برگزاری سومین جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان با هدف معرفی قهرمانان کشور

شفاپور گفت: طراحان از المان‌های اساطیری در این دوره استفاده می کنند چراکه زمان برگزاری جشنواره با اولین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی مصادف شده است.

 

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سومین جشنواره مد و لباس فجر امروز در کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس و غزاله بهمنی دبیر سومین دوره جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان از حاضران در نشست بودند.


بیشتر بخوانید

دبیر سومین جشنواره لباسِ کودک و نوجوان مشخص شد


شفاپور در این نشست درباره کیفیت برگزاری این دوره از جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا و بخش‌های مختلف فستیوال گفت: در جشنواره مدِ کودک تلاش می‌کنیم، به طراحی‌هایی با استانداردهای جهانی برسیم. در حال حاضر برندهای خارجی در حوزه لباس کودک و نوجوان در کشور حضور ندارند و به این ترتیب نقطه عطف جشنواره حضور طراحان داخلی خواهد بود. در این دوره بر استفاده طراحان از المان‌های اساطیری تأکید می‌شود چراکه زمان برگزاری جشنواره با اولین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز مصادف شده است. با چنین طرح‌هایی نسل کودک و نوجوان بیش از پیش با بزرگان این مرز و بوم آشنا می‌شوند. باید لباس‌هایی با طراحی مناسب تولید شود به نحوی که نوجوانان با افتخار لباس‌های ایرانی ـ اسلامی را انتخاب کنند و بپوشند. در این دوره به روانشناسی رنگ در لباس کودک و نوجوان، توجه ویژه‌ای شده است.

صحبت های مرضیه شفاپور در نشست جشنواره مد کودک نوجوان

در ادامه غزاله بهمنی دبیر جشنواره گفت: دو دانشگاه در عرصه مباحث علمی این جشنواره به ما کمک می‌کنند و امیدواریم با برگزاری  جشنواره پایه‌های علمی طراحی لباس کودک و نوجوان در کشور مستحکم شود. ضمن اینکه تلاش می‌کنیم، فعالیت های جشنواره به گونه‌ای باشد که میان طراحان و تولید کنندگان پیوند عمیق ایجاد شود. نکته‌ای که در طراحی لباس باید مورد توجه قرار گیرد، این است که نوجوانان جهان‌بینی و علایق خود را از طریق لباس نشان می‌دهند؛ به همین دلیل باید در طراحی به روانشناسی خاص این گروه سنی توجه کرد. اگر طراحان ما بدانند چه گردش مالی عظیمی در عرصه لباس نوجوانان در دنیا وجود دارد حتما به این عرصه ورود می‌کنند.

بهمنی توجه به مد آهسته (slow fashion) را از دیگر محورهای این جشنواره برشمرد و گفت: مد آهسته در مقابل مد سریع (fast fashion) قرار دارد. در بحثِ مد آهسته به این سؤال توجه می‌شود که چه کسی لباس من را طراحی کرده است؟ در این روش تلاش می‌شود تمامی مراحل طراحی تا تولید لباس بر اساس رعایت حقوق انسان، حیوان و محیط زیست و بر مبانی اخلاقی تولید لباس از جمله رعایت حقوق کارگران، صدمه وارد نکردن به محیط زیست و ... انجام ‌شود. توجه به مد آهسته در لباس نوجوانان به این معنی است که تلاش می‌کنیم، مصرف‌گرایی را در نوجوانان کاهش دهیم که مد پایدار در جهان ایجاد شود. در این روزها طراحی لباس به سمتی رفته است که رنگ لباس‌ها تیره شده؛ این مسئله نیاز به بررسی دارد و باید لباس‌های پیشنهادی بهتری بتوانیم به نوجوانان ارائه کنیم.

صحبت های دبیر جشنواره مد کودک درباره این فستیوال

بهمنی در خصوص بخش کفش و کیف کودکان و نوجوانان نیز اظهار کرد: برای اولین بار به طراحی کفش و کیف ارگونومیک برای این گروه‌های سنی به نحوی که استفاده از آنها به جسم بچه‌‌ها صدمه وارد نکند، توجه شده است. همراهی دانشگاه‌ها در بخش علمی و ارسال مقاله‌ها به بخش تولید نیز از دیگر برنامه‌های ما است. همچنین پیگیری‌ خواهیم کرد برگزیدگان جشنواره با تولید‌کنندگان مرتبط شوند.

گفتنی است فراخوان جشنواره فردا اعلام می‌شود و 20 دی ماه نیز برندگان اعلام خواهندشد. در داوری آثار نیز از نوجوانان نیز استفاده می‌شود. همچنین جشنواره به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در پایان نشست خبری نیز از پوستر سومین جشنواره مدِ کودک و نوجوان رونمایی شد. استفاده از رنگ گرم در تقابل با هوای سرد زمستان مورد توجه بوده و شاخه زیتون به عنوان نماد رشد و المانی دینی در آن با فونت کلمات مورد توجه نوجوانان قرار گرفته  است.

رونمایی از پوستر سومین جشنواره مد و لباس کودک

پوستر جشنواره مد و لباس کودک و نوجوان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار