به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره «نحوه جدید استخدام معلمان حق التدریس»، «مدارس مناطق قرمز تا دو هفته آینده تعطیل است» و «بررسی ساماندهی مهدهای کودک در کمیسیون آموزش مجلس» سپری شد.
مدارس مناطق قرمز تا دو هفته آینده تعطیل است
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، تمام مدارس واقع در مناطق قرمز تا دو هفته آینده تعطیل است اما مدارسی که در مناطق زرد و نارنجی قرار دارند فقط بخش اداری آنها فعال خواهد بود.
او با تاکید بر اینکه آموزش در هر سه وضعیت، مجازی دنبال می شود، افزود: آموزش مجازی تعطیل بردار نیست و مطابق زمان بندی ادامه خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به این نتیجه رسیدیم برای محافظت و مراقبت از این مدارس کارکردهای قبلی آن را حفظ کنیم. از سال آینده مدرسه دارالفنون هم جذب دانش آموز در مقطع متوسطه از سراسر تهران خواهد داشت که البته جزئیات آن، بعدا اعلام خواهد شد.
جزئیات جدید از استخدام معلمان حق التدریس
سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح جزئیات استخدام معلمان حق التدریس بیان کرد: حق التدریسی ها براساس تبصره ٢ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرایط مساوی در یک رقابت ملی که جذب آموزش و پرورش شوند، دارند؛ البته باید شرایط صلاحیت عمومی و تخصصی آنها احراز شود تا سوابقشان هم از بدو استخدام اعمال شود و اگر شرایط را احراز نکنند امکان جذب نخواهند داشت.
او افزود: برای جذب حق التدریسی ها یک محور این است که حتما از محل زندگی وارد شوند و دوم آنکه برای محل بومی جذب به کار گرفته شوند.
قالب بودجه ای مشخص برای آموزش و پرورش نداریم
علی الهیار ترکمن، معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سابقه آموزش رسمی در کشور ما به دو صده پیش و تاسیس دارالفنون بر میگردد، اظهار کرد: در مورد این مدرسه پایدارترین تامین اعتبار را داشته ایم، اما بعد از آن ذهنها به انحراف رفت و شرایط تغییر کرد.
او ادامه داد: در شرایط کنونی نتوانسته ایم قالب بودجهای برای آموزش و پرورش تعریف کنیم؛ هر زمانی که دولت پول وجود داشت به حساب آموزش و پرورش تزریق کرد و اگر پول نداشت واریزی هم در کار نبود.
الهیار ترکمن بیان کرد: اگر میخواهیم بودجه آموزش و پرورش را برگردانیم باید آن را با تامین اعتبار پایدار و GDP اداره کنیم، اما در شرایط کنونی هرجا احساس کنیم کسری بودجه است یک قسمتی از خرید خدمت و مواردی از این قبیل به کار گرفته میشود در حالی که خرید خدمت در کنار بودجه غیردولتی در کنار هم میتواند آموزش و پرورش را موفق کند.
بررسی ساماندهی مهدهای کودک در کمیسیون آموزش مجلس
سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی درباره برنامهریزی برای ساماندهی مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش بیان کرد: در حال حاضر با توجه به مصوبات قانونی موجود بحث صدور مجوز برای مهدهای کودک توسط سازمان بهزیستی و تولیدمحتوای آموزشی با نظارت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.
او ادامه داد: پیرو مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مهدهای کودک مرکز آموزشی و پرورشی است و نباید به عنوان مرکزی خدماتی به آن نگاه شود، آموزش و پرورش آمادگی دارد تا برای ساماندهی و سازمان دهی این مجموعهها اقدام کند و برنامههای لازم در این خصوص در حال طراحیست که به محض تصویب قانون و فرایندهای قانونی آن، اقدام لازم صورت پذیرد.
زمینه تشکیل دولت حزب الهی در انتخابات ١۴٠٠ فراهم است
حجتالاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به انتخابات سال ١۴٠٠ بیان کرد: زمینهها برای تشکیل دولت جوان حزب الهی در جامعه تقویت میشود، اما تحقق این آرزو که در مسیر انقلاب اسلامی پیشبرنده است اقتضا میکند که مراقب کارهای دشمن باشیم تا سهم مشارکت را پایین نیاورند.
حاج علی اکبری با اشاره به موضوع افزایش سواد رسانهای گفت: بسیاری از اطلاعاتی که بچهها در فضای مجازی به آن دست پیدا میکنند بر اثر جهل رسانهای است که باید برای ارتقای سواد رسانه ای برنامه ریزی کرد.
جادههای پر پیچ و خم؛ کلاس درس جدید دانشآموزان + فیلم
در روزهای کرونایی قصه فداکاریها و رشادتهای خیرین برای کمک به آموزش مجازی دانشآموزان کم نبوده و همچنان هم تداوم دارد، اما اوضاع زیرساختی همچنان در برخی استانها نابسامان است و در کنار این جلوههای ایثار همچنان هستند دانش آموزانی که به جای حضور در کلاسهای درس هرچند فرسوده و ترک خورده، باید خطر نشستن در حاشیه جاده و طی کردن مسیرهای صعب العبور را به جان بخرند تا شاید بتوانند برای دقایقی در دهکده جهانی به سختی چند مدتی گرچه کوتاه درس بخوانند حالا بماند که پیدا کردن یک گوشی و تبلت به عنوان یک ابزار و عصای دست این روزهای یک محصل چه زحمتهایی که نداشته است.
این بار از دانش آموزان روستای دره بید استان چهارمحال و بختیاری روایت میکنیم که اهالی آن از پوشش اینترنت بی بهره هستند و دانش آموزان برای استفاده از اینترنت و ورود به شبکه شاد باید حدود ٢٠ کیلومتر پیاده روی کنند تا بتوانند در یک ارتفاع که مشرف به درهای خطرناک است، درس بخوانند.
دانش آموزانی که باید مسیری پرپیچ و خم و کوهستانی را از روستا تا محل اتصال اینترنت طی کنند و در این راه خطر تردد انواع وسیله نقلیه که از این محورها عبور میکنند، بپذیرند.
اراده کنیم ۴۵ روزه مدارس کپری را جمع آوری میکنیم
مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره وضعیت مدارس کپری بیان کرد: ١۶٠ مدرسه کپری داریم و این مدارس جزئی از معماری سنتی منطقه است؛ اگر اراده کنیم ظرف ۴۵ روز این مدارس را جمع میکنیم، ولی کپرزدایی معنا پیدا نمیکند هرچند که سعی کردیم با دادن کانکس تا حدودی مساله را حل کنیم.
رخشانیمهر بیان کرد: امروز اکیپهایی از استانهای هم جوار در سیستان و بلوچستان حضور دارند و وضعیت مدارس را احصا میکنند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: مدرسه خشت و گلی و سنگی موجود الزاما مالکیتشان برای آموزش و پرورش نیست و از آنجایی که وزارت آموزش و پرورش نمیخواهد هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم بماند در مواردی اجازه برگزاری دوره آموزشی در خانه استیجاری داده میشود.
انتهای پیام/