صلیب سرخ جهانی اعلام کرد جمهوری آذربایجان و ارمنستان تاکنون ۲۰۰ جسد از قربانیان نزاع قره‌باغ را مبادله کرده‌اند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، «پیتر ماورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، از تبادل اجساد قربانیان درگیری نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داد.

او گفت: طرفین درگیر در قره باغ تاکنون ۲۰۰ جسد از قربانیان این نزاع را تبادل کرده‌اند.

مدیر صلیب سرخ جهانی افزود: تلاش‌ها برای تبادل اجساد قربانیان میان دو کشور ادامه خواهد داشت و یکی از اولویت‌های کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه قره‌باغ کمک به ساکنان آواره آن و بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار است. همچنین بازدید از اسیرانی که در دست دو طرف است برای آماده کردن شرایط مذاکرات برای تبادل اسرا از دیگر اولویت‌های صلیب سرخ است.

او وجود نیرو‌های حافظ صلح روسیه و کمیته بین المللی صلیب سرخ را عامل مثبت برای آغاز بیرون کشیدن اجساد قربانیان از زیر آوار و جمع آوری آنان عنوان کرد.

قرار است متیو ماورر امروز (سه‌شنبه) در مسکو، پایتخت روسیه با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، دیدار و درباره اوضاع قره‌باغ بحث و تبادل نظر کنند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد صد‌ها نفر از نیرو‌های ارتش با وجود توقف درگیری‌ها مفقود هستند. همچنین اعلام کرد تبادل زندانیان دو کشور پس از پایان روند تبادل اجساد آغاز می‌شود.

در ۱۰ نوامبر، ولادیمیر پوتین، الهام علی اف و نیکول پاشینیان- سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان- بیانیه مشترکی در مورد توقف کامل جنگ در قره باغ کوهستانی امضا کردند. بر اساس این بیانیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار است پیشروی در مواضع اشغال شده خود را متوقف کنند، تعدادی از مناطق تحت کنترل باکو قرار گیرند، تبادل زندانیان اجرا شود و نیرو‌های حافظ صلح روسیه در مناطق مورد مناقشه مستقر شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار