معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: تسهیلات کم بهره به صورت پنج ساله برای خرید دستگاه فراوری پرتابل به کشاورزان اعطا می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، شیخ علیشاهی، معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: برای رفع مشکلات فراوری کشاورزان تسهیلات کم بهره با نرخ ۸۰ درصد و به صورت پنج ساله برای خرید دستگاه فراوری پرتابل اختصاص یافته است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد افزود: زیتون در رقابت با برخی از محصولات مثل پسته گوی رقابت را از دست داده و از نظر اقتصادی با وجود کم آبخواهی مقرون به صرفه نیست.

شیخ علیشاهی ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی میزان تولید بالایی در زمینه محصول زیتون نداریم و در دنیا در هر هکتار ۱۰ تا ۱۲ تن برداشت می‌شود از طرفی خشکسالی‌ها و سردی هوا در کیفیت محصول تاثیر دارد و به دلیل هزینه‌های بالای برداشت و قیمت خرید ارزان، برای کشاورز ارزش اقتصادی ندارد.

او بیان داشت: معمولا روزانه ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم زیتون از باغات استان برداشت می‌شود و فصل برداشت معمولا از مهرماه تا آذرماه ادامه دارد و برای بارور شدن یک نهال زیتون حدود هفت سال زمان نیاز است.

مدیرباغبانی جهاد کشاورزی افزود: برای کاهش هزینه‌های برداشت نیز، کشاورزان می‌توانند با خرید دستگاه‌های مکانیزه برداشت، هزینه‌های برداشت این محصول را کمتر کنند.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال پیش فرآوری زیتون به صورت کارگاهی انجام می شد، گفت:  در حال حاضر بیش از پنج واحد فراوری زیتون در استان فعال است.

شیخ علیشاهی گفت: زیتون فراوری شده به استان‌های همجوار مثل سیستان و بلوچستان، خراسان، اصفهان و ... ارسال می‌شود و البته با توجه به توسعه این فراوری در مرکز استان زیتون تولیدی در یزد پاسخگوی بخش خصوصی نیست و این بخش زیتون را از شهر‌های همجوار به ویژه شهر‌های شمالی وارد می‌کنند.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در آینده با همکاری بخش خصوصی کارخانه روغن گیری و فراوری زیتون در یزد احداث می‌شود که ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد.

او تصریح کرد: زیتون در کنار پسته و ... یک محصول لوکس محسوب می‌شود و برای همین تضمینی برای خرید محصول کشاوزان نیست.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار