به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از کش و قوسهای بسیار فراوان بالاخره نرخهای جدید بلیت هواپیما با رایزنیهای صورت گرفته بین ایرلاینها، سازمان هواپیمایی کشوری و اعضای کمیسیون عمران مجلس منتشر شد . بر این اساس مقرر شد که قیمت بلیت هواپیما ۱۰ درصد افزایش یابد .
طبق تصمیمات صورت گرفته حداقل نرخ بلیت هواپیما به صورت کامل برداشته شده و ایرلاینها موظف هستند که متناسب با حداکثر قیمتها بلیتهای خود را عرضه کنند و هیچ شرکتی حق ندارد بیش از نرخ مصوب بلیت خود را عرضه کند. طبق نرخنامه جدید، قیمت بلیت هواپیما برای مسیر پرتردد تهران- مشهد با افزایش ۱۰ درصدی ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده و مسیر تهران-تبریز هم ۶۹۱ هزار تومان نرخ گذاری شده است.
همچنین مسیر تهران-کیش و تهران-قشم هم که براساس نرخهای چاتری انجام میشود به ترتیب حدود ۹۹۶ هزار تومان و ۱میلیون و ۷۴۴ هزار تومان تعیین شده است. همچنین مسیر تهران-شیراز ۶۷۴ هزار تومان تعیین شده است این در حالی است که قیمت همین مسیرها در خرداد امسال به ترتیب ۷۰۱، ۶۱۳ و ۹۰۵ هزار تومان تعیین شده بود.
این در حالی است که نظر اعضای انجمن شرکتهای هواپیمایی، افزایش ۳۰ تا ۳۲ درصدی نرخها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ بود.
در نرخ نامه جدید که قرار است از روزهای آتی اجرایی شود، برای اولین بار پس از تهیه و تدوین چندین دوره نرخ نامه پروازهای داخلی از دی ماه ۹۷ تا کنون که از روش تعیین نرخ نامه برای مسیرهای پروازی استفاده شد، کف قیمتی حذف شده است و شرکتهای هواپیمایی میتوانند در قیمت حداقلی و ارزان فروشی نیز با یکدیگر رقابت کنند که گفته میشود این اتفاق با پیگیریهای نمایندگان مجلس رخ داده است.
طبق آمارها و بررسیهای صورت گرفته با شیوع ویروس کرونا، حمل و نقل هوایی بسیاری از پروازهایش به ویژه پروازهای خارجی را به صورت کامل تعطیل کرد و بخش عمدهای از پروازهای داخلی هم کاهش یافت.
این در حالی است که در هفتههای گذشته همسو با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیماها باید تکمیل شوند و این خود باعث شده که شرکتهای هواپیمایی برای جبران این هزینهها اقدام به انتشار نرخنامههای جدید کنند.
در شرایط کنونی کشور، با وجود آنکه بیش از ۴۰ سال است که صنعت هوایی ایران در شدیدترین تحریمها به سر میبرد، هم اکنون با نوسانات ایجاد شده در حوزه ارزی مشکلات این بخش چندین برابر شده است و با توجه به آنکه ۶۰ درصد از هزینههای صنعت حمل و نقل هوایی ارزی است، بنابراین ایجاد چنین نوساتی خود برای این بخش بسیار گران تمام میشود.
حال بعد با توجه به تشدید محدودیتهای کرونایی در کشور و تعطیلی ۲ هفتهای مناطق قرمز کشور باید منتظر ماند و دید که شرکتهای هواپیمایی از چه زمانی این نرخهای جدید خود را اعمال خواهند کرد.
انتهای پیام/