علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به دلایل گرانی قیمت لبنیات در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی، شیرخام، حمل و نقل و سایر مواد اولیه قیمت محصولات لبنی به ناچار ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به تاثیرات سو افزایش قیمت لبنیات در بازار افزود: هرچه قدر قیمت لبنیات افزایش یابد، تقاضا برای خرید در بازار کاهش می یابد که این امر آسیب جدی به صنعت وارد می کند.
ظفری ادامه داد: گرچه با افزایش هزینه های تولید، دولت نمی تواند به دنبال مهار قیمت ها باشد، اما برای قشر آسیب پذیر سه قلم کالا نظیر شیر، ماست و پنیر را با قیمت مناسب در تمامی فروشگاه ها باید عرضه شود تا اقشار ضعیف از جامعه لبنیات دور نشوند.
بیشتر بخوانید
مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی با اشاره به علت اختلاف قیمت شیربطری در برندهای مختلف بیان کرد: عرضه شیر بطری با نرخ های متفاوت تحت اسم های عجیب و غریب تخلف محسوب می شود، به همین خاطر انتظار داریم کارخانه های لبنی کمی به خود آیند چرا که خانوارها توان این قیمت ها را ندارند.
به گفته وی، با وجود افزایش مجدد قیمت لبنیات، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختلاف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را باید به سه قلم شیر، ماست و پنیر اختصاص دهند و قیمت سایر محصولات لبنی را آزاد کنند چرا که عمده نیاز دهک های پایین جامعه این سه قلممحصول لبنی است که متاسفانه دولت وارد نمی شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم از لبنیات گریزان هستند، گفت: با افزایش قیمت لبنیات این پیشنهاد را به دولت داده ایم که اگر بستر را به گونه ای فراهم کنند که افراد ۳۰ درصد قیمت تمام شده را بابت سه قلم اصلی شیر، پنیر و ماست پرداخت کنند، تغییری در میزان مصرف نخواهیم داشت که علت مقابله با این موضوع را دولتی ها باید پاسخ دهند.
محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی چاره ای جز افزایش قیمت محصولات خود نداشتند، اظهار کرد: تولیدکنندگان در قبال افزایش قیمت ها شرمنده مردم هستند، اما به سبب افزایش هزینه های تولید چاره ای جز گرانی قیمت کالا یا تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران نداشتند و به عبارت دیگر این گرانی از طمع تولیدکننده نیست، بلکه واقعیت های تولید است چرا که ثبات قیمت هابه نفع کارخانه های لبنی است.
وی افزود: کارخانه های لبنی مسئول تامین کالای مورد نیاز کشور و تضمین کیفیت آن هستند تا هیچ فروشگاهی از کالاهای مورد نیاز خانوار خالی نباشد و مسئولیت حمایت و تامین سبد معیشتی مردم بر عهده نظام سیاست گذاری کشور اعم از دولت، مجلس و سایر دستگاه های تصمیم گیر در سطح کلان کشور است و نمی توان بیش از وظیفه اش انتظار داشت.
بنی طبا ادامه داد: دولتمردان، صنایع لبنی و مصرف کنندگان از افزایش هزینه های تولید مطلع هستند چرا که هزینه های تولید تابعی از شرایط اقتصاد کلان کشور و تصمیم گیری در سطح کلان است که طی ۱۵ سال اخیر تصمیمات اتخاذ شده، افزایش هزینه های تولید در تمامی صنایع را تحمیل کرده است که این افزایش هزینه های تمام شده تولید و به طبع آن نرخ کالا و خدمات، کاهش قدرت خرید خانوار را به همراه داشته است.
سخنگوی صنایع لبنی با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری بیان کرد: در سطح کلان تصمیماتی باید اتخاذ شود که نهاده های دامی، شیرخام، مواد پتروشیمی، خدمات، حمل و نقل و بسته بندی گران نشود و تورم ثابت بماند، همچنین حمایت دولت در قیمت گذاری حذف شود چرا که این امر بر هم زدن بازار و فساد را در بردارد و مصرف کننده از آن سودی نمی برد.
وی با اشاره به اینکه یارانه نهاده دامی در ابتدای زنجیره تولید باید حذف شود، بیان کرد: حذف یارانه نهاده های دامی و پرداخت مابه التفاوت آن رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است که با انتقال به مصرف کننده نفری ۲۰۰ هزار تومان امکان پرداخت یارانه به ۸۰ میلیون نفر جمعیت وجود دارد یا دولت طرح هایی در نظر بگیرد که مصرف کننده از آن سود برد چرا که با پرداخت یارانه سیاه به نهاده دامی، سودی عاید مصرف کننده نمی شود.به عنوان مثال سال گذشته به دولت پیشنهاد کردیم که اگر دخالتی در سطح بازار نشود، شرکت های لبنی یک سوم کل میزان شیرخامی که دریافت می کنند، پس از تبدیل به فرآورده های لبنی با ۳ درصد سود یا به طور رایگان برای ۴ دهک محروم جامعه در اختیار دولت قرار می دهند.
بنی طبا افزود: علی رغم تغییر قیمت محصولات لبنی، مخالف هر گونه دخالت دولت در بازار هستیم چرا که به اعتقاد ما حمایت دولت از مصرف کننده به جای پرداخت یارانه در ابتدای زنجیره باید از مصرف کننده باشد، چنانچه بنابه هر دلیلی دولت این کار را نمی کند، در تمامی زنجیره اعم از نهاده، شیرخام و محصولات لبنی باید نظارت کند تا با نرخ مصوب عرضه شود چرا که با تغییر قیمت در هر یک از بخش های تولید، قیمت در کل زنجیره باید تغییر کند.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی درباره علت اختلاف چشمگیر ۱۰ هزار تومانی قیمت بطری شیر از یک برند به برند دیگر گفت: در کشورما برخلاف دیگر کشورها، مصرف کننده حساسیتی به برچسب ندارد، درحالیکه مشخصات تولید به طور کامل بر ان درج شده است. به عنوان مثال بطری شیری که ۱۵ هزار تومان عرضه می شود، شیر استریل دارای ماندگاری ۱۲ روزه است، درحالیکه بطری شیر ۵ هزار تومانی، شیر پاستوریزه است که فرآیند تولید، نحوه بسته بندی و کیفیت آن کاملا با یکدیگر متفاوت است.
وی در پایان تصریح کرد: ۱۰ قلم کالای لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی است که سازمان حمایت به طور مداوم بر آن نظارت می کند و در صورت کوچکترین اختلاف، جریمه های سنگینی را اعمال می کند.
سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: بنابر آنالیز هزینه تمام شده تولید، قیمت هر کیلو شیرخام بدون احتساب سود برای دامدار ۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که در جلسه سازمان حمایت با در نظرگرفتن مسائل و مشکلات مصرف کننده، نرخ ۴ هزار و ۱۵۰ تومان با چربی ۳.۲ درصد درب دامداری مصوب شده بود و به ازای هر دهم درصد چربی مازاد ۶۰ تومان بر این قیمت افزوده می شد.
وی افزود: با توجه به نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومان، دامدار سود چندانی نمی برد، اما در هر حال امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و ۴ قلم سبوس، جو، ذرت و کنجاله سویا را ۱۰۰ درصد با نرخ مصوب در اختیار دامدار قرار دهد.
سلطانی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات در خرید سبد خانوار بیان کرد: افزایش قیمت برای برخی اقلامخوراکی که کالای استراتژیک محسوب می شود و در پیشگیری از بیماری ها و رشد فکری و جسمی کودکان نقش بسزایی دارد، دولت باید به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کند تا این اقلام در سبد مصرفی حفظ شود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود آنکه شیرخام ماده اصلی تولید محصولات لبنی است، اما متاسفانه اختلاف قیمت شیرخام با محصولات لبنی بسیار چشمگیر است که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی شیر ارزانترین کالا در مقایسه با سبزیجات، حبوبات و سایر کالاهای مصرفی سبد خانوار محسوب می شود که دولت برای حفظ اینمحصول در سبد مصرفی باید از اقشار اسیب پذیر و دهک های ضعیف جامعه حمایت کند.
در پایان گفتنی است؛ با افزایش نرخ شیر خام از ۴ هزار و ۱۵۰ تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، اگر نظارت بر خرید شیرخام و تحویل آن از کارخانجات تولیدی به دست مصرف کننده نباشد هر روز شاهد قیمت های عجیب و غریب توسط تولیدکنندگان خواهیم بود.
انتهای پیام/
همهتون دستاتون باهم تو یه کاسه اس اون از بنزین گرون شد گفتین هی چی گرون نمیشه اینم از طرز کنترل اجناس فقط حرف فقط خون مردمو تو شیشه کشیدین
ما مردم خومون باید نق کنترل کننده رو ایفا کنیم ،مدیریت درست مدیریت مردم بر زندگی خودشون هست ،
کافی دو هفته لبنیات نخریم ، واقعا سخت نیست اگه خیلی سخت باسه برای یک سری میتونن ،مصرفشون رو نصف کنن او موقع همت و اتحاد مردم جواب میده ،همین موضوع میتونه در مورد پروتئینها مثل تخم مرغ و گوشت هم مصداق داشته باشه ،
باید به این فهم برسیم اتحاد مردم بسیار تاثیر گذارتر از جبر و تعذیرات دولت هست
این مسئولین از خداشونه ملت چیزی نخرند
با قیمت گرانتر صادر میکنند
لبنیات هم مثل گوشت سال به سال میخوریم. تحملش داریم.
خدا میدونه این قیمتهای تموم شده نیست.
چند بار گرانی
چرا سوء مدیریت مدیران و سود های آنچنانی کارخانجات رو باید مردم متحمل بشن.
شیر پاکتی بود ۳۲۰۰ تومان در تیرماه شد ۴۰۰۰ تومان و الان ۵۴۰۰ تومان اونهم ۹۰۰ گرم یهنی حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت.
نان ۴۰ درصد
برنج ۲۰۰ درصد
مردم دارن زیر بار گرانی له میشن.
رو پیشونیمون چیزی نوشته
رو پیشونیمون چیزی نوشته
حالا میگن جمعیت باید زیاده بشه...!!!!!!!!!!!!!
هزینه خورد و خوراک دامها کمر شکن شده
خواهشن نخرید
یک ماه نخرید
هر ماه گدا تر میشیم
بگید ستاد افزایش گرانی فقط به نفع تولید کننده
چرا برنج گران شد؟
چرا مرغ گران شد؟
چرا روغن گران شد؟
چرا لبنیات گران شد؟
چون ما مسئولین ارزان و بی کیفیتی داریم...
علی برکت الله
تازه تر از تازه تری میرسد.
بعد یک هفته لبنیات گران میشه
قیمت های لبنیات خیلی بالاست مخصوصاً شیر و پنیر که غذای فقرا می باشد من دیگر صبحانه را حذف کردم