هنرمندان برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران در شرایط فعلی را عاملی مهم در افزایش انگیزه هنرمندان عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که گمان می رفت مسئولین اداره کل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سرامیک ایران، برگزاری یازدهمین دوسالانه سرامیک را به زمان دیگری موکول کنند، نمایشگاه این رویداد در روز ۱۰ آبان بدون حضور جمعیت در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۹۴ اثر از ۸۷ هنرمند به نمایش درآمده است و طبق آخرین اخبار تا روز ۱۰ آذر ادامه خواهد شد.

این در حالی است که امکان بازدید مجازی از نمایشگاه هم از روز ۲۶ آبان ماه میسر شده و هم اکنون که تعطیلات کرونایی آحاد مردم را خانه نشین کرده است، فرصت خوبی است تا این آثار هنری را تماشا کنند.

در چند روز پایانی نمایشگاه، با سه تن از هنرمندان گفت و گو کردیم تا نظر آن‌ها را درباره کیفیت یازدهمین دوره این دوسالانه جویا شویم.

اظهارات هنرمندان حاضر در دوسالانه سرامیک/ وقفه ۹ ساله در کیفیت این دوره موثر بود؟

مفهوم اثر را باید مخاطب کشف کند

سعید اکبری سهی از هنرمندان هنر سرامیک است که اثر او با عنوان «این خاک» در یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران حضور دارد و به محض ورود به فضای فرهنگسرای نیاوران، در سمت چپ حیاط این مکان به چشم می خورد.

این هنرمند درباره ایده شکل گیری و مدت زمان تولید اثر «این خاک» به خبرنگار ما گفت: ایده اصلی این اثر که ساخت آن ۴۵ روز طول کشید، یکسالی بود که از ادبیات و مفهوم خار در ذهن من شکل گرفت و مسئله محیط زیست و ارتباط انسان با آن را دنبال می‌کند. البته دوست دارم هرکس برداشت شخصی خود از این اثر را داشته باشد. بنابراین تمایلی به بیان محتوای آن ندارم.

وی با بیان اینکه از سال ۷۸ به طور حرفه‌ای در هنر سرامیک فعال است، اظهار کرد: در حال حاضر کارگاه تولید دارم که یک بخش آن مربوط به تولید آثار صنایع دستی و نیاز بازار و یک بخش هم تولید آثار هنری سرامیک است.

اکبری افزود: حرفه و شغل من سرامیک است، البته تا دو سال پیش بازار کار اصلا خوب نبود؛ اما خدا را شکر در دو سال اخیر چرخه اقتصاد این هنر برای من  رضایت بخش بوده است.

اظهارات هنرمندان حاضر در دوسالانه سرامیک/ وقفه ۹ ساله در کیفیت این دوره موثر بود؟

استقبال جامعه از سرامیک، مرا در ایران ماندگار کرد

رویا حقیقی متولد ۱۳۶۰ شیراز در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمده است که پدرش از نقاشان و کاشی کار‌های حرفه‌ای شهر شیراز بوده و در اثر او را در سقف باغ ارم می توان دید.

حقیقی که تحصیلات لیسانس خود را در رشته نقاشی به پایان رسانده است، درباره فعالیت‌های هنری خود به خبرنگار ما گفت: من از سال ۹۰ فعالیت هنری خود را در حرفه پدر ادامه دادم و در نهایت با شراکت یکی از دوستانم برند «هفت رنگ» را در رشته سفال و سرامیک به ثبت رساندیم. اول قصد داشتیم کمی کار و سپس از ایران مهاجرت کنیم، اما استقبال خوبی که جامعه از این هنر داشت ما را در کشور خودمان نگه داشت.

وی با بیان اینکه طراحی‌های آثار برند «هفت رنگ» از نقاشی‌های من گرفته شده است، افزود: در ابتدای فعالیت هایمان، شرایط به گونه‌ای نبود که بتوان آثار را به فروشگاه‌های هنری ارسال کرد و یا در فضای مجازی به فروش رساند. به مرور فروشگاه‌های هنری، شهرکتاب‌ها و... آثار ما را برای بخش هدایای خود خریداری کردند. همچنین فضا‌های مجازی هم به وجود آمدند و بستر فروش شدند. پس از مدتی، تکنیک و طراحی‌های من به کرات کپی شد. ابتدا از این موضوع ناراحت بودم، اما بعد متوجه شدم که اشکالی ندارد و اتفاقاً این اتفاق به نفع است.

این هنرمند درباره ایده شکل گیری آثارش اظهار کرد: محتوای آثار من معمولا برگرفته از اتفاقات پیش آمده در زندگی روزمره خودم است. ناخودآگاه یک اتفاق و تاثیر آن، موجب بروز خلاقیت و ایده یک اثر در ذهن من می‌شود.

وی افزود: من نمایشگاه دوسالانه سرامیک را کم و بیش دیدم، اما در همین بازدید‌های محدود هم متوجه کیفیت خوب آثار شدم. امیدوارم مهلت نمایشگاه تمدید شود؛ زیرا کرونا فعلاً امکان رفت و آمد‌ها و بازدید‌ها را از ما سلب کرده است.

اظهارات هنرمندان حاضر در دوسالانه سرامیک/ وقفه ۹ ساله در کیفیت این دوره موثر بود؟

برگزاری دوسالانه سرامیک، انگیزه هنرمندان را افزایش می دهد

نگین خدادادی هنرمند سرامیست تبریزی که با اثری مدرن در دوسالانه سرامیک ایران حضور دارد، درباره اثر خود توضیح داد: من از ابتدای فعالیت خود با چرخ سرامیک کار می کنم که همیشه دوّار است. معمولا حین کار، اشکالی از این چرخش به وجود می‌آید که ایده کار‌های مدرن مرا شکل می دهد. اثر من در نمایشگاه دوسالانه سرامیک هم به این روش تولید شده و در نگاه اول شاید کمتر کسی متوجه شود که با چرخ خلق شده است.

وی درخصوص چرخه اقتصاد هنر در این روز‌ها بیان کرد: متاسفانه شرایط برای همه اقشار ناجور است، اما هنرمند و شرایط کارش با همه مردم فرق می کند. در این چند سال گالری‌ها و فروشگاه‌های تخصصی که به وجود آمده اند، به چرخه اقتصاد هنر سرامیک کمک کردند، اما در کل بازار خوب نیست.

این هنرمند ادامه داد: برگزاری دوسالانه سرامیک، قطعا انگیزه هنرمندان را افزایش می‌دهد. مهمترین دستاورد‌های سرامیک ایران در دوسالانه به نمایش گذاشته می‌شود و وقفه ۹ ساله به نوعی در شوق هنرمندان برای حضور و همچنین کیفیت آثار ارائه شده موثر بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار