اجرای طرح ممنوعیت رفت و آمد خودرو‌ها در شهر‌های دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد، تب سرعت قبل از این ساعت و پس از آن در خیابان‌های شهر را افزایش داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اجرای طرح منع ورود خودرو‌های غیربومی به شهر‌های دارای وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا و ممنوعیت رفت و آمد درون شهری از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد، از اول آذر ماه در مشهد و دیگر شهر‌های خراسان رضوی آغاز شده است.

به گفته مسوولان، این طرح در مشهد با همراهی خوب شهروندان در حال اجراست به طوریکه با کمترین اعمال قانون مواجه است، اما مشاهدات عینی  حاکی است از یک ساعت قبل از آغاز طرح، سرعت خودرو‌ها در شهر بویژه در بزرگراه‌ها افزایش می‌یابد و به نوعی بزرگراه‌ها به پیست اتومبیلرانی تبدیل می‌شود.

رانندگانی که تا دقیقه ۹۰ در شهر در حرکت هستند با نزدیک شدن به ساعت ۲۱، با افزایش سرعت قصد فرار از جریمه‌شدن و رسیدن به مقصد تا قبل از ساعت اجرای طرح را دارند.

یکی از رانندگان که مسیر بزرگراه امام علی (ع) به قاسم‌آباد در مشهد را می رفت، گفت: فرار از دوربین‌ها و اعمال قانون باعث  میشه تا سرعتم رو  زیاد کنم.

او افزود: در آستانه آغاز طرح منع رفت و آمد خودرو‌ها در شهر می‌خواستم هر چه سریعتر به مقصد برسم تا جریمه دو میلیون ریالی نشوم.

همچنین برخی کاربران فضای مجازی شب‌های گذشته در صفحات خود تصاویری از سرعت زیاد خودرو‌ها در لحظات قبل از ساعت ۲۱ و دقایق اولیه این ساعت با عناوین مختلف نظیر "تبدیل شهر به پیست سرعت" به اشتراک گذاشته‌اند.

این تب سرعت فقط به فرار از جریمه مربوط نمی‌شود بلکه پس از این ساعت خودرو‌هایی که اجازه رفت و آمد دارند از خلوتی خیابان‌ها استفاده کرده و بیشتر از سرعت مجاز حرکت می‌کنند.

برخورد با رانندگان متخلف

سرهنگ حمیدرضا دهنوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی گفت: برخی رانندگان برای فرار از قانون یا با خلوت دیدن شهر، از سرعت مطمئنه تخطی می‌کنند که این امر حادثه آفرین است.

او افزود: خودرو‌هایی که در ساعت‌های منع رفت و آمد، اجازه تردد دارند هم نباید از سرعت مطمئنه تخطی کنند، اما برخی با خلوت دیدن خیابان‌ها با سرعت زیاد رانندگی می‌کنند که پذیرفتنی نیست و باید در هر شرایطی سرعت مطمئنه رعایت شود.

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: رانندگان خاطی و قانون‌گریز از طریق دوربین‌های فعال در سطح شهر شناسایی و اعمال قانون می‌شوند.

سرهنگ دهنوی بیان کرد: توقیف خودرو و ارجاع به مرکز قضایی از جمله برخورد‌های قانونی با رانندگان متخلف است.
 

بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: شهروندان مشهد تاکنون همراهی خوبی در اجرای طرح منع رفت و آمد شبانه داشته‌اند و این همراهی هر شب بیشتر می‌شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی تاکید کرد: رفت و آمد‌های شبانه غیرضروری در مشهد حدود ۸۵ درصد کاهش یافته و بیشتر رفت و آمد‌ها مربوط به خودرو‌های امدادی، درمانی، انتظامی و حمل بار و مسافر است.

سرهنگ دهنوی هدف اصلی اجرای طرح منع رفت و آمد شبانه خودرو‌ها را همراه کردن مردم در قطع زنجیره انتقال کرونا بیان کرد و اظهار کرد: در اجرای این طرح به دنبال جریمه و اعمال قانون نیستیم بلکه هدف اصلی آن همراه کردن مردم با کمترین اعمال قانون است.
 

جریمه خودرو‌های متخلف بوسیله دوربین
 

خلیل‌الله کاظمی معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد هم در این باره گفت: با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی ۵۶۰ دوربین سازمان ترافیک شهرداری رفت و آمد خودرو‌ها و تخلفات رانندگان را ثبت می‌کنند.

او افزود: سازمان‌ها و اداراتی که کارکنان آن‌ها باید از ساعت ۲۱ تا چهار صبح روز بعد در محل کار حضور داشته باشند باید لیست خودروهایشان را ارائه کنند.

 معاون عمران حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: شهروندان مشهد با اجرای محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با ویروس کرونا همراهی خوبی داشته و از سفر‌های غیرضروری خودداری کرده‌اند.
 

افزایش سرعت در شهر بسیار بیشتر از جاده است

 

سرهنگ هادی امیدوار  رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی هم در باره ارتباط خلوتی جاده و افزایش سرعت گفت: این موضوع بیشتر در داخل شهر مصداق دارد.

او افزود: در داخل شهر همیشه معضل ترافیک وجود دارد و در حالت عادی راننده با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی ادامه داد: با خلوت‌تر شدن خیابان‌ها این سرعت ممکن است تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش یابد که افزایش محسوس و چشمگیری است.

سرهنگ امیدوار بیان کرد: این شرایط در جاده خارج از شهر متفاوت است، در شرایط عادی ترافیک خاصی در جاده‌ها وجود ندارد و میانگین سرعت حدود ۷۵ کیلومتر در ساعت است ، برای همین اجرای طرح و خلوت‌تر شدن جاده نقش زیادیی در افزایش سرعت ندارد و ممکن است سرعت خودرو تا چهار یا پنج کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

او تصریح کرد: سرعت غیرمجاز در جاده برخورد سخت پلیس و توقیف‌های طولانی مدت را به همراه دارد.
 
منبع:ایرنا
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.