استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از بیماری کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،همان گونه که می‌دانیم شیوع بیماری ویروس کرونا ارتباط تنگاتنگی با رعایت بهداشت تنفسی و همچنین بهداشت و نظافت دست‌ها دارد. این روز‌ها هر جا که چشم می اندازیم چهره‌های افراد را در پشت ماسک‌های مختلف مشاهده می کنیم به گفته مسئولان بهداشتی و پزشکان استفاده از ماسک در کنار حفظ فاصله اجتماعی، می‌تواند نقش موثری در تداوم روند نزولی آمار مبتلایان به کرونا داشته باشد.

با این توصیه‌ها و تاکید براستفاده از ماسک آن هم از سوی کارشناسان، متخصصان و سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک، یعنی احترام به خود، اهمیت دادن به زندگی دیگران و کمک به کادر درمان است.

پژوهشگران عقیده دارند استفاده از هرگونه ماسک می‌تواند تا ۹۰ درصد مانع از ورود ویروس کرونا به سیستم تنفسی افراد شود، بنابراین زدن ماسک، این روز‌ها می‌تواند نمایانگر اهمیت دادن به سلامت خود و دیگر هموطنانمان باشد.

 

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

 

حالا باید در مورد اهمیت ماسک در پیشگیری از ویروس کرونا بدانیم! ماسک‌های صورت، بخش مهمی از حفظ ایمنی در زمان شیوع جهانی کووید-۱۹ هستند. البته همه ماسک‌ها با هم برابر نیستند و اگر شما به خوبی از ماسک خود استفاده نکنید، از شما و سایر افرادی که در کنارتان هستند، حفاظت نخواهد کرد.

در انتخاب یک ماسک باید‌ها و نباید‌هایی وجود دارد مثل ماسک‌های تنفسی N۹۵ یا سایرماسک‌هایی که طراحی مشابه دارند ویا یک سوپاپ پلاستیکی در جلو دارند. اما هدف اصلی ماسک جلوگیری از شیوع ویروس به سایر افراد است به قول کارشناسان بهداشت ماسک‌هایی که به اندازه کافی بزرگ نیست که روی بینی و دهان را بپوشاند، انتخاب خوبی نخواهد بود.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان  هم صحبت شدم.

فاصله‌گذاری فیزیکی را فراموش نکنید

منوچهر کرمی  در این خصوص گفت: استفاده از ماسک زمانی بهترین نتیجه را می‌دهد که با سایر تدابیر ایمنی همراه شود، همچنین باید فاصله ۶ پا با دیگران را رعایت کنید، دست‌های خود را به طور مرتب بشویید و سطوحی که مرتب لمس می‌شوند را ضدعفونی کنید.


ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او تاکید کرد: این اقدامات ساده می‌توانند روی حفظ سلامتی و خانواده‌ها و تمام کسانی که در اطراف شما هستند، تأثیر بسزایی داشته باشد.

با این حال همه گیری ویروس کرونا سوال مهمی را برای مردم به وجود آورده که آیا زدن ماسک کمکی به پیشگیری از ابتلا به ویروس خواهد کرد یا خیر، و نیز از چه نوع ماسکی برای این منظور باید استفاده کرد. در این گزارش قصد داریم نحوه استفاده از ماسک‌ها و میزان تاثیر گذاری آن در جلوگیری از واگیر این بیماری را با شما به اشتراک بگذاریم.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان دراین خصوص ادامه داد: برای جلوگیری از این بیماری باید از ماسک‌های سه لایه، استفاده شود چرا که نتایج نشان داده که ترکیب پنبه با ابریشم طبیعی می‌تواند فیلتر موثری برای ذرات معلق آلوده در هوا باشد.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او در ادامه صحبت هایش می‌گوید: در جدیدترین دستورالعمل توصیه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت نیز بر استفاده از ماسک برای تمام افراد در مکان‌های عمومی به ویژه در مکان‌های پر ازدحام تاکید شده است.

 اطلاعات موجود در این زمینه هنوز کامل نیست و اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص تاثیر ماسک بر میزان انتقال قابل استناد نیست همچنین ارزانترین و بیشترین ماسک‌های مورد استفاده مردم، ماسک‌های سه لایه است حال این سوال پیش می‌آید که این ماسک‌ها برای چه مدت قابل استفاده هستند؟

کرمی در این باره گفت: تا زمانی که مرطوب شوند، ماسک‌های سه لایه اگر بر اثر عطسه یا بزاق دهان مرطوب شوند باید دور انداخته و تعویض شوند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

با این حساب یک نفر در ساعاتی که بیرون از خانه است، باید مثلا سه بار ماسک را تعویض کند و این یعنی اگر با نگاه خوشبینانه فرض کنیم ماسک گران نشود و بتوانند این ماسک را به قیمت ۱۰۰۰ تومان در بازار آزاد تهیه کنند روزانه باید هر نفر حداقل ۳ هزار تومان برای ماسک هزینه کند، یعنی بیش از ۱۵۰ هزار تومان در ماه و برای یک خانواده در ماه رقم قابل توجهی می‌شود.

او ادامه داد: در هر صورت به وزارت صمت تاکید شده که ماسک مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و با حداقل هزینه تامین شود و در اختیار مردم قرار بگیرد و این موضوع مربوط به حوزه صنعت می‌شود. 


 

بیشتر بخوانید

 


 

تولیدروزانه ۶۰۰ هزار ماسک دراستان همدان

حمیدرضا متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان در این خصوص با بیان اینکه در سطح استان ۱۲۰ واحد در تهیه و تولید ماسک فعالیت می‌کنند، گفت: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چند دستگاه اتوماتیک به خطوط تولید ماسک این استان اضافه شد و ظرفیت دوخت و دوز ماسک به روزانه ۶۰۰ هزار عدد افزایش یافت.


ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

متین با اشاره به اینکه با مشارکت بخش خصوصی ۱۰ واحد صنعتی پروانه بهره بردای و تولید ماسک در یافت کردند، ادامه داد: این ۱۰ واحد با خریداری و نصب ماشین آلات تمام اتوماتیک به چرخه تولید ماسک در استان اضافه شدند که روزانه بالای ۶۰ هزار عدد از این محصول تولید می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اضافه کرد: دستگاه‌های نصب شده در ۲ مرحله ماسک تولید می‌کنند که بدنه توسط یک دستگاه و کش با دستگاه دیگری نصب می‌شود.

متین ادامه داد: واحد‌های تولید ماسک دست‌دوز هم پا به‌ پای واحد‌های صنعتی مشغول فعالیت هستند و روزانه ۶۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کنند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او با بیان اینکه در زمینه تولید ماسک هیچ مشکل و کمبودی در این استان نداریم افزود: ۳۰چادر در مناطق مختلف شهر همدان برای فروش ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به نرخ دولتی دایر شده است و بر اساس ارزیابی‌ها مردم از این طرح رضایت دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان از راه‌اندازی ۲ واحد تولید الکل در استان خبر داد و گفت: نمونه آزمایشی این واحد‌ها با بررسی انجام شده مورد تایید قرار گرفته اند و طی هفته آینده به بهره برداری خواهند رسید.

متین با اشاره به خودکفایی همدان در تولید اقلام بهداشتی ابراز داشت: با ورود این صنایع به چرخه تولید، مشکل تامین الکل برطرف می‌شود و نیازی به خریداری از مناطق دیگر کشور نداریم.

با عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی  همدان هم در این زمینه هم صحبت شدیم.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

 

میزان انتقال کرونا با استفاده از ماسک‌های پزشکی تا ۹۷ درصد کاهش یافته است

دکتر خزایی با اشاره به اینکه درحال حاضر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از بیماری کرونا است گفت: همان گونه که می‌دانیم شیوع بیماری ویروس کرونا ارتباط تنگاتنگی  با رعایت بهداشت تنفسی و همچنین بهداشت و نظافت دست ها دارد.

او ادامه داد: این روزها هر جا که چشم می اندازیم  چهره های افراد را در پشت ماسک های مختلف  مشاهده می کنیم و  استفاده از ماسک در کنار حفظ فاصله اجتماعی، می‌تواند نقش موثری در تداوم روند نزولی آمار مبتلایان به کرونا داشته باشد.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان همدان با بیان اینکه با استفاده از ماسک انتقال این ویروس تا ۹۷ نیم درصد کاهش پیدا می‌کند ابراز داشت: اهمیت استفاده از ماسک آنچنان است که اگر این موضوع را نادیده بگیرد تا ۹۰ الی ۹۷ درصد امکان ابتلا به بیماری افزایش خواهد داشت.

خزایی افزود: با این توصیه ها و تاکید براستفاده از ماسک آن هم از سوی کارشناسان ، متخصصان و سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک، یعنی احترام به خود، اهمیت دادن به زندگی دیگران و کمک به کادر درمان است.

او بیان کرد: بنابراین  ماسک، این روز‌ها می‌تواند نمایانگر اهمیت سلامت هموطنانمان و برای همه افراد باشد.

 

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان همدان با اشاره به اینکه باید در مورد اهمیت ماسک در پیشگیری از ویروس کرونا بیشتر بدانیم، اضافه کرد: ماسک‌های صورت، بخش مهمی از حفظ ایمنی در زمان شیوع جهانی کووید-۱۹ هستند. البته همه ماسک‌ها با هم برابر نیستند. و اگر به خوبی از ماسک  استفاده نشود، از سایر افرادی که در اطراف هستند، حفاظت نخواهد کرد.

او در ادامه یادآور شد: در انتخاب یک ماسک بایدها و نبایدهایی وجود دارد مثل ماسک‌های تنفسی N۹۵ یا سایرماسک‌هایی که طراحی مشابه دارند  و یا یک سوپاپ پلاستیکی در جلو دارند اما هدف اصلی ماسک جلوگیری از شیوع ویروس به سایر افراد است  همچنین ماسک هایی که به اندازه کافی بزرگ نیست که روی بینی و دهان را بپوشاند، انتخاب خوبی نخواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی  همدان در خصوص  اهمیت زدن ماسک در پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروس کرونا افزود: تحقیقات بسیاری بر روی نحوه انتقال ویروس از طریق دستگاه تنفس و از راه هوا در چین، آمریکا و بسیاری از کشور های جهان به انجام رسیده است که اکثر آنها به طور قاطع بر روی نحوه انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا به اصطلاح droplet ها تاکید کرده اند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او بیان کرد: droplet ها در واقع ریزقطراتی هستند که به هنگام سرفه یا عطسه از دستگاه تنفس ما به اطراف پرتاب می‌شوند. ویروس کرونا پس از ورود به بدن یک فرد از طریق بینی و مجاری تنفسی به ریه ها رفته و در این قسمت شروع به تکثیر می‌کند البته  احتمال انتقال ویروس در فضاهای سربسته با هم متفاوت است.

 



بیشتر بخوانید

 


 

به گفته دکتر خزایی هر چقدر فضاهای محصور، بزرگتر و با تهویه مناسبتر و با تراکم جمعتی کمتری باشند و زمان حضور افراد کمتر باشد احتمال انتقال ویروس کمتر می شود چرا که  ریزقطره‌های بزاقی تولید شده هنگام صحبت کردن، می‌توانند در یک فضای بسته، بیش از ۱۰ دقیقه در هوا معلق بمانند و این ذرات در یک محیط بسته و محدود، قابلیت بالایی برای انتقال ویروس دارند.


ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او اظهار کرد: برای آلوده شدن به این ویروس، به مقدار کافی از ویروس یعنی ۱۰۰۰ ذره ویروسی نیاز است. فرد آلوده با تنفس در دقیقه ۲۰ ذره ویروسی را در هوا پخش می کند که با صحبت کردن این میزان به ۲۰۰ ذره در دقیقه افزایش می یابد و به عبارتی با ۵ دقیقه صحبت کردن در یک محیط بسته و بدون ماسک، ۱۰۰۰ ذره ویروس به راحتی در هوا منتشر می شود و با سرفه و عطسه کردن ذرات فراوان ویروس در هوا پخش می شود که ممکن است ساعت ها در یک محیط با تهویه نامناسب در هوا باقی بماند.

معاون اجرایی مرکز بهداشت استان همدان تصریح کرد: بنابراین میزان احتمال آلودگی به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ویروس و به تعداد ذرات ویروس بستگی دارد. باید توجه داشت که در صحبت کردن رو در روی طولانی دو نفر در مکان محصور و بدون تهویه مناسب حتی اگر هر دو ماسک زده باشند، احتمال سرایت آلودگی وجود دارد و از این رو، ماسک زدن جایگزین کامل فاصله گذاری فیزیکی نیست.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا


خزایی به انواع ماسک های مورد استفاده برای پیشگیری از بیماری هم اشاره کرد و افزود: انواع مختلفی از ماسک ها بر اساس نوع نیاز و در شرایط مختلف توسط شرکت ها تهیه شده است، ماسک های یک لایه پزشکی و جراحی شاید از متداول ترین آنها باشند که از یک لایه با قابلیت جلوگیری از انتقال قطرات درشت تنفسی طراحی شده اند ولی این ماسک ها نمی‌توانند جلوی قطرات ریز تنفسی که ممکن است حاوی ویروس کرونا باشند را بگیرند.

ماسک های دو لایه ای پزشکی و جراحی نیز برای جلوگیری از سرفه و عطسه طراحی شده اند ولی نسبت به خون مقاوم هستند. ماسک های سه لایه ای جراحی از دو نوع قبلی پیشرفته تر هستند و علاوه بر جلوگیری از انتقال قطرات سرفه و عطسه، نسبت به خون و ترشحات و ۹۵درصد از ذرات باکتری نیز مقاوم هستند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی  همدان درپاسخ به سوال  اصول بهداشتی صحیح در نحوه استفاده از ماسک با اشاره به اصول صحیح زدن ماسک و دور انداختن ماسک های استفاده شده بر اساس توصیه های سازمان جهانی بهداشت گفت:  اولین قانون شستن دست ها با آب و صابون یا ژل های ضد عفونی کننده قبل از زدن ماسک، بعد از دست زدن به ماسک و بعد از جداکردن و دور انداختن ماسک است. دومین قانون مهم دست نزدن به جلوی ماسک در هر سه مرحله ذکر شده یعنی قبل از زدن ماسک، هنگام استفاده از آن و بعد از جدا کردن ماسک از صورت است.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

او ابراز داشت: هر ماسک عمر مفید محدودی داشته که پس از آن کارایی لازم خود را از دست داده و باید دور انداخته شود. ماسک های پزشکی و جراحی تا ۳ ساعت و ماسک های فیلتر دار تا ۸ ساعت قابلیت استفاده دارند؛ به آن معنا که با خیس و مرطوب شدن ماسک شرایط مساعدی برای تکثیر ویروس ها و باکتری ها بر روی ماسک ایجاد شده که خود عاملی برای ابتلا به ویروس کرونا است. پس از دور انداختن ماسک نیز باید مجددا دست ها با آب و صابون و یا ژل ضد عفونی تمیز شوند.

دکتر خزایی با اشاره به نحوه تهیه و خرید ماسک هم  بیان کرد: باید از کارگاه هایی که با تایید وزارت صمت هستند ماسک را خریداری کرد و از مکان ها و کارگاه هایی که دارای مجوز نیستند به هیچ وجه ماسک را خریداری نکنید همچنین دست فروشان هم قابل اعتماد نیستند.

ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تنها راه پیشگیری از کرونا

 

و اما کلام آخر؛ به نظر می رسد استفاده از ماسک، این روش ساده و کم هزینه موجب  می‌شود که ماسک‌های صورت در کاهش انتشار قطرات در هنگام استفاده روزانه بسیار موثر باشند و با توجه به اینکه بیش از یک سوم افرادی که جواب تست آنها مثبت است، فاقد علائم بیماری و یا علائم خفیفی دارند، بنابراین می‌طلبد برای حفاظت از جان خود و سایرین در مقابل این ویروس استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را ضروری بدانیم.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.