رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: سازه تاریخی "بند میزان "در شرایط پر آبی به عنوان یک سد تنظیمی عمل کرده و برای کاهش فشار از روی سازه به زیرآب می‌رود و کاملاً طبیعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا بهادری رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر با اشاره به آبگرفتگی سازه بند میزان اظهار داشت: این آبگرفتگی نخستین بار نیست که اتفاق افتاده و امری طبیعی است.

او افزود: فلسفه و ماهیت وجودی بند میزان به عنوان یک سد تنظیمی، همین است که زمانی‌که دبی رودخانه به هر دلیلی، چون سیل‌های بالادست یا بارش‌هایی با حجم زیاد و بارندگی در دوره زمانی کم بالا می آید، سبب می‌شود آب‌های بالادست از سد‌های بالایی به سمت شوشتر بیایند و این امری طبیعی است.

او افزود: وجود بیشه‌زار در مسیر آب‌های بالادست موجب شده آورد‌ه های رودخانه‌ای که شامل تنه درختان و الوار است با جریان آب به بند میزان برسد.

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: دلیل پایداری این اثر این است که بند میزان به عنوان یک سد تنظیمی عمل کرده که با زیاد شدن، آب بند به زیر آب می‌رود تا فشار را از مجموعه‌های پایین دست خود که مهم‌ترین آن‌ها آسیاب‌ها و آبشار‌ها است، کم کند.

او اضافه کرد: با این تنظیم سازه، آب به شاخه شطیط رودخانه هدایت و در مجرای گرگر رودخانه کنترل می‌شود. سازه بند میزان این تقسیمات را انجام می‌دهد.

بهادری خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی دوستان به دلیل عدم آگاهی سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان شده بودند. در حالی که این اتفاق امری طبیعی است و در طول سال ۴ یا ۵ بار اتفاق می‌افتد و خوشبختانه هیچ‌گونه مشکلی در این مورد پیش نمی‌آید.

او افزود: در بحث لایروبی نیز ماه گذشته مساحت ۳۴ هزار مترمکعب پس از ۲۰ سال در رودخانه انجام شد. مسئله لایروبی و گل و لای با الوار درختان که از محل بیشه زار‌های در مسیر آب مانند بیشه تنگ عقیلی و دیگر بیشه ها به این سازه می‌رسند، متفاوت است.

رئیس پایگاه سازه‌های آبی شوشتر گفت: خوشبختانه هیچ گونه خسارتی در این زمینه به بند میزان و دیگر سایت‌های سازه‌های آبی وارد نشده است. تیم پایش و کارشناسی پایگاه قبل و در حین بارندگی سایت‌ها را پایش کردند که هیچگونه خسارت و آسیبی در آثار مشاهده نشده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار