جوزپ بورل در اظهاراتی گفت که راهکار «دو کشور» اردوغان درباره قبرس غیر قابل پذیرش است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اینکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار راه حل «دو کشور» شد، بروکسل گفت آماده است تا در راستای اتحاد مجدد قبرس تلاش کند. 

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که اظهارات اردوغان و افتتاح شهر متروکه «واروشا» پس از ۴۶ سال، عاملی برای بی‌اعتمادی و تنش بیشتر در منطقه خواهد شد.

وی همچنین از ترکیه و ترکی‌های قبرسی خواست تا از تصمیم خود را برای گشودن استراحتگاه متروکه «واروشا» در قبرس صرف نظر کنند.

بورل این اظهارات را پس از بازدید اردوغان از شمال قبرس در روز یکشنبه  اظهار داشت. رئیس جمهور ترکیه در این بازدید وعده داد که این بخش از قبرس پیشرفت‌های زیادی خواهد کرد. 

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا تحولات امروز در واروشا در حالی رخ می‌دهد که تلاش‌ها برای ایجاد فضایی گفتگو محور ادامه دارد و از سرگیری سریع مذاکرات بر اساس پیشرفتی که تاکنون بدست آمده است، لازم است.

بورل در بیانیه‌ای که منتشر شده، گفت: «اتحادیه اروپا آماده است تا در حمایت از این مذاکرات و یافتن راه حل‌های پایدار نقشی فعال داشته باشد. اتحادیه اروپا کاملا متعهد به حل و فصل جامع مسئله قبرس و اتحاد مجدد مبتنی بر یک فدراسیون دو منطقه‌ای با برابری سیاسی است».

گفتنی است، اتحادیه اروپا معتقد است که قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل، به ویژه قطعنامه‌های ۵۵۰ (۱۹۸۴) و ۷۸۹ (۱۹۹۲) در خصوص قبرس باید مورد توجه قرار بگیرند. 

بخش شمالی قبرس عمدتا میزبان اتباعی با اصالت ترک است و آنکارا قصد دارد تا با حمایت از ایجاد کشوری مستقل نفوذ خود را در دریای مدیترانه افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار