یک رسانه‌ انگلیسی از استقرار مخفیانه مأموران این کشور برای حفاظت از میادین نفت عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت امروز (جمعه) در گزارشی از استقرار مخفیانه مأموران کشورش برای پاسداری از میادین نفتی عربستان خبر داد.

به نوشته این وبگاه خبری دولت انگلیس این تصمیم را بدون رایزنی با پارلمان انجام داده و اعلان عمومی در این باره صورت نگرفته است.

حزب کارگر، حزب اپوزیسیون پارلمان انگلیس در واکنش به این مسئله این تصمیم دولت را «به دور از چارچوب اخلاقی» قلمداد کرده و اتخاذ آن را راهی برای دوری از مورد حسابرسی قرار گفتن دانسته است.

برخی دیگر نیز می‌گویند استقرار این سربازان «فصلی جدید در روابط مسموم انگلیس و دولت خودکامه عربستان سعودی است.»

وزارت دفاع انگلیس نیز در این باره در بیانیه‌ای گفت: «میادین نفتی زیرساخت اقتصادی هستند و مأموران ما برای کمک در محافظت در مقابل حملات پهپادی در آنجا مستقر شده اند.»

سخنگوی این وزارتخانه نیز در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «به دنبال حملاتی که در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور ۱۳۹۸) به تاسیسات نفتی عربستان روی داد، با وزارت دفاع عربستان و برخی شرکای بین‌المللی همکاری داشتیم تا از این زیرساخت‌ها در برابر حملات هوایی پاسداری کنیم.»

این مقام انگلیسی تاکید کرد «در حال حاضر از سامانه راداری پیشرفته‌ای برای ردیابی چنین حملاتی استفاده‌ می‌شود.» با این حال، وی جزئیاتی در این باره ارائه نکرد.

در بیانیه‌ای جداگانه «جیمز هیپی» از مقامات ارشد ارتش انگلیس گفت: «نیرو‌های نظامی ما در حفاظت از میدان‌های نفتی ریاض همکاری دارند.»

به گفته این مقام ارشد انگلیس استقرار نیرو‌های این کشور از نوع دفاعی بوده و برای کمک به عربستان است که از نظر هوایی تهدید به حمله می‌شود.

به گفته هیپی «استقرار این نیرو‌ها تاکنون ۸۴۰ هزار و ۳۶۰ پوند برای انگلیس هزینه داشته و همچنان نیز ادامه دارد.»

همچنین «لیلا مارون» سخنگوی امور خارجه حزب لیبرال دموکرات انگلیس در گفتگو با این نشریه گفت: «گزارش استقرار مخفیانه مأموران ما در عربستان، شوکه کننده است.»

به گفته او: «انگلیس به عربستان سلاح می‌فروشد تا سهمی در جنگ و کشتار غیرنظامیان یمن داشته باشد و اکنون می‌بینیم نیرو‌هایی در آنجا مستقر کرده تا از میادین نفتی محافطت کند. این یعنی دولت انگلیس معیار اخلاقی ندارد.»

«استفان مورگان» وزیر دفاع دولت در سایه انگلیس، نیز به این گزارش واکنش نشان داده و گفت: «دولت انگلیس از مسئولیت پذیری سرباز می‌زند تا این مسئله را که به پارلمان گزارشی ارائه نداده توجیه کند.»

او همچنین با بیان آنکه پارلمان انگلیس باید در جریان مسائل غیرمحرمانه باشد و شفافیت آن‌ها را نظارت کند، افزود: «در این مسئله شاهد این اتفاق نبودیم و این نشانه بی‌کفایتی دولت است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
مگر گاو دار از گاوش مراقبت نمی کند
این یک واقعیت است
آخرین اخبار