آیا تَکرار کردن‌های رئیس دولت اصلاحات می‌تواند اصلاح‌طلبان را سر یک میز جمع کند؟

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید تجربه بهترین معلم افراد است؛ تجربه‌‌هایی که شکست یا پیروزی را برای افراد به ارمغان می‌آورند و احتمالا بر رفتار بعدی آنها تاثیرگذار خواهد بود. در این میان اما حالا که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، آیا رفتارهای پیشین جریان‌های سیاسی در واکنش بعدی آنها تاثیر گذار خواهد بود یا اصلا رفتار سابق آنها چه پیامد و یا چه درس‌هایی را برای آنها برجا گذاشته است؟

وحدت؛ تیرِ پیروزیِ همیشگی اصلاح‌طلبان 

جریان اصلاحات را شاید بتوان یکی از نمونه‌های بارز حفظ وحدت در میان جریان‌های سیاسی دانست؛ همان‌هایی که علیرغم تفاوت سلیقه، اما همیشه چه اشتباه و چه درست پای تصمیمی که گرفته بودند می‌ماندند و با تمام شخصیت‌های خود از آن دفاع می‌کردند. برای مثال آنها در سال  ۹۲ با دو نامزد یعنی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی و محمدرضا عارف وارد عرصه رقابت ریاست جمهوری  شدند، اما در نهایت تنها یک نفر از آنها در کارزار رقابت باقی ماند و محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری آن سال در ۲۱ خرداد  با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی سایت خود از ادامه حضور در عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری انصراف داد و رئیس دولت اصلاحات هم با حمایت از حسن روحانی آرای سبد عارف را به روحانی تقدیم کرد.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

قربانعلی قائمی فعال اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح این موضوع گفت: زمان انتخابات ۹۲ در جمع‌بندی دوستان به این نتیجه رسیدند که روحانی شانس بیشتری در برابر رقبا دارد و به همین علت عارف کنار رفت، موضوعی که البته مشابه آن در انتخابات ۹۶ هم تکرار شد.

آنها در انتخابات مجلس دهم هم ترجیح دادند تا با یک لیست واحد به نام لیست امید که توسط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ارائه شد، وارد عرصه رقابت شوند، لیست امید در دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم توانست با کسب ۱۲۴ کرسی غیرمشترک با لیست اصولگرایان اکثریت نسبی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست آورد. پس از این پیروزی محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان رمز پیروزی لیست امید را یکپارچگی و وحدت بین قوای اصلاح طلب و حامیان دولت در این دور از انتخابات عنوان کرد. ناگفته نماند که حمایت و پیام ویدیویی سید محمد خاتمی از «لیست امید» با نقل قول «رأی دادن به هر دو فهرست، به تمامی افراد هر دو فهرست، تَکرار می‌کنم به تمامی افراد هر دو فهرست» در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد و کارزار تَکرار می‌کنم را بین توده طرفدار اصلاح‌طلبان به راه انداخت.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هم اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی که از همان ابتدا دارای گرایش اصلاح‌طلبی بود و از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی هم به‌شمار می‌آمد به عنوان نامزد پوششی وارد عرصه رقابت شد، لقبی که البته خودش آن را هرگز نپذیرفت و حتی در پاسخ به انتقاد‌ها گفته بود، من از استانداری تا معاون اول ریاست‌جمهوری را طی کرده‌ام؛ چرا نباید رئیس‌جمهور شوم! جهانگیری حتی در ششم اردیبهشت ۹۶ در حیاط هیئت دولت به خبرنگاران گفت که اهل انصراف نیست و با رد پوششی بودنش گفت که دوست دارد رئیس‌جمهور شود! اما سرانجام در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت به نفع حسن روحانی کناره‌گیری کرد. ناگفته نماند که در آستانه تب و تاب انتخابات بود که پیام ویدئویی رئیس دولت اصلاحات مبنی بر اینکه "رای به روحانی را تَکرار کنید" در کانال‌های وابسته دست به دست شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور برای یادآوری هم‌پیمانی با مدعیان اصلاحات اظهار کرد: اینکه در سال ۹۶ در کنار اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردیم، با هم کار کردیم و ایستادیم تا این دولت انتخاب شود، درست است.

بماند که سال‌ها قبل یعنی در ۷ آبان ۱۳۷۵ هم میرحسین موسوی گزینه قاطع چپ‌گرا‌ها با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این انتخابات نامزد نخواهد شد و بعد از بیانیه او یعنی در روز ۲۳ دی ماه همین سال؛ مجمع روحانیون مبارز نام سید محمد خاتمی وزیر ارشاد سابق دولت مرحوم آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان گزینه خود اعلام کرد؛ پس از قطعی شدن او به عنوان نامزد جریان اصلاحات در انتخابات،   بسیاری از مردم با شک و تردید به او نگاه کرده و احتمال روی کار آمدن او را بعید می‌دانستند، اما با حمایت همه جانبه شخصیت‌های این جریان  و برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی اوضاع تغییر کرد؛ اما خب اوضاع همیشه بر یک مِنوال باقی نمی‌ماند

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

وحدتی که این بار صورت نگرفت 

در انتخابات مجلس یازدهم اما اتفاق دیگری رخ داد؛ روزهای پایانی فرصت ثبت نام نامزدها بود؛ اما خبری از ارائه لیست انتخاباتی اصلاح طلبان  نبود؛ تا اینکه در پانزدهم بهمن ماه سال ۱۳۹۸ شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خروجی جلسه حود را اعلام کرد که چند جمله بیشتر نبود: «شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در تهران لیست انتخاباتی ندارد. احزاب می‌توانند با نام و عنوان خود از نامزد‌های مورد نظرشان حمایت کنند.»

یک روز بعد از این ماجرا زمزمه لیست ائتلافی ۱۲ حزب اصلاح‌طلب که نامزدهایی از آن‌ها توانسته بودند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند به گوش رسید، حزب «ندا» «کارگزاران»، «مردم‌سالاری»، «اعتماد ملی» و چند حزب دیگر از جمله احزابی بودند که گفته می‌شد قرار است در این ائتلاف حاضر شوند. با پر رنگ شدن این زمزمه‌ها شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق مصوبه شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان مورخ ۱۵بهمن ماه ۱۳۹۸، اصلاح طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان و یا هر عنوان دیگری که تداعی کننده ائتلاف اصلاح طلبان باشد، نخواهند داشت و هر ائتلافی تحت این عناوین قویاً تکذیب می‌شود» در نهایت انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ دوم اسفندماه ۹۸ برگزار شد و در این رقابت حزب ایران سربلند (وابسته به جریان اصولگرا) به طور کامل در تهران رای آورد؛ اما شاید بد نباشد که به دلایل این شکست هم نگاهی بیاندازیم.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

محمد قوچانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در یادداشتی یکی از دلایل شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را ناکامی کارنامه اصلاح‌طلبان در دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: ما از اصولگرایان شکست نمی‌خوریم، ما به خود می‌بازیم به کارنامه «امید» و به قهر «مشارکت».

اینها اما شاید تنها مقدمه‌ای باشد برای احوال سال‌های دور و مقایسه با این روزهای جریان اصلاحات.

و حالا حکایت تلخ این روزهای اصلاحات 

حزب کارگزاران سازندگی از اولین احزاب اصلاح‌طلب بود که اواسط شهریورماه امسال با تشکیل دو کارگروه برای رایزنی با احزاب و شخصیت‌ها و دیگری برای تدوین برنامه‌های حزب و بررسی صلاحیت‌های نامزدهای احتمالی پا به میدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گذاشت و در نهایت پس از گمانه‌زنی‌های فراوان اول آذرماه محسن هاشمی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه در چند ماه گذشته، در جلسات شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران، تصمیم گرفته شد که این حزب به‌عنوان یکی از احزاب شاخص اصلاح‌طلب، در انتخابات ریاست‌جمهوری فعال باشد و از نامزد این طیف حمایت کند، گفت: فهرست بلندی از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری که می‌توانند مورد حمایت اصلاح‌طلبان باشند، تهیه شده تا ضمن گفت‌وگو با آنان میزان جدی‌بودن حضورشان در انتخابات و همچنین دیدگاه‌های‌شان بررسی شود.

وی اسامی این فهرست را چنین برشمرد: سیدحسن خمینی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا خاتمی، محمدرضا عارف، محمدجواد ظریف، علی مطهری، رضا اردکانیان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، محمدجواد آذری جهرمی، محمدباقر نوبخت، سورنا ستاری، عبدالناصر همتی، علی‌اکبر صالحی، محمد صدر، مجید انصاری و عبدالواحد موسوی‌لاری. معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی. پس از این اظهارات انگار آتش زیر خاکستر اصلاح طلبان بر افروخته شد و تیغ تیز انتقادات اصلاحات دامن کارگزارانی‌ها‌ و نامزدهای احتمالی آنها را گرفت.

آیا کسی هست که تکرار کند؟

آیا کارگزاران به دنبال اختلاف افکنی است؟

عیسی چمبر عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، پس از انتشار این لیست گفت: قطعا ما نمی‌توانیم از سوی کل جریان اصلاحات صحبت کنیم، زیرا نمایندگی این جریان بر عهده ما نیست و بهتر است که سایر افراد هم این اقدام را انجام نداده و صرفا از سوی حزب خودشان صحبت کنند.

محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات هم در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: هیچ اصلاح طلبی لیست کارگزاران را قبول ندارد و متاسفانه کارگزاران به دنبال اختلاف افکنی در بین اصلاح طلبان است. او تاکید کرده که گزینه اصلی کارگزاران برای انتخابات علی لاریجانی است و مجمع روحانیون مبارز و حزب اتحاد ملت هم در پی به صحنه کشاندن آقای موسوی لاری هستند.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

علاوه بر این روزنامه صبح نو نوشته است: رقابت مقدماتی میان اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ جدی‌تر از قبل شده است، رقابتی میان عمل‌گرایان اصلاح طلب و حامیان حسن روحانی و چهره‌های شاخص اتحاد ملت؛ رقابتی که گرچه با برخی اسامی حاشیه‌ای پیچ و تاب رسانه‌ای می‌خورد، اما به نظر می‌رسد در نهایت حول دوگانه لاریجانی- ظریف شکل خواهد گرفت، رقابت مقدماتی اصلاح طلبان بعد از به قدرت رسیدن دموکرات‌ها در ایالات متحده جدی‌تر از قبل و با مباحث جدید پیش می‌رود.

همچنین رادیکال‌های اصلاح طلب به دنبال گزینه حداکثری برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند و جدا از پروپاگاندا که گزینه هایی چون رضا خاتمی و محسن صفایی فراهانی را مطرح می‌کنند در عالم واقعیت از سید حسن خمینی و محمد جواد ظریف نام می‌برند. آن گونه که پیش از این بیان شد، اعتدالی‌ها توانسته بودند تا حدود زیادی راه را برای حمایت هیات‌امنا از علی ‌لاریجانی تسهیل کنند و محمد جواد ظریف را به عنوان بخشی از کمپین لاریجانی مطرح کنند. مذاکرات با علی لاریجانی، اما جدی‌تر از همیشه جلو رفت و او از شروطش برای نامزدی سخن گفت که مهم‌ترین آن‌ها مطرح شدنش به عنوان گزینه مشترک اعتدالیون راست و چپ بود. در این میان گفته می‌شود که حسن روحانی نقش فراوانی در متقاعد کردن لاریجانی برای ورود به صحنه انتخابات داشته  و او را تا حدود زیادی برای ورود به این صحنه متقاعد و ترغیب کرده است.

برخی از اصلاح طلبان معتقدند که ظریف در هر حالتی باید ثبت نام کند تا مانند مرحوم هاشمی در سال ۹۲ از رد صلاحیت او هم انرژی برای موفقیت نامزد ائتلافی چون علی لاریجانی پدید آید. این بار، اما جای ظریف و هاشمی با هم عوض می‌شود و لاریجانی هم جایگزین روحانی ‌می گردد؛ بنابراین تا اینجای کار به نظر می‌رشد که حضور علی لاریجانی در انتخابات قوت بیشتری گرفته است. حال اما باید دید که شخصیت‌های اصلاح طلب تا چه میزان علی لاریجانی را به عنوان نامزد اصلی این جریان خواهند پذیرفت؟

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

علی لاریجانی شناسنامه اصلاح طلبی دارد؟

شناسنامه اصلاح طلبی علی لاریجانی کجاست؟ این سوالی بود که برای یافتن پاسخ آن به سراغ برخی از شخصیت‌های اصلاح طلب رفتیم.

برای مثال قربانعلی قائمی فعال اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید که شخصا به عنوان یک فرد عادی باید بگویم که با شرایطی که برای برادران لاریجانی وجود آمده آن‌ها امروز مهره‌های سوخته محسوب می‌شوند و هر کسی روی آنها سرمایه گذاری کند، قطعا نتیجه‌ای جز باخت عایدش نخواهد شد.

احمد شریف عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان هم در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که معتقدم دیگر اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که اگر قرار است که نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنند، حتما باید شناسنامه اصلاحات داشته باشد و سابقه روشن و شفافی در گذشته داشته و معتقد به اصلاح‌طلبی باشد تا در صورت احراز پست ریاست جمهوری برنامه‌های اصلاح‌طلبان را اجرایی کند.

علاوه بر این محسن میردامادی، دبیرکل سابق حزب مشارکت، از مخالفان حضور لاریجانی در جمع اصلاح‌طلبان است، او گفته است که «حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خیلی دور از ذهن و شاید بتوانیم بگوییم غیرممکن است». صادق زیباکلام نیز گفته بود «معرفی آقای لاریجانی به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری توسط اصلاح‌طلبان به معنی ازبین‌بردن تتمه آبروی اصلاح‌طلبان و زیر‌سؤال‌بردن تمامی اقدامات و در واقع ازبین‌رفتن آبروی آنهاست».

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

حالا بماند که زارع فومنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع دیگری هم اشاره کرده مبنی بر اینکه اگر چه گزینه اصلی کارگزاران برای انتخابات علی لاریجانی است؛ اما مجمع روحانیون مبارز و حزب اتحاد ملت هم در پی به صحنه کشاندن آقای موسوی لاری هستند. عیسی چمبر هم گفته است که اولویت حزب ما نامزد اختصاصی و حزبی خواهد بود؛ از همین رو در تلاش برای تحقق این هدف هستیم و تا امروز هم همین برنامه را پیش بردیم؛ کمااینکه ما الان فرصت رفتن به سمت گزینه‌ها و روش‌های منسوخ شده را نداریم؛ زیرا اصطحکاک در سطوح سیاسی کشور باعث می‌شود که جریان اصلی کشور قفل شده و پیش نرود؛ صادق خرازی در حال حاضر گزینه حزب ندای ایرانیان است و اگر تمایل به حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده داشته باشد ماهم به عنوان دبیرکل از او حمایت خواهیم کرد.

او همچنین تاکید کرده که  در این انتخابات دو گانه اصلاح طلب و اصولگرا چندان مطرح نباشد؛ به بیانی دیگر امروز مناسبات سیاسی کشور ما تغییراتی داشته و باید این تغییرات پذیرفته شود، در واقع در انتخابات آتی باید بر روی مسائل اصلی کشور یعنی کارایی و مبارزه با فساد تمرکز کنیم؛ اینها مسائلی هستند که ممکن است یک نامزد اصولگرا قابلیت حل و فصل آنها را داشته باشد؛ در نتیجه ما نباید این شکل از قبیله گرایی را در انتخابات‌های مختلف دامن بزنیم ، زیرا پاسخ گوی نیازهای کشور نخواهد بود.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

عبدالحسین موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات که از بزرگان این جریان سیاسی بزرگ در کشور است با حالت نا امیدانه‌ای از خودی و غیرخودی شاکی است. از خودی‌ها و امثال کرباسچی می‌نالد که تجربه اتحاد ۹۲ و ۹۶ را فراموش کرده‌اند و روندی پیش گرفته که باعث شکست در انتخابات خواهد شد. از غیر خودی‌ها و جریان رقیب هم گله دارد که به هیچ اصولی پایبند نبوده و قصد تخریب جریان اصلاحات را دارند.او می‌گوید: «ناامید نیستم اما به دو دلیل خوش‌بین هم نیستم. دوستان ما تجربه موفق ۹۲ تا ۹۶ را فراموش کرده‌اند. اگر مانند این روزها آقای کرباسچی و دیگران حرف خود را بزنند و فضای این چنینی تا آخر ادامه یابد معلوم است که هم ۹۸ و هم ۱۴۰۰ را از دست می‌دهیم.» صحبت‌هایی که شاید بیش از پیش نشان از اختلاف شدی درونی اصلاحات داشته باشد و شاید یک سوال را به ذهن متواتر کند مبنی بر اینکه آیا مثل روال سابق فردی هست که با تَکرارهایش بتواند اصلاحات را بر سر یک سفره بنشاند؟

آیا کسی هست که تَکرار کند؟

محمد زارع فومنی در پاسخ به این سوال که آیا رئیس دولت اصلاحات همانند دوره‌های قبل اصلاحات را دور هم جمع خواهد کرد؟ گفت: بعید می‌دانم که او  هم بتواند اصلاح طلبان را در کنار هم جمع کند، زیرا نظرهای مختلف درون این جریان بسیار زیاد شده و مشکلات بسیاری وجود دارد؛ کما اینکه او به خوبی می‌داند که تَکرار کردن‌هایش در این دوره تاثیری نداشته و بعید است که مردم به افراد تکراری اقبالی نشان دهند.

او تاکید کرده است که بعید می‌دانم که اصلاحات بتواند مانند دوره‌های قبل وحدت داشته باشد، زیرا نامزد‌ها و اختلافات درونی این جریان بسیار زیاد است و احتمالا اجماعی صورت نخواهد گرفت.

قربانعلی قائمی فعال اصلاح طلب هم در پاسخ به این سوال گفته است که اگر بخواهم واقعی با شما صحبت کنم باید بگویم که انسان‌های عاقل در این انتخاباتی که هنوز پارامتر‌ها و شاخص‌های نامزد‌ها مشخص نیست صحبتی نخواهند کرد و باید سکوت اختیار کنند، اما قطعا سید محمد خاتمی هم به موقع نظر خود را مستقیم یا غیر مستقیم اعلام خواهند کرد.

گل یا پوچ اصلاحات برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ آیا باز هم تکرارِ تَکرار را می‌بینیم؟

او در پاسخ به این سوال که اگر اصلاحات به سمت علی لاریجانی برود رئیس دولت اصلاحات هم از او حمایت خواهد کرد؟ بیان کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد که البته به نظر من بعید است؛ رئیس دولت اصلاحات هم خودش را هزینه خواهد کرد و در نگاه اصلاح طلبان باید هزینه بیشتری را پرداخت، اما من بعید می‌دانم.

علی صوفی هم در این باره گفته است که فضای انتخاباتی پس از انتخابات ۹۸ بسیار مایوس کننده و سرد شده و این سردی کماکان هم ادامه دارد؛ من تا به حال صحبتی از رئیس دولت اصلاحات نشنیدم، اما مجمع روحانیون مبارز رویکردش این است که اصلاحات در انتخابات فعال باشد و مردم هم باید نسبت به سرنوشتشان حس مسئولیت کنند. 

در پایان باید گفت حالا انگار زمین بازی تغییر کرده؛ این روزها اصولگرایان که معروف بودند به عدم وحدت  همه عرم خود را جزم کرده اند تا با یک نامزد کار آمد پیروزی را از آن خود کنند و اصلاحات که همیشه وحدت را سرلوحه کار خود قرار می دادند, هر یک سازی جداگانه می‌زند؛ حال باید دید که در نهایت تَکرار کردن‌های رئیس دولت اصلاحات قادر است آنها را سر یک میز جمع کند یا سرنوشت دیگری رقم می‌خورد.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
دکترمحمود احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
حزب اصلاحطللب رو منحل کنید مردم راحت بشوند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۵:۵۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
سلام. همه کسانی که شورای نگهبان تایید می‌کند، خوب هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
میشه حرف نزنی تا الان تایید کردن مردم رای دادن نتیجه اش شده این وضع کشوره ملک شده متری 60 میلیون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تنها کار موثری که اصلاحات کرده دوقطبی کردن جامعه بوده.نظام حاکمیتی ایران را شبیه سازی کردن به نظام حاکمیتی غرب.در غرب کاندیدای ریاست جمهوری قهرا یا جمهوریخواه است یا دموکرات.در ایران هم کاندیدای ریاست جمهوری سا اصولگراست یا اصلاح طلب.خدا را شکر ملت ایران فهیم و با بصیرت هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
جا زدن وقالب کردن قوانین (قانون انتخابات و...)به عنوان آیه لایتغییر امکان یک انتخابات مردمی وشایسته سالاری ومردم سالار را کاملا"منتفی می کند
Pakistan
ناشناس
۲۱:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
فقط انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
رای من حضرت مهدی عج فقط امام زمان فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
واقعا اینا در مورد مردم چی فکر کردن
یه بار اشتباه کردیم دیگه اشتباه نمیکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
حمدی نژاد نه اصلاح طلب و نه اصولگرا
فقط احمدی نژاده و از جنس مردمه یا همان مردمی نژاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خدا کمکون کنه.......گرگ نماها زیاد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
در عالم سیاست کشور ما هم بی شباهت به امریکا نیست :در آنجا هم دو تیم دولتی همیشه مسابقه می دهند !البته در قالب حزب .در ایران هم دو تیم دولتی در قالب جناح که هیچ شناسنامه وپایگاه مردمی ومسولیت پذیری عواقب را ندارند داعما"توپ حکومت را بین هم پاس می دهند و مردم هم تماشاچی مطلق هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردی که سنگ :مردم را به سینه بزندنه روی سینه مردم سنگینی کند!بعضی از این آقایان روی سینه مردم نشسته اند وهی می گویند :بداد مردم برسید!!!!تو برو !مردم خود می دانند چکار کنند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بازم اسم اینها امد.خدا رحم کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
به این نتیجه رسیدیم شورای نگهبان أین چندسال اصلا انقلابی عمل نکرد برای انتخاب کاندیدها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
نه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
متاسفم به اصلاح طلبهای منفعت طلب ؟
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۶:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خخخخخخ.چقدر عجیب که دیدتون تا 1400 هستش. خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
خ_د
۱۶:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تا حالا از تو صندوقها پوچ درآمده.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کشور ما رئیس جمهور مردمی می خواهد از جنس مردم از کف خیابان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
رئیس جمهور بعدی رئیسی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
به جای :فشار از پایین وامتیاز دادن از بالا باید گفت انتخاب از بالا نگاه وحسرت از پایین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
گل یا پوچ ،سنگ کاغذ قیچی ،نون بیار کباب ببر،و.....اصطلاحاتی است که درمررد انتخابات به ذهن مردم می رسد!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بعضی از این افراد که تا کنون رییس جمهور شده اند:هنوز که هنوز است :در شوک انتخاب شدن خود هستند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
الک کردن و صافی وفیلتر کردن اجازه حضور فردی از متن جامعه را نخواهد داد!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
علائم وشواهد:عدم تغییر قانون انتخابات وباز تعریف رجل سیاسی خبر از یک انتخابات خودمونی دارد!!!!!همان افراد تکراری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
عناصر تکرای وفسیل شده را حتما تایید وکاندید کنید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
عناصر دم دستی را تایید کنید!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اهالی قانون :اهالی توقف هستندواین نشانه انتخابات ناسالمی دیگر به نفع اسراییل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خط سوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
از زیرکی پرسیدند :رجل سیاسی کیست ؟در پاسخ گفت :کسی که با یک عمل جراحی در فک بتواند:تو دماغی حرف بزند وصحبت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تا ۱۴۰۴ با هیچ کس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خدا کنه ظریف رای نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خیالتون راحت رای هیچوقت نمیارن اصلاحاتیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
سبک وسیاق انتخابات در ایران سبک وسیاقی پادشاهی وسلطنتی است نه مردمی ودمکراتیک باید ملت زیر این میز بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تغییر ندادن قانون انتخابات بعد از چندین دوره بی ارادگی مجلس !حکایت از :باز تولید فتنه 88 می کند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردم می گویند :قدرت انحصار ولابی قدرت که تیغه داخلی قیچی کردن انقلاب وملت است وفقط وفقط :دغدغه قدرت دارد نه یک کلمه کمتر ونه یک کلمه بیشتر! دنبال افراد " دم دستی " است !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
لاریجانی !!!!هیچ آدم عاقلی روی اسب بازنده ومهره سوخته شرط بندی نمی کند دغدغه اینها قبیله گرایی ،دارو و دسته سازی ،وخروجی آن امثال طبری ها هستند اما دغدغه مردم:خط سوم است:مردی از کف خیابان!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
نه چپ نه راست هیچکدومشون تا الان جز شعار دادن موفق نبودن، هیچ کدومشون رو نمیخوایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
به خدا خیلی از مسولئن دیگه به فکر مردم نیستن اصلا خدارابده نیستن من خودم کارمند جز هستم بعد از ۲۴ سال تقاضای بازنسشتگی میدم اما فقط به من پاسکاری میکنند و سهمیه که میاد میدن هم طراز های خودشون من قسم خوردم دیگه رای ندم چون فایده نداره جوانی ما رفت
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۳:۳۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
هرکسی باشه ادمهای سال ۱۴۰۰ ایران نباشن و مانند سردار سلیمانیها وفخریزادهها باشن فعلا که کسی رو هر دوطرف ندیدم خدا عاقبت کشور ما رو به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
حالا واقعا مشکل کشور اصلاح طلبی یا اصول گرایی ست؟ خیر. مشکل سیاست زدگی در همه امور است. مشکل اقتصادی است که بشدت به سیاست گره خورده. مشکل ناکارآمدی مسئولین در برنامه ریزی صحیح و اجرا و نظارت بر آن است. و..... مشکل اینست که گره گشایی مشکلات کشور به اصلاح طلبی یا اصولگرایی که تنها تنور برخی را داغ و نان آنها را برشته می کند، ربطی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بجای انتخابات میشه اسامی کاندیدها رو نوشت و داخل تخم مرغ شانسی قرار داد و شانسی یکی رو انتخاب کرد . کلی هزینه و وقت صرفه جویی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
نبی
۱۳:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
^باسلام هرکس به ملت خیانت کند همین دنیا گرفتار خواهد شد والسلام^
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کدوم مسول درد بی پولی کشیده؟ کدوم مسول نگران آینده و شغل بچه هاش هست؟ کدوم مسول بچه اش مدرسه دولتی میره و سرویس مدرسه نداره؟ کدوم مسول مستاجره؟ کدوم مسول اتاق و دفتر کارش ساده ی؟ کدوم مسول خودش میره خرید؟ کدوم مسول ماشین دولتی سوار نمیشه؟ فقط تنها مسؤلی که خالص و باتقواست و رضای خدا مد نظر داره فقط فقط فقط رهبری و تعداد بسیار اندک از نیروهای نظامی هست و السلام و مردم بخاطر همین افراد پای آرمان ها وایستادن ولی روز قیامت قطعا مسؤلین گرفتار خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۲:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
روزبروزسفره هآمون کوچکترشدواعصابهاداغونتر.۴۵ تومن یارانه ده سال پیش ودارن میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
شورای نگهبان با حزب گرایی و به نفع اصولگرایان 90 درصد اصلاح طلبان را رد صلاحیت کرد و این قضیه ربطی به لیست اصلاح طلبان ندارد ولی اینکار در مورد ریاست جمهوری تکرار نخواه شد و اصلاح طلبان طبق دوره های قبل با حداکثر آرا ملت برنده انتخابات خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آره ارواح خودت 13:06 که دوباره برن به اصلاح طلبها رای بدن روزگار مردم بدتر بشه شرم برشماها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
از هیچی خبر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آره ۱۳:۰۶ راست میگی،عارف و جهانگیری و روحانی عموهای من بودن تو انتخابات نه گزینه های اصلاحات.سی سال هم کشور دست عموهای من بوده نه اصلاحاتی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اصلاح طلبهاتاابدرای نخواهندآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
نه اصلاح نه اصول فقط حزب سوم مردمی
از دست هر دوتاشون خسته شدم به خصوص از این اصلاح ها
باید رقابت طوری باشه که هر حزبی بتونه رقابت کنه نه فقط مثل امریکا که از دست دمکورات و جمهوری خواه پوسیده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اصول ها و اصلاح ها با هم فرقی ندارند، با این که اصول ها بهتر از اصلاح ها هستند ،ولی این جمله به این معنی نیست که اصول ها دلسوز مردم هستند، چون هر حزبی که به قدرت رسیده فقط به فکر بالاکشیدن اطرافیان خودشون هستند و تو این وسط این مردم اند که فراموش میشند.
ما که نظام ریاست جمهوری امریکا رو به سخره میگیریم و میگیم که قدرت فقط دست دو حزب جمهوری خواه و دموکرات هستش و هیچ حزب سومی که مردمی باشه نمیتونه تو اونجا وجود داشته باشه،با این حال چرا از اوضاع و احوال خودمان حرف نمیزنیم؟!
والا دیگه از دست اصول و اصلاح خسته شدیم باید یه حزب سومی به میان بیاد که شجاع و دلیر ،مدیر و صد البته مردمی باشه.
از این حرفا که بگذریم،اصول ها توپ رو به زمین اصلاح انداختند و الان خیلی هم خرسند هستند که تو انتخابات ۱۴۰۰ احتمال پیروزیشون زیاد شده!
واقعا تاسف باره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کی گفته اصولگراها از اصلاح طلبا بهترن؟ شما یک سویه و طرفدارانه داری به قضیه نگاه میکنی ، بیشتر از این ازت انتظار نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
14:27 نمیخایید واقعیت رو قبول کنید جناب اصلاحات آزمون خودشون و تو این سالها پس دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
توام ساکت شو 14:27 هیچکس دیگه امیدی به رای به جناحتون نداره نمیخاد سنگشونو به سینه بزنید مثل اینکه خیلی پولدار و سرمایه دار تشریف دارن که میخایید دوباره به اینا رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اگرتعداد دزد ها خلاف کارها وخائنین را در دو حزب مقایسه کنید میشه فهمید کدام حزب بهتر است .اصولگراها بهترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
ما به موجودات هزار چهره رای نمیدیم بدبختی این هم هست یکی از چهره هاشون به درد ملت نمی خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
#به انقلابی رأی می دهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردم باید قبل از رای دادن آمار هفت جد و آباد کاندیداها را در بیاورند و منطقی تصمیم بگیرند و رای دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
وظیفه ی شورای نگهبانه که بهترین کاندیداها رو معرفی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
14:27 شورای نگهبان کاندیداصلحی تو این سالها معرفی نکرده نتیجه اش هم شده این وضع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
فقط انقلابی....کاش رییسی کاندید شه.نمیدونم از لحاظ قانونی میشه یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
انشاالله دیگه فردی قراره بیاد که تمام قد در خدمت مردم کشور باشه و مطیع رهبر تا مردم به رفاه و آسایش برسند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردم که تابحال از این اصول گراها خیری ندیده اتد و از اصلاح طلبها هم جز خیانت چیزی ندیده اند. بهتر است مردم به ریسمان الهی چنگ بزنند و پشت ولایت بصورت انقلابی عمل نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کشور را فقط انقلابی ها(سپاهی ها) میتوانند بسازند همانگونه که در همه عرصه ها در جهان درخشیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
به نظرم تفکر انقلابی درستش هست نه انقلابی(سپاهی). چون همه مردم ایران در ساختن ایران نقش دارند و سپاه هم فرزندان این مرز و بوم هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
کشور را فروختند
باید محاکمه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
باز شروع شد...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
رای دادن بزرگترین اشتباه ایرانیان بوده و هست و خواهد بود . اگه کسی نده یکی بلاخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
رای دادن حق من ایرانیه تو نمیخوای نده ولی من از حقم نمیگذرم . تمام سعیم رو میکنم که بهترین رو انتخاب کنم اگه شد که ان شاءالله فرد صالحی باشه و اگه نشد من وظیفه ایرانی بودنم رو انجام دادم و پیش خدا اجرم محفوظه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمی
۰۹:۴۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
شادی روح اصلاح طلب و اصول گرا فاتحه مع الصلوات
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۹:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
ما یاد گرفتیم انقلابی ها (واقعیشون ) صد در صد دغدغه ی مملکت دارن..کم حرف میزنن و پرخاش نمیکنن ... پرکارن و سر به زیر..هوشیارن و آینده نگر.. همیشه جهت مارو هوچی ها عوض کردن... این دفعه ما رنگ قاسم سلیمانی رو دیدیم ..به اون تیپ رای میدیم...مصداق هم نمیگم ..ولی شاخص سردار دلهاست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
چرا باید به آدم های معروف چه اصلاح طلب چه اصولگرا رای بدیم این ها یک عده ای ازشون حمایت می کنند که بعد از انتخاب شدن باید به آنها باج دهند و در پست مدیریتی بزارند اون موقع با این مدیر های بی کفایت این وضع ما میشه
به یک ادم مستقل باید رای داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
درود بر وطن دوستان
جلیلی جلیلی جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دربی لیاقتی خاتمی همین بس که ازروحانی حمایت کرداحمدی نژادهم ازاسم شهیدرجائی سو استفاده کردرأی مافقط رهروان ولایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
واقعا اصلاح طلب ها می خوان علی لاریجانی رو بکنند کاندیدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایشون رو بفرستین برن آقازاده محترم رو جمع کنند تا بیش از این آیروی آقازادگان ایرانی روبه باد فنا ندادند.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۸:۵۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
چه فرقی می کنه کی بیاد از چه جناحی بیاد وقتی اوضاع درست نمیشه چه اهمیتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مشکل فقط اصلاح طلبانند
Netherlands
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بعضی هاواقعأ ساده لوح هستن والابخدا هیچکدوم ازجناح ها بفکرمردم ونظام نیستند....کسی که برای رأی جمع کردن باج میده ودست به هرکاری می زنه به صندلی ریاست برسه.فاسده وفقط بفکرجیب خودشه.تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
سلام به همه که پیامم رو میبینند ، ما که نمی تونیم رأی بدیم ولی شما انقلابی انتخاب کنید نه اصلاحات نه اصولگرا .... فقط #انقلابی .
درد این مملکت رو یک انقلابی حل می کنه ...
انشاالله مدیون خون خدامونه نشین بیش از این
Germany
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
ما از اصلاح طلب و اصولگرا جز دروغ و دوریی چیزی ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دولت اصلاحات بهترین و پاکترین دولت بعد از انقلاب 57 بوده است.تمام بدبختی ما تا 12 سال دیگه از احمدی نژاد است. دقیقا 20 سال ایران را عقب انداخت.دلسوزترین افراد برای انقلاب مرحوم هاشمی و بهترین رییس دولت خاتمی بود. روحانی به عهد خود با اصلاحات وفا نکرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دقیقابرعکس گفتی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
این چرندیات رو دیگه تکرار نکن که به عقلت شک میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۱۰:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اتفاقا تمام بدبختی کشور در زمان اصلاح طلبان بوده شروعش از هاشمی بعد خاتمی بعدش روحانی .در دوران اینها مملکت بیشترین آسیب رو دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
درود بر نظر اصلی، دوره ی خاتمی بهترین دوره بود که دلار تغییر زیادی نداشت و با درایتش با نفت کمترین قیمت کشور رو به خوبی اداره کرد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
امیر
۱۷:۰۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
بخدا الان به عقلت شک کردم و فهمیدم مشکل کشور ما کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
معلومه خوب به جیبت رسیدن و الا اکثر مردم وضع سفره هاشون وخیمه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
احمدی نژاد
مردمی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
محاله رییس جمهور بعدی اصلاحاتی باشه.مردم کارآمدی تفکر انقلابی و بی کفایتی اصلاح طلب غربگرا را فهمیده اند.
Ireland
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیگه نمیتونید با اصلاح طلبی یا اصول گرایی مردم مردم رو فریب داد.

اینا با هم داداش هستن چون منافع همشون و ایندشون یکی هست ولی تو ظاهر فیلم بازی میکنن. دستشون رو شده
Ireland
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیگه نمیتونید با اصلاح طلبی یا اصول گرایی مردم مردم رو فریب داد.

اینا با هم داداش هستن چون منافع همشون و ایندشون یکی هست ولی تو ظاهر فیلم بازی میکنن. دستشون رو شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیگه دست اینا برای مردم رو شده. اینا فقط به فکر قدرت و دست یافتن به ثروت کشور هستند . دلشون برای مردم نسوخته . همه مایه دار ، بی درد . هر کی به اینا رای بده فقط خیانت به خون شهدا کرده . والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردم هیچ وقت ظلمی که دولت روحانی به مردم کرد فراموش نخواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد بیاد رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
تایید صلاحیت نمیشه کسی که با شبکه های امریکایی مصاحبه می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خواهشا دیگه اینها را تایید صلاحیت نکنید.
بدبخت مون کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
نه اصلاح طلب و نه اصولگرا هیچ کدام کاری نکردن برای ما مردم بهتری یکی بیاد از جنس خودمون درد کشیده باشه
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۰۸:۱۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اصلاحات و اصول گرا دو لبه یک قیچی هستند که کمرهمت به نابودی ایران و ایرانی بستن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
ولی اصولگراها غالبا متعهدتر بودند .
Netherlands
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اشتباه نکن اصولگرا از اصلاح طلبها بدترند وتندرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
11:35 آخه چی بهت بگم کشور که دست به اصطلاح اصلاح طلب بود چه گلی زدن بسر مردم .امیدی بشماها نیست انگار نمیخایید هوشیار شید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
ناشناس 1250 کشور که دست اصلاح طلبا بود هشت سال دلار تغییر دو برابری نکرد حتی ولی دست اصولگراها یعنی هاشمی و احمدی نژاد و روحانی هم که در اصل اصولگرا هست، اقتصاد رو به فنا بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
برای روح رفتگان اصلاحات واصولگرا که هیچ کاری نکردن بکه ضرر به مملکت زدن فاتحه تمام کنید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۰۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
چرا گیر دادید به احمدی نژاد اونم کار درست حسابی انجام نداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
جز خرابی کاری نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
عزیز من ما به یه آدم بی طرف دلسوز مردمی رای خواهیم داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مواظب باشید که به گرگ در لباس دوست هم رای ندید . چون شناختی که از اصلاح طلبا پیدا کردم میدونم اینا برای رسیدن به قدرت حاضرند گرگی رو در لباس میش به انتخابات بفرستند . برای اینکه الان دستشون رو شده . پس مواظب باشید که درست انتخاب کنید
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۰:۰۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
پس به حرف رهبرتون به دقت گوش کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
نه که آقایان اصول گرا تو شهرداری و دولت و جاهایی که بودن کم داستان داشتن؟؟؟؟ ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اینقدر که کشور دست اصلاح طلبا بوده دست اصولگراها نبوده . انصافا کدومشون بیشتر خدمت کردند . چرا همش گیر میدید به دو سه نفری که سوء استفاده از قدرت کردند چرا اصلاح طلبا رو نمیگی که اکثرشون از قدرت سوء استفاده کردند هر بار سر کار اومدند کشور رو ده قدم به عقب بردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خواهشا گند زدن به مملکت را ''تکرار نکنید'' .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دیگه این حرفها واسه مردم تکراری شده..حنای این دو جناح دیگه رنگی نداره..خسته شدیم از این شعارها..جناح ها فقط واسه خودشون و گروه خودشون و یارانشون خوبن.نه واسه مردم..کسی بیاد بدون جناح..مردمی و دلسوز مردم...باز نزدیک انتخابات شد بعدده سال اقای خاتنی رو تو رسانه دیدیم..!!!!دیگه شخص خاصی نمیتونه مردم رو تشویق کنه به کی رای بدیم..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
در بین اصولگراها شاید بشود فردی متعهد پیدا کرد ولی در بین اصلاح طلب ها حتما میتونی یک منافق و جاسوس پیدا کنی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
فقط به احمدی نژاد رای خواهم داد نه اصلاح و نه اصول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اگه بیاد و تایید کنن صددرصد..+++++++++
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اگر محمود بیاد اقا زاده ها خیالشان از پول تو جیبی راحت میشه در هر جای کره زمین باشند
-
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
یاور مظلومان و طبقه ضعیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اصلا معلون نیست یاراشین و قراره تو وزارت استخدامتون کنه XD
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
08:07 اتفاقا برعکس اصلاحات بیاد اینطور میشه.
Iran (Islamic Republic of)
هلی
۰۷:۰۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آفرین زیبا کلام؛ اصلاحات مرد
حسن کلید ساز ها بروند
مردم دیگر به اصلاحات اعتماد ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مردم نه به اصلاحات نه به اصول گرا اعتماد ندارن..تفکیک نکنید.هر دو جناح یکی هستن و فقط فکر خودشون و یار کشی جناحی خودشون هستن..نه بفکر شایسته سالاری..رییس جمهوری میخواهیم دلسوز و مردمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
اصلتح طلب گندزد ه بدجوری جمع نمیشه دیگه تمام ه کارشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مشکل تنها اصولگرا یا اصلاح طلب نیست مشکل انتخاب انسان درستکار کاربلد شجاع ونخبه سیاسی که متاسفانه تا حالا به ویژه دراین دولت ما چیزی ندیدیم.
آخرین اخبار