زینب جوانمردی گفت:متاسفانه مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید جهانی بزرگ است که قربانی آن تمام رده‌های سنی در کل جهان است.

مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید جهانی بزرگ استبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،زینب جوانمردی معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: متاسفانه مقاومت آنتی بیوتیکی یک تهدید جهانی بزرگ است که قربانی آن تمام رده‌های سنی در کل جهان است و اگر فورا در زمینه پیشگیری از مقاومت میکروبی اقدام نکنیم در آینده، جراحت‌های جزئی و بیماری‌های عفونی کشنده خواهند شد.

او افزود: اگرچه پیدایش آنتی‌بیوتیک‌ها انقلابی در حرفه پزشکی و سلامت جوامع بود، اما به مرور زمان، استفاده نا به‌جا و بیش از حد و یا کمتر از میزان لازم آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان و حیوانات علاوه بر افزایش قابل توجه هزینه‌های درمانی و خطرات وسیع برای جامعه منجر به پیدایش روند رو به رشد مقاومت میکروبی در سراسر جهان شد.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: مقاومت به دارو‌های آنتی میکروبیال زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و همچنین انگل‌ها به اثرات دارو‌ها مقاوم شوند و به همین دلیل درمان عفونت‌ها بسیار سخت‌تر و خطر گسترش بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است منجر به بیماری‌های شدید و مرگ شود.

او گفت: استفاده نابجا و بیش از حد از دارو‌های آنتی میکروبیال، مصرف خودسرانه از آنتی‌بیوتیک‌‎ها، استفاده از دارو‌های باقیمانده از بیماری قبلی و یا استفاده از این دارو‌ها به توصیه اقوام و آشنایان از علل بروز مقاوت میکروبی است. به عنوان مثال دارو‌های آنتی‌بیوتیک بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بی‌تاثیرند و تجویز آن‌ها برای بیماری ویروسی منجر به مقاومت میکروبی خواهد شد.

جوانمردی اضافه کرد: این روز‌ها نیز با بروز بیماری پاندمیک کرونا، استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی شود.

اوخاطر نشان کرد: همشهریان دقت داشته باشند که بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و تنها زمانی که فرد مبتلا همزمان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، تجویز دارو‌های آنتی‌بیوتیک تحت نظارت پزشک مجاز است.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد:همیشه قبل از دریافت آنتی‌بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت کنند و برای جلوگیری از بروز مقاومت میکروبی، دارو‌های آنتی میکروبیال را به موقع و تا پایان دوره درمانی، تحت نظارت پزشک مصرف نمایند و دقت داشته باشند که توقف خودسرانه مصرف دارو‌های آنتی میکروبیال به جهت بهبود اولیه علائم و یا به علت ترس از بروز عوارض جانبی باعث می‌شود درمان بیماری مختل و سخت‌تر شود.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.