معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیشترین نرخ باروری در سیستان‌وبلوچستان رخ می‌دهد به طوریکه حدود سه درصد موالید کشور به این استان اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: سیستان‌وبلوچستان مرزبان سلامت و امنیت کشور است و در چند دهه اخیر اتفاقات خوبی در خصوص ارتقای شاخص‌های سلامت در این استان رخ داده، ولی همچنان شاخص توسعه یافتگی آن مطلوب نیست و نیازمند حمایت هستیم.

او افزود: ضروریست برای ۱۲ هزار و ۵۰۰ مادر باردار و شیرده دارای سو تغذیه و نیازمند سیستان‌وبلوچستان برنامه حمایت تغذیه‌ای اجرایی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه سیستان‌وبلوچستان جوانترین استان کشور است افزود: تحقق عدالت در سلامت و ارتقای امنیت غذا و تغذیه در استان نیازمند مشارکت، حمایت و هماهنگی بین بخشی است.

او بر اجرای مداخلات مبتنی بر شواهد تاکید کرد و گفت: به منظور تاثیر مولفه‌های اجتماعی اقتصادی در بهبود سلامت و امنیت غذایی جامعه، بایستی مداخلات مبتنی بر شواهد طراحی و با استفاده از حمایت سازمان‌ها، مشارکت‌های مردمی و خیران اجراشود.
طباطبایی گفت: طبق بررسی کشوری سمپات (سامانه ملی پایش امنیت غذا و تغذیه در کشور) سیستان‌وبلوچستان در وضعیت بسیار نا امن غذایی قرار دارد.

او در خصوص آخرین بررسی انجام شده در خصوص ریزمغذی‌ها، گفت: روند شیوع کم خونی در کودکان و مادران باردار هر چند در طی یک دهه روند کاهشی داشته، اما همچنان نسبت به میانگین کشوری بالاست و حدود یک سوم زنان باردار در این استان مبتلا به کم خونی و وزن گیری نامطلوب در دوران بارداری دارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار