رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون، گفت: روند دیجیتال و گویا کردن کتاب‌ های کتابخانه‌های عمومی در کازرون آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ندا زنگنه‌ کازرونی‌ نژاد رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون  در این نشست، که  با حضور رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره کتاب‌خانه‌های عمومی کازرون، مسئولین کتابخانه‌های دانشگاه‌های آزاد، پیام‌نور و سایر مراکز علمی شهرستان و با مشارکت جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در سالن کنفرانس دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد، بیان کرد: چالش‌های به وجود آمده ناشی از سرعت بالای فراگیر شدن استفاده از اینترنت و ابزار‌های مختلف دیجیتالی و نبود فرهنگ‌سازی مناسب با آن است.

او، تصریح کرد: امروزه شاهد هستیم اسیر شدن کاربران در فضای مجازی، موجب بی‌حوصلگی آن‌ها در کتاب‌خوانی شد و فضای مجازی که می‌توانست با کارکردی مناسب به ابزاری برای تقویت کتاب و کتاب ‌خوانی تبدیل شود، به چالشی مهم برای کتاب‌خوانی تبدیل شده است. 

زنگنه کازرونی‌ نژاد، با اشاره به اینکه فعالیت‌ها نباید تنها محدود به عادت دادن مردم به کتاب‌خوانی شود و فرهنگ کتاب‌خوانی باید تداوم یابد، ادامه داد: جامعه امروز ما نیاز دارد تا توجه ویژه‌ای به تشویق  اصولی کودکان برای کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون، افزود: گرچه در شرایطی که کتاب در سبد خانوار ایرانی گم شده است اما تحقق چنین مسئله‌ای بیش از هر زمان دیگری دشوار به نظر می‌رسد که با تقویت فعالیت‌های جمعی و استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی باید در این خصوص چاره‌اندیشی‌های اساسی و کاربردی داشته باشیم.

او، اضافه کرد: دسترسی به کتابخانه دیجیتال با زیرساخت‌های فعلی و در دسترس، چندان هم‌خوانی ندارد و در گام نخست روند دیجیتال و گویا کردن کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی کازرون را آغاز شد که بخشی از خدمات مرتبط با این حوزه در اختیار گروه‌های خاص، مانند نابینایان  قرار گرفته و  با استقبال بسیاری مجواجه شده است.

 آمنه آبسالان، رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز با ارائه موضوعاتی تخصصی بر لزوم حرکت به سمت تقویت بستر‌ها و ایجاد کتابخانه‌های دیجیتال با برشمردن مزایا و چالش‌های این کتابخانه‌ها، تاکید کرد: انتظار می رود با گسترش تعامل‌های دانشگاه‌ها با سایر سازمان‌های مرتبط در حوزه‌های مختلف، بتوان گام‌های موثرتری را در این زمینه برداشت.

همچنین غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون با گرامیداشت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، و با تاکید بر چشم‌انداز‌های در نظر گرفته شده برای توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی برای ارتقاء خدمات مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی، با تقدیر از تلاش‌ کتابدار‌ها و مسئولان مختلف با حوزه‌های کتاب، گفت: دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان قطب علمی منطقه، آمادگی کامل برای انجام فعالیت‌های مشترک با تمامی مراکز مرتبط با حوزه‌ کتابو ارتقاء سطح خدمات این حوزه به عموم مردم را دارد.

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، در پایان این نشست که با همکاری مشترک معاونت آموزشی و پژوهشی این دانشگاه و اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان کازرون برگزار شد، با اهدای لوح و هدایایی از زحمات رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی کازرون و رئیس کتابخانه مرکزی آیت‌الله ایمانی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کارکنان این حوزه قدردانی کرد.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار