مسئول اداره میراث‌فرهنگی شهرستان خُنج از پایان کاوش در محوطه تاریخی شیخ دانیال خُنج خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خُنج گفت: این مجموعه بقایای معماری است که قدمت آن به قرن هفتم و هشتم هجری و هم زمان با زمامداری ایلخانیان مغول در ایران می‌رسد مجوز گمانه‌زنی بقایای معماری قصر شیخ دانیال توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و با موافقت پژوهشکده باستان‌شناسی به شماره ۹۹۱۰۹۱۲ در تاریخ ۹۹/۴/۳۱ صادرشده بود و تاکنون به طول انجامید.

سمیر زمانی افزود: بخش‌هایی از این مجموعه زیر خاک و آوار مدفون بوده است که در نخستین فصل از کاوش باستان‌شناسی مجموعه آرامگاه شیخ دانیال خُنج به‌صورت گمانه‌زنی و پیگردی بقایای معماری آشکار شده است.

در آثار به‌دست‌آمده می‌توان بخش‌هایی از دیوار و پی دو اتاق و همچنین یک سالن در زیرزمین بدون هیچ تزئیناتی را مشاهده کرد.

او افزود: شیخ رکن‌الدین دانیال مشهور به شیخ دانیال هنگی یا خنجی از عرفای قرن ششم هجری است. شیخ از صالحان و زهاد معروف خنج بوده و در زمان حیات و پس از مرگ در منطقه لارستان و جزایر خلیج‌فارس مورد احترام و تجلیل قرار داشته است، ابن‌بطوطه نیز در سفرنامۀ خود از آرامگاه شیخ و مسجد وابسته به آن‌که مطاف مردم بود و خود وی نیز به زیارت آن نائل آمد یاد کرده است.

این بنا و آثار برجای‌مانده از آن به قرن هشتم هجری تعلق دارد، اما در دوره صفوی بخشی از تزیینات به آن افزوده شده است، این محوطه به شماره ۹۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.