نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان با بیان اینکه ۵ هزار ورزشکار در رشته پهلوانی در کردستان فعال هستند گفت: در سنندج زورخانه استانداردی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، علیرضا غلامی نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان با اشاره به اینکه در آئین و سنت ایرانیان پهلوانان نمونه کامل دلیری و مردانگی، سلحشوری و شهامت اخلاقی هستند گفت: فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به عنوان میراث معنوی ایرانیان شناخته می‌شود.

اوبا بیان اینکه بعد قهرمانی ورزش تنها یک گام در این ورزش است و بعد انسان بودن و اخلاق مداری در این رشته بیشتر مورد توجه است افزود: ورزشکاران این رشته در جامعه از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

غلامی یادآورشد: معروفیت مرحوم تختی به دلیل مدال نبوده بلکه به دلیل خصوصیت اخلاقی وی بوده است.

او اظهارکرد: ورزش زورخانه‌ای که از آن بنام ورزش پهلوانی و ورزش باستانی هم یاد می‌شود از سال‌های بسیار دور در تاریخ و فرهنگ ایران حضور پررنگی داشته است.

نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه نیازمند اخلاق مداری است افزود: ورزشکاران در زورخانه می‌توانند الگو‌های اخلاقی و پهلوانی را سرلوحه زندگی قرار دهند.

او یادآورشد: رشته زورخانه‌ای شامل رشته‌های تیمی زورخانه‌ای مهارت‌های فردی، هنر مرشدی، کشتی، پهلوانی، گردان گود و مسابقات ساحلی است.

نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان احداث و راه‌اندازی مریوان را جزو برنامه‌های مهم هیئت عنوان کرد و افزود: علیرغم پتانسیل‌ها و استعداد‌های ورزشی در مریوان این شهرستان فاقد زورخانه و سالن ورزشی مناسب است.

غلامی با اشاره به تعداد ورزشکاران و علاقمندان این رشته ورزشی در سنندج گفت: این شهرستان فاقد زورخانه استاندارد و در خور شان ورزشکاران است.

او احداث آکادمی بین المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی را جزو برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان بیان کرد.

نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان با اشاره به اینکه ۵ هزار ورزشکار در رشته ورزش پهلوانی در استان فعال هستند، گفت: ۶۰۰ ورزشکار تا کنون در این رشته بیمه شده‌اند.

به گفته او، امسال زورخانه سروآباد و حسن آباد یاسوکند با اعتباری نزدیک یک میلیارد تومان افتتاح شده است.

غلامی در ادامه کسب رتبه نخست کشوری در رشته ورزشی گوردان گورد، کسب پنج مدال طلا، ۹ نقره و ۲ برنز در المپیاد ایرانیان، کسب نایب قهرمانی کشور، کسب ۲۵ مدال طلا، نقره و رتبه نخست کشوری در رده سنی جوانان و امید در سال ۹۸ را از موفقیت‌های رشته زورخانه‌ای و پهلوانی در استان برشمرد.

او به برگزاری مسابقات بین المللی و جهانی در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: از تعداد ۶ نفر از ورزشکاران شرکت کننده در این مسابقات سه نفر کردستانی بودند و موفق به کسب پنج طلا و ۲ نقره شدند.

نایب رئیس ورزش پهلوانی کردستان تاکیدکرد: ورزشکاران کردستانی در قالب تیم ملی ایران همیشه افتخارآفرین بوده اند، همچنین ورزشکاران شرکت کننده تیم جمهوری اسلامی در اولین دوره مسابقات آسیایی سال ۹۸ از جوانان استان بودند.

به گفته او، در سال ۹۸ کردستان ۱۲۸ مدال جهانی و کشوری کسب کرده است.

غلامی افزود: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌ها و مسابقات لغو شده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار