پیش نویس سند همکاری سازمان انتقال خون و معاونت دانشجویی وزارت بهداشت به منظور انجام کار دانشجویی دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به امضا رسید.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه‌ای با حضور سیما سادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و پیمان عشقی مدیر عامل سازمان و سرپرست موسسه عالی آموزشی پژوهشی طب انتقال خون پیش نویس تفاهم نامه‌ای با هدف اعتلای همکاری‌های این دو مجموعه به امضا رسید.

در این جلسه مدیرعامل سازمان انتقال خون ضمن بیان ضرورت همکاری آموزشی، مهارت آموزی و عملیاتی دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با سازمان انتقال خون برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود گفت: دانشجویان رشته‌های پرستاری، مامایی، بیهوشی و خصوصا پزشکی می‌توانند در سازمان انتقال خون دوره‌های مهارتی کوتاه مدت را آموزش ببینند و به شیوه مجازی و حضوری با دریافت بسته‌های آموزشی و سپس به صورت حضوری و تجربه آموزی در سازمان انتقال خون به فعالیت بپردازند و در این خصوص مهارت کسب کنند.

او افزود: ضروری است دانشجویان موسسه آموزش عالی طب انتقال خون نیز در کلینیک‌ها و مراکز آموزشی درمانی حضور یافته و آموزش ببینند.

عشقی با تاکید بر نیاز سازمان به نیرو‌های توانمند و اهمیت آشنا شدن دانشجویان با فضا‌های کاری گفت: سازمان انتقال خون در قالب آموزش‌های کوتاه مدت، مهارت آموزی و کار دانشجویی می‌تواند از ظرفیت دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مورد نیاز، در بخش جذب اهداکنندگان خون با هدف ترویج و گسترش فرهنگ اهدای خون و بخش‌های آزمایشگاه، خونگیری، پذیرش، مشاوره و معاینه اهداکنندگان استفاده کند.

برخی شاخص‌های اهدای خون نزولی است

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه اکنون برخی شاخص‌های اهدای خون نزولی است و همه گیری کرونا به این امر شدت بخشیده است، افزود: برای مراکز موقت اهدای خون و سیار نیاز به جذب نیروی آموزش دیده داریم. اکنون نحوه همکاری با سازمان هلال احمر در رشته‌های پزشکی به صورت داوطلبانه تعریف و جایگاه ایشان مشخص شده و از این ظرفیت استفاده می‌شود.

او ادامه داد: باید برای همکاری دانشجویان سال آخر رشته‌های پزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و مامایی که رشته‌های مرتبطی برای همکاری با سازمان انتقال خون و آموزش‌های مرتبط دارند نیز چنین جایگاه قانونی، سازمانی وآموزشی تعریف شود و در قالب یک تفاهمنامه این همکاری آغاز شود. این فرصت ضمن افزایش مهارت دانشجویان و اعطای یک مدرک معتبر ظرفیت‌های اشتغال مناسبی نیز برای دانشجویان فراهم می‌کند.

او ضمن انتقاد از نبود سر فصل‌های طب انتقال خون در برنامه‌های درسی دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تصریح کرد: هماتولوژیست‌های بالغین و اطفال به ندرت با طب انتقال خون آشنایی دارند در حالی که از همان دوران دانشجویی رشته‌های تخصصی که با تزریق خون و تجویز آن برای بیمار سرو کار خواهند داشت باید مانند کشور‌های توسعه یافته با عوارض، عواقب، جایگاه و ریز فنی و اقتصادی تزریق خون و فرآورده‌های آن آشنا باشند.

عشقی هدف از انعقاد این تفاهم نامه را ایجاد بستر کار دانشجویی بالینی و بالا بردن دانش و مهارت دانشجویان رشته‌های مرتبط دانست.

در این نشست سیما سادات لاری، معاون دانشجوی فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر ظرفیت بالای دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: دانشجویان این رشته‌ها برخلاف سایر دانشجویان که در وضعیت غیر حضوری تحصیل می‌کنند ضمن حضور در محل تحصیل و خوابگاه‌های خود در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با رغبت در کنار کادر درمان مشغول به فعالیت بوده اند و با مهارت‌هایی که نسل جدید در مورد فضای مجازی دارد در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی موثر عمل کرده اند.

او از وجود بانک اطلاعاتی کاملی از دانشجویان آماده فعالیت در این معاونت خبر داد و افزود: کانون‌ها و شورا‌های صنفی و تشکل‌های دانشجویی با دانشجویان در ارتباط هستند. تجربه اخیر ثابت کرده است که دوره‌های مهارت آموزی کوتاه مدت در جنبه عملیاتی بحران می‌تواند بسیار مفید واقع شود و این نحوه مشارکت را در سازمان انتقال خون نیز می‌توانیم تکرار کنیم تا دانشجویان برای کسب این هدف بزرگ و انسانی کمک کنند.

 در ادامه  سعید محمدی معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان با اشاره به وجود ۱۸۰ مرکز اهدای خون و ۳۱ اداره کل انتقال خون در کشور گفت: ما در نظر داریم فعلا از دانشجویان در مراکز استان‌ها استفاده کنیم و از آنان برای پزشک اهدا، جذب اهداکنندگان، کارشناسان خونگیری و پذیرش، آزمایشگاه‌ها و غربالگری و فرآوری و تشخیص گروه های خونی کمک بگیریم.

او همچنین در مورد برنامه ریزی این فرآیند و مفاد درسی و نحوه آموزش و ثبت نام و دوره های تئوری عملی توضیح داد.

رحمان خدابنده لو مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این جلسه با تاکید و تحسین استانداردهای بالا و نظم سازمان انتقال خون این سازمان را "ارتش بدون خطا" خواند و افزود: در این سازمان خطا به شدت مدیریت می شود زیرا هر خطایی می تواند فاجعه بار باشد.

 حسن زائری مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت نیز در این جلسه با اشاره به وجود ۷۰۰ کانون، ۸۰۰ انجمن علمی و ۲۶۳ تشکل و صد‌ها نشریه فعال دانشجویی در این زیرمجموعه گفت: اهدای خون و فرهنگسازی برای آن را یکی از محور‌های جشنواره سیمرغ قرار داده و دانشجویان می‌توانند مروج و سفیران اهدای خون باشند.

او همچنین برای به اشتراک گذاشتن فضاهای رفاهی این معاونت و استفاده از وام دانشجویی برای دانشجویان موسسه طب انتقال خون قول همکاری داد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار