روزنامه رای الیوم در مطلبی فهرستی از گزینه‌های احتمالی تصدی سمت وزیر خارجه سوریه پس از درگذشت ناگهانی ولید معلم را تهیه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی نوشت: درگذشت وزیر امور خارجه و مرد دیپلماسی سوریه در سحرگاه دوشنبه شوکه‌کننده بود، به ویژه اینکه این مرد از بیماری قلبی رنج می‌برد، اما تا لحظه مرگش در وزارتخانه خود در حال انجام وظیفه بود. وی چند روز پیش، در نشست ویژه بازگشت آوارگان سوری در دمشق حاضر شد و از هیئت شرکت‌کننده در این نشست استقبال کرد و در جلسه افتتاحیه حاضر شد.

رای الیوم به نقل از برخی منابع مطلع شد وی یکروز پیش از فوتش با نمایندگان برخی احزاب لبنانی در وزارت امور خارجه دمشق جلسه داشت.

نبود ولید معلم خلأی در وزارت امور خارجه سوریه برجای گذاشت، به ویژه با توجه به کارآزمودگی و تخصص این مرد و حضور وی در عرصه فعالیت سیاسی و مقاطع سخت و حساس و پیچیده تاریخ سوریه، چه در مذاکرات سخت این کشور برای باز پس گرفتن جولان اشغالی از اسرائیل پس از نشست صلح مادرید در سال ۱۹۰۰ که وی به عنوان نماینده سوریه در سازمان ملل و عضو هیئت مذاکره کننده در آن حضور داشت یا در مراحل جنگ سختی که سوریه در سال ۲۰۱۱ وارد آن شد و تحریم‌ها و اعمال فشار‌ها برای سرنگونی نظام و سلب مشروعیت از آن و خطر تجزیه سوریه و تلاش طرف‌های بین‌المللی و عربی برای منزوی کردن سوریه.

با وجود حزن و اندوه ناشی از فقدان معلم، سئوال مهم جایگزین وی در کرسی وزارت امور خارجه است و اینکه بشار اسد چه کسی را به عنوان نماینده سوریه در خارج از کشور انتخاب خواهد کرد. تعداد کسانی که نامزد احراز این سمت هستند، انگشت‌شمار است، اما شاید یکی از آن‌ها برای دوره محدودی جهت پیشبرد امور دیپلماتیک تا هفت ماه آینده و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه و تشکیل کابینه جدید انتخاب شود.

اکنون «فیصل مقداد»، معاون ولید معلم در وزارت امور خارجه، مرکز توجه است، زیرا وی ماموریت‌های بسیاری بر عهده داشته است و در دوران بیماری و غیبت ولید معلم وزارت امور خارجه را مدیریت می‌کرد و بی‌تردید صلاحیت، مهارت و پیگیری دقیقی از مسائل حساسی دارد که وزارت امور خارجه بر آن نظارت می‌کند، مسائلی همچون حملات شیمیایی و فعالیت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در سوریه در دوران جنگ و مسئله فلسطین در کنار دیگر ماموریت‌ها.

چه کسی جانشین ولید معلم می‌شود؟

مرد راسخ و کار آزموده، دکتر «بشار جعفری»، نماینده سوریه در سازمان ملل، نیز یکی دیگر از نامزد‌های احراز این سمت است. او از ویژگی‌ها و مهارت بالایی برخوردار است و درک عمیقی از وضع سوریه در مجامع بین‌المللی دارد. جعفری نقش برجسته‌ای در سازمان ملل و شورای امنیت ایفا کرد و از کشورش در برابر قدرت‌ها در سرزمین خودشان پشتیبانی کرد. از همین رو جای خالی جعفری در این جایگاه بین‌المللی مهم نیز ابهام برانگیز خواهد بود.

چه کسی جانشین ولید معلم می‌شود؟

اما عرصه سیاسی سوریه با حال و هوای سازمان ملل فاصله دارد و قطعا در تعیین جایگاه سوریه در بین کشور‌های عربی و منطقه بی‌تاثیر هم نیست. شاید هر دیپلمات سوری کارآزموده‌ای بتواند نمایندگی سوریه در سازمان ملل را در ازای انتقال توانایی‌ها و تجارب آقای جعفری به ریاست دستگاه دیپلماسی سوریه عهده دار شود.

«بثینه شعبان»، مشاور سیاسی و رسانه بشار اسد، نیز بی‌تردید یکی از مهمترین نامزد‌های این سمت است و احتمالا نخستین زنی است که در تاریخ سوریه این سمت را احراز می‌کند. شعبان آرشیو متحرکی است که هیچ یک از جزئیات یا اتفاقات یا حوادث را فراموش نمی‌کند و از دیده فرو نمی‌گذارد. بی‌تردید وی خلاصه‌ای از مراحل و آزمون‌های سختی است که سوریه پشت سر گذاشته است و توانایی بالایی در پیگیری امور داشته و اطلاع دقیقی از امور سیاسی دارد. وی پیش از این وزیر امور مهاجران سوری بوده است و پل‌های ارتباطی با مهاجران سوری در سرتاسر جهان برقرار کرده است. علاوه بر این خانم شعبان درک عمیقی از تفکرات کشور‌های غربی و زوایای پنهان سیاسی آنان دارد.

چه کسی جانشین ولید معلم می‌شود؟

در انتهای این مطلب آمده است: شاید این اسامی در فهرست نامزد‌های (وزارت امور خارجه) باشد، اما ممکن است کسی به غیر از این اسامی به این سمت انتخاب شود. همه چیز به نظر رئیس جمهور بستگی دارد و اینکه چه کسی را از اعضای تیم خود برای بخش سیاست خارجی کشور انتخاب می‌کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار