مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از آلوده شدن یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های استان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای خبر داد.

حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: باغ‌های گلستان و ۷ استان دیگر در کشور درگیرآفت مگس میوه مدیترانه‌ای هستند.

او افزود: در گلستان ازسال ۹۸ درگیر این آفت شده ایم و با فعالیت‌هایی که انجام داده ایم در سال جاری اقدامات مثمرثمر تری را شاهد هستیم.

حق نما گفت: اتفاقی که امسال رخ داد در نوع خودش بی سابقه بود چراکه نسبت به سال قبل ۴۵ روز زودتر رصد شکار مگس را در باغ‌های استان شاهد بودیم و این یعنی اگر کشاورزان و باغداران اقدامات پیشگیرانه را انجام ندهند سال بعد خسارت بیشتری را متحمل می‌شویم.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: وظایف کارشناسان در پیشگیری از این آفت پیش آگاهی و رصد مگس در باغ‌های استان بود که انجام شد، در این بررسی‌ها مشخص شد غرب استان در شهرستان‌های بندرگز، کردکوی و بخشی ازشهرستان‌های گرگان و کردکوی به این آفت مبتلا شده اند.

حق نما با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه‌ای به بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی حمله می‌کند، افزود: شیوع این آفت از میوه‌های هسته دار شروع می‌شود و در باغ‌های گلابی، زلزالک، نارنگی، انار و خرمالو افزایش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: خسارت این آفت در همه نقاط یکسان نیست و برخی از باغ‌ها ۸ درصد و برخی دیگر یک درصد درگیر این آفت شده اند.

حق نما با بیان اینکه سال گذشته ۵۵۰ هکتار از باغ‌های استان درگیر این آفت بود، افزود: امسال شاهد آلودگی یک هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ‌های استان هستیم، در واقع ۳ درصد از باغ‌های استان آلوده به این آفت هستند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد میزان جمعیت این مگس در باغ‌های استان ۱۰ برابر شده، اما با اقدامات انجام شده میزان خسارت نسبت به سال گذشته ۱۰ برابر کاهش داشته است.


انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.