کارشناس مسائل سیاسی نصب سامانه دفاعی برفراز ساختمان‌های سفارت آمریکا در بغداد را نقض آشکار حاکمیت عراق عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  پایگاه خبری المعلومه، «محمد الکعبی» کارشناس مسائل سیاسی عراق به نصب سامانه دفاعی C-RAM بر فراز ساختمان‌های سفارت آمریکا در بغداد اعتراض کرد.

او این اقدام آمریکا را نقض آشکار حاکمیت عراق دانست و اعلام کرد که سفارت آمریکا به پایگاهی نظامی در مرکز پایتخت و مرکز سیاسی عراق تبدیل شده است.

الکعبی افزود: طبقه سیاسی کشور به بیانیه صادر کردن و محکوم کردن این اقدامات آمریکا اکتفا کرده اند و دولت را به اتخاذ تصمیمات ویژه حفظ حاکمیت کشور و اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق ملزم نمی‌کنند.

او وجود سفارتی بسیار بزرگ در مرکز پایتخت عراق که مرکز ثقل سیاسی و محل تصمیم گیری است را مسئله‌ای مشکوک عنوان کرد و افزود: اینکه سفارت آمریکا نیرو‌های نظامی خود را همراه با ادوات نظامی متعدد در خود جای داده و مساحت بسیار زیادی از پایتخت را در برگرفته، نقض حاکمیت عراق است.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق افزود: استفاده از سامانه دفاع موشکی C-RAM در سفارت آمریکا در شرایطی که دولت از وجود سامانه‌ای که مردم را هدف قرار می‌دهد، اعلام بی اطلاعی می‌کند، نقض حاکمیت است و باید با این موضوع قاطعانه برخورد شود.

«احمد الکنانی»، نماینده فراکسیون صادقون پارلمان عراق نیز پیشتر اعلام کرد که هیچ سفارتخانه‌ای در جهان مانند سفارت آمریکا در بغداد سیستم‌های موشکی و تانک و پهپاد ندارد. اقدامات آمریکایی‌ها برای حفاظت از سفارتخانه خود در بغداد، نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی است.

«فاضل جابر الفتلاوی»، نماینده ائتلاف الفتح نیز تاکید کرده بود که عراق در سایه حضور نظامیان آمریکایی، حاکمیت ملی خود را از دست داده است چرا که حریم هوایی ما از سوی جنگنده‌های آمریکایی نقض می‌شود.

وزارت خارجه عراق در هفته گذشته اعلام کرد که با توافق صورت گرفته میان طرفین قرار است ۵۰۰ نظامی آمریکایی به عنوان نخستین گروه عراق را ترک کنند و تنها ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی دیگر در کشور باقی بماند که طبق جدول زمانبندی تنظیم شده در مذاکرات راهبردی از کشور خارج خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار