با هدف مقابله با شیوع بیماری ویروسی کرونا از شنبه ۱ آذر به مدت ۲ هفته در ۱۵۰ شهر و کلانشهر تعطیلی عمومی و قوانین منع رفت و آمد درون و برون شهری اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، پس از جلسه فوق العاده بررسی نهایی دستورالعمل‌های طرح جامع اعمال محدودیت‌های پویا در مقابله با کرونا گفت: در شهر‌های قرمز منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح اعمال می‌شود.

در شهر‌هایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهر‌ها را ندارند.

تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره ۱ که نیاز‌های ضروری مردم را تهیه می‌کند؛ مثل نانوایی، فروشگاه مواد غذایی، بیمارستان، دفاتر پزشکان و داروخانه‌ها است.

مثلا در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند.

اداراتی که غیر ضروری هستند و نیازی به بازبودن شان نیست با حداقل کارکنان کار خواهند کرد، مثلا در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند مشکلی نیست، در مناطق زرد هم حداکثر تا دو سوم کارکنان باید حاضر باشند.

اگر نیاز باشد این محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بیشتر هم خواهد شد، در خصوص محدودیت تردد‌ها گفت: و شهر‌هایی که قرنطینه هستند؛ هم محدودیت درون شهری و هم بیرون شهری دارند.

به عنوان مثال خارج شدن از تهران برای فردی که وارد شهر دیگری نشود و دوباره به تهران برگردد، مشمول جریمه نخواهد شد چرا که هر شهری محدوده خود را دارد و اگر فردی از شهری خارج شود؛ به شهر دیگر نمی‌تواند وارد شود.

افراد خاطی خارج شده از شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و از شهر‌های قرمز ۱ میلیون تومان جریمه می‌شوند، مثلا فردی در تهران ساکن است و پلاک بومی هم دارد، اما در شهر دیگر کارخانه دارد، اگر این فرد وارد شهر نشود مشمول جریمه نمی‌شود، اما اگر به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود.

درباره ادارات هم جرائم مشخص شده است که در بین جرائم تا ۳ ماه انفصال از خدمات دولتی هم دیده شده است.

جلسه‌ای در وزارت کشور درباره مترو، اتوبوس، تاکسی و وسایل حمل و نقل برون شهری در حال برگزاری و بررسی است.

حدود ۲ هفته دیگر به تمام افرادی که به کرونا مبتلا هستند و می‌خواهند با اتوبوس مسافرت کنند اصلا بلیت نمی‌فروشند و هواپیما هم به این سیستم متصل شده است و به افرادی که مبتلا هستند بلیت فروخته نمی‌شود.

راننده‌های تپسی و اسنپ هم همین طور است در اسنپ بیش از ۹۴۰ نفر مبتلا داشته ایم که این‌ها دیگر نمی‌توانند مسافر جا به جا کنند، سامانه هایمان به هم متصل اند و افراد مبتلا به کرونا، به سامانه ما وصل هستند و افراد مبتلا به مدت ۱۴ روز نمی‌توانند سفر کنند و باید در قرنطینه بمانند.

با توجه به اجرایی شدن محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد برخی از مشاغل و کارخانجات مانند پرسنل بیمارستان و صدا وسیما مشغول هستند؛ توسط مسولان آن‌ها فهرست شماره خودرو آن‌ها به فرمانداری‌ها ارسال می‌شود و مشمول جریمه نمی‌شوند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.