بسیجیان سیستان و بلوچستان در قالب پایگاه‌های مردمی از بدو انقلاب تاکنون با همراهی کامل مردم به عنوان نهادی برخواسته از دل جامعه برای رفع بحران‌ها و مشکلات کشور تلاش کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، نهاد بسیج با توجه به عرصه‌های فعالیت گوناگون و گستردگی آن در سراسر کشور و همچنین وجود پایگاه‌هایی در محلات، روستاها، بخش‌ها و شهرستان‌های گوناگون می‌تواند بهترین گزینه برای ایجاد و اشاعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور باشد.

یکی از وظایف مهم نهاد‌های واسط اجتماعی، آماده کردن مردم برای پذیرش نقش اقتصادی جدید خود و ورود به عرصه اقتصادی کشور بوده که بسیج یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین این نهاد‌های اجتماعی است و در دوران‌ مختلف انقلاب، کارایی خود را ثابت کرده است.

اکنون که کشور در شرایط تحریم‌های ظالمانه و بیماری همه‌گیر کرونا قرار دارد بسیج با روان‌سازی چرخ‌های تولید و برداشتن موانع پیش‌رو از مسیر اقتصاد و سلامت جامعه نقش اساسی ایفا می‌‍کند.

بسیج و اقدامات پایگاه‌ها

با توجه به ویژگی‌ها و گستردگی‌های بسیج و داشتن پایگاه‌های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه‌های فعالیت متنوع، این نهاد می‌تواند در ایجاد شبکه‌های اقتصادی در سطوح مختلف، کشور را به موفقیت‌های قابل توجهی برساند.

بسیج محلات و مساجد و پایگاه‌ها یکی از فعال‌ترین و پر جمعیت‌ترین اقشار بسیج است که اشخاص می‌توانند به صورت داوطلبانه و خودجوش به عضویت آن در آمده و در سطوح مختلف به فعالیت بپردازند و در کنار آن از آموزش‌های فرهنگی، دینی و نظامی مختلفی بهره‌مند شوند.

فرمانده پایگاه بسیج امام علی (ع) مسجد علی‌بن ابیطالب (ع) زاهدان اظهار داشت: تمام تلاش ما در پایگاه کادرسازی و تقویت نیرو‌های بسیجی بوده که با تقویت حلقه‌های صالحین و پشتیبانی در این چند ساله اقدام به کلاس‌های طرح تابستانه و مدون در طول سال شده است.

محسن تازه‌روز افزود: بیش از ۸۰ اردوی داخل شهری و پنج اردوی خارج شهری که می‌توان به اردو‌های پزشکی، فرهنگی، عمرانی و محرومیت‌زدایی در حاشیه شهر زاهدان، روستای کلکلی خاش، زرآباد کنارک، حضور ۱۴ روزه در برنامه سیل سیستان و ۲۰ روزه در سیل سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه‌های پایگاه بسیج امام علی (ع) بوده است.

او گفت: پذیرایی و اسکان بیش از ۳۰هزار زائر پاکستانی در اردوگاه الغدیر زاهدان به مدت ۱۴ شبانه روز در سال گذشته یکی دیگر از اقدامات این پایگاه است.

او خاطر نشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز گروه جهادی پایگاه اقدام به ضدعفونی معابر، دوخت و توزیع ۱۲هزار ماسک، توزیع بیش از پنج هزار بسته معیشتی و پخت هشت هزار پرس غذای گرم کرده است.

فرمانده پایگاه بسیج امام علی (ع) مسجد علی‌بن ابیطالب (ع) ادامه داد: در بحث محرومیت‌زدایی نیز می‌توان به درمان بیماران کم توان از پرداخت عمل جراحی، توزیع مرغ‌های ۳۰ و ۴۵ روزه بین خانواده‌های زیر پوشش، توزیع پتو و نفت و بخاری نفتی اشاره کرد

او افزود: این پایگاه همچنین تعدادی تبلت نیز در اختیار خانواده‌های دارای فرزند مدرسه‌ای فاقد تلفن همراه قرار داده و هزینه اولیه تعدادی از مغازه‌دارانی که متضرر از تعطیلی‌های کرونایی شده‌اند را نیز پرداخت کرده است.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی (ره) مسجد جامع زاهدان نیز اظهار داشت: ساخت ۲ واحد مسکونی برای خانوار‌های فاقد درآمد، توزیع غذای گرم در میان ساکنان روستا‌های محروم سیستان و بلوچستان، توزیع کمک‌های مومنانه با همکاری ستاد عتبات کشور، توزیع کفش در میان کودکان محروم، زیر پوشش قرار دادن ۸۰ کودک یتیم در زاهدان و تامین هزینه‌های خوراک، پوشاک و سایر هزینه‌های دانشگاه این افراد از اقدامات این پایگاه در راستای محرومیت‌زدایی بوده است.

مهدی جهانشاهی افزود: همکاری در برقراری امنیت مسجد جامع زاهدان از مسئولیت‌های اصلی این پایگاه است. همچنین در برنامه‌های برون مرزی این پایگاه بازسازی عتبات و برپایی موکب‌های اربعین با اعزام نیرو‌های داوطلب با هزینه‌های شخصی، برپایی موکب‌های ویژه در مرز میرجاوه برای زائران پاکستانی اربعین از مهم‌ترین اقدامات است.

او ادامه داد: در روز‌هایی کرونایی نیز علاوه بر توزیع بسته‌های غذایی در سیستان و بلوچستان و حاشیه شهر زاهدان، ماسک و ملزومات بهداشتی نیز میان نیازمندان توزیع شد.

فرمانده پایگاه مقاومت امام خمینی مسجد جامع زاهدان ادامه داد: جمع آوری نذورات خیران از سایر استان‌ها و خارج از کشور و سوق دادن آن‌ها به سمت مناطق محروم سیستان‌وبلوچستان از دیگر اقدامات مهم این پایگاه بوده است.

فرمانده پایگاه بسیج شهیده دشتی چابهار نیز اظهار داشت: موضوع احیای پایگاه‌های مقاومت با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۹ مهم‌ترین هدف پایگاه بوده است.

عفت کریمی‌قاسمی افزود: هدف ما در این پایگاه ایجاد یک محله اسلامی بود و در این راستا در سطح شهر سعی شده تمامی آسیب‌ها محله به محله و از آن طرف استعداد‌های زنان نخبه شناسایی شده و به سمت شکوفایی سوق داده شوند.

او بیان کرد: ایجاد کارگاه‌های اقتصاد مقاومتی در زمینه اشتغال زایی زنان بدسرپرست و بی سرپست از دیگر اقدامات این پایگاه است.

او خاطر نشان کرد: در موضوع عفاف و حجاب بانوان نیز نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های ویژه برپا شد و بانوان نخبه در این حوزه به عنوان الگو معرفی شدند.

فرمانده پایگاه بسیج شهیده دشتی گفت: با تقویت فضای مجازی گردان سایبری را راه اندازی و با ایجاد شبکه‌های پیام رسان خانواده‌ها و بسیجیان را در این شبکه‌ها عضو کرده و همچنین از مشاوران متخصص در این شبکه‌ها بهره می‌بریم.

او ادامه داد: توزیع پنج هزار و ۵۴۰ بسته معیشتی بین خانوار‌های آسیب دیده از کرونا از اقدامات مهم این پایگاه است.

کریمی قاسمی بیان کرد: در رابطه با کرونا ابتدا تمامی محله‌های آسیب دیده را شناسایی و از آن‌ها شناسنامه تهیه کردیم و آموزش حضوری با رعایت تمامی آیین نامه‌های بهداشتی خانه به خانه انجام شد.

سرمایه انسانی بسیج ظرفیتی مهم در سیستان ‌و بلوچستان

سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی با توان، با درایت و تیزهوش ساخته است. نهاد بسیج در سیستان و بلوچستان با اقدامات پایگاه‌های مختلف گام‌های مهمی در راستای محرومیت‌زدایی و افزایش توان حفاظتی از آرمان‌های انقلاب و بالا بردن رضایت و آرامش مردم استان برداشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.