رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فعالیت اورژانس استان همدان از سال ۵۷ آغاز شده است اضافه کرد: از تعداد ماموریت های انجام شده ۲۵ تا ۳۰ درصد تصادفات جاده ای و ۷۰ درصد ماموریت های غیر تصادفی بین مراکز تشکیل شده است.
معصومی به فعالیت های امداد و اورژانس هوایی در استان هم اشاره و بیان کرد: از سال ۹۳ تا کنون ۳۶۵پرواز با بالگرد هوای انجام شده است که ۵۰۰ جا به جایی بیمار به ثبت رسیده است که پیش بینی می شود تا آخر سال تعداد ماموریت هوای به ۱۲۰ مورد برسد.
او یادآور شد: شهرستان های فامنین ،کبودراهنگ و نهاوند با ۸۰ درصد ماموریت بیشترین استفاده از بالگرد را به خود اختصاص داده اند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود:اورژانس هوایی به منظور کمک رسانی به بیماران قلبی، تصادفی، مادران باردار و پیوند اهدای عضو است .
در حال حاضر ۲۰ پد فرود بالگرد اورژانس هوای در استان همدان وجود دارد و تا پایان سال این پد فرود بالگرد به ۳۰ مورد می رسد.
معصومی افزود: در حال حاضر در ۴ بیمارستان همدان پد فرود بالگرد اورژانس هوای وجود دارد و در سایر شهرستان ها یک پد فرود بالگرد اورژانس هوای موجود است .
او درادامه گفت: بالگرد اورژانس هوایی از سال ۹۳در استان همدان آغاز به کار کرده و بالگرد به صورت اجاره ای از هوا نیروز کرمانشاه اجاره گرفته شده که هر ماه ۳۰۰ میلیون تومان برای اجاره بالگرد پرداخت می شود .
از سال گذشته تا کنون ۸ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان خودروی اورژانس اضافه شده است
دکتر مجید حیدری معاون حوادث و عملیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در یک سال گذشته ۸ دستگاه آمبولانس پیشرفته به ناوگان خودروی اورژانس اضافه شده است و هریک از آمبولانس ها ۲ میلیارد تومان ارزش دارند و درحال حاضر ۱۰۰ دستگاه آمبولانس بنز اسپر ینتر ۳۱۴ و ۳۱۵ در این استان فعال است.
حیدری در ادامه گفت: ۳۰ دستگاه آمبولانس در بیمارستان ها ی شهرستان ها ،۱۰ دستگاه در مرکز بهداشت و ۶۰ دستگاه در بیمارستان های آتیه ، بوعلی، مطهری ،ارتش ، بهشتی، بعثت همدان در حال فعالیت است .
او یادآور شد: هر آمبولانس بنز اسپرینتر به منظور خدمات رسانی به بیماران مجهز به دستگاه شوک، مانیتور ینگ، دستگاه کمک تنفسی،سیستم تعلیق، ساکشن،گوشی فشار سنج و تشک بادی در زیر برانکارد برای جلوگیری از تکان بیمار در هنگام حرکت آمبولانس در نظر گرفته شده است.
معاون حوادث و عملیات دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ترافیک های شهری و حضور مسافران ، ماموریت های همزمان و همچنین بافت فرسوده همدان افزود: اورژانس همدان به ۱۰ دستگاه موتور آمبولانس نیاز دارد.
حیدری با اشاره به اینکه موتور آمبولانس از مزایای خوبی برخوردار است گفت: استقرار در مکان های شلوغ و پرتردد و استفاده در شرایط بحرانی حوادث از مزایای موتور آمبولانس است.
او تاکید کرد: اورژانس ۱۱۵ همدان با ۴۲۰ نیروی انسانی شامل ۳۹ تکنسین و ۳۸۱ نیروی ستادی در حال فعالیت است.
معاون حوادث و عملیات دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه بیان کرد: نیروی تکنسین با مدرک لیسانس و فوق دیپلم که شامل پرستار و دیسپچ ( افرادی که پاسخگویی تلفن و دریافت ماموریت ها را برعهده دارند) در اورژانس خدمت رسانی می کنند.
حیدری اضافه کرد: سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار مورد تماس به ۱۱۵ به ثبت رسید که ۶۶ هزار ماموریت شهری و جاده ای ،۴۰ هزار مشاوره در خصوص بیماری ها و علائم آن،۵۰ هزار تماس غیر مرتبط، و ۸۰ هزار مزاحم تلفنی بوده است که در ۷ ماه نخست سال جاری تعداد تماس ها به ۲۰۰ هزار تماس به ثبت رسیده است که از این میزان ۵۰ درصد مزاحم های تلفنی و مابقی مشاوره بیماری ها و علائم آن و ماموریت های شهری و جاده ای بوده است.
او با بیان اینکه مزاحم های تلفنی به ۱۱۵ می تواند نجات یک انسان را به خطر بیندازد گفت:یک مورد مزاحم تلفنی از شهرستان کبودراهنگ طی ۱۲۰ بار مزاحمت به مراجع قضایی معرفی شد.
معاون حوادث و عملیات دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود:خانواده در جریان مزاحمت های تلفنی مقصر نبوده و فرزند بدون اطلاع والدین اقدام به ایجاد مزاحمت می کرده است.
حیدری یا دآور شد:هر ساله دوره های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی و توان افزای عملیاتی کارکنان ۱۱۵ برگزار می شود که با شیوع بیماری کووید ۱۹ این دوره ها به صورت مجازی برگزار می شود که در هر دوره ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر شرکتمی کنند.
او با اشاره به اینکه این دوره ها به صورت عمومی و تخصصی برگزار می شود گفت:احیای بیماران قلبی و عروقی و اقدامات اورژانس های محیطی مثل سوختگی ،مسمومیت،عفونت از اهداف دوره های آموزشی و فوریتهای پزشکی است که تا پایان سال در ۶۰دوره آموزشی برگزار می شود.
دکتر رشید حیدری مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:در نیمه اول سال جاری ۳ پایگاه سرکان، فرسفج و بهار به ارزش ۲ میلیارد تومان که هرکدام با ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار تجهیز شدند.
او با اشاره به افتتاح سامانه ام سی ام سی افزود: اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان به سامانه ام سی ام سی از دیگر اقدامات نیمه اول سال جاری است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد :سامانه ام سی ام سی برای ارائه خدمات به بیماران در مواقع بحرانی است که درون استانی فعالیت دارد .
حیدری مقدم بیان کرد:انتقال بیماران بین بیمارستانی از اهداف این سامانه است و مشکلات بیمارستانی در این سامانه ثبت می شود .
او در ادامه گفت: پایگاه اورژانس جاده ای آزاد راه ۲ همدان _ساوه ،پایگاه اورژانس جاده ای آشمیزان _ ملایر، پایگاه اورژانس جاده ای شیرین سو _کبودراهنگ، پایگاه اورژانس جاده ای قینرجه۳_ رزن، پایگاه اورژانس شهری شماره ۱ فامنین، پایگاه اورژانس جاده ای حسین آباد ناظم _ملایر از جمله بناهای در دست ساخت اورژانس استان در سال ۹۹ است که تا پایان سال آماده بهره برداری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پاسخ به اینکه شهروندان چه نقشی به منظور کمک به ارائه خدمات بهتر از سوی اورژانس دارند گفت: شهروندان در مکان هایی که علامت اورژانس نصب شده خودرو پارک نکنند در ماموریت های شهری ۶تا۸ دقیقه و در ماموریت های جاده ای ۱۰ تا ۱۳ دقیقه زمان می برد تا بر سر سانحه برسند و اگر شرایط ترافیکی نباشد زمان رسیدن اورژانس کمتر هم می شود.
حیدری مقدم در ادامه تاکید کرد : شهروندان در مواقع آژیر کشیدن اورژانس مسیر راه را برای آنها باز کنند هر یک دقیقه از زمان احیا بیمار بگذرد ۷ تا ۱۰ درصد شانس زنده ماندن بیمار کم می شود.
خانم فاطمه باحجب قدسی جوان ۳۵ ساله کارمند دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص خدمات اورژانس به خبرنگار ما گفت:دوماه پیش بود که پدر شوهرم ساعت ۲ شب با درد قفسه سینه بیدار شد که در عرض کمتر از ده دقیقه بعد از تماس با اورژانس در محل حاضر شدند.
او درادامه افزود:با توجه به شرایط پدر شوهرم که قفسه سینه شان به شدت درد می کرد و عرق سردی می ریخت بعد از اینکه کادر اورژانس حضور پیدا کردند سریع فشار پدر شوهرم را گرفتند و آنژیوکت وصل کردند یک قرص زیر زبانی دادند و بعد از اینکه سوار آمبولانس شدیم یک نفر از تکنسین ها در کابین عقب کنار بیمارمان بودند و مدام حالشان را چک می کردند .
آقای علی حمیدی دانشجوی رشته تربیت بدنی در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: خواهرم ۵۰ ساله بود چند روزی بود حال خوبی نداشتند فشارشان بالا بود و نزدیک های ساعت ۶ صبح بود که با اورژانس تماس گرفتیم با اینکه از لحاظ بار ترافیکی خیابان هم خلوت بود اما بعد از ۲۰ دقیقه ، نیروهای اورژانس حضور پیدا کردند زمان حضور شان طول کشید و متاسفانه خواهرم به دلیل فشار بالا و سکته مغزی فوت شدند .
او در ادامه گفت: اورژانس یعنی خدمات دهی فوری اما در یک بار تماسی که ما گرفتیم نیروهای اورژانس خیلی دیرتر از زمان مورد نظر که ما فکر می کردیم حاضر شدند.
درهمین رابطه به سراغ آقای عباس شکری کارشناس فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم او از علت های تاخیر اورژانس در سر سانحه می گوید: شرایط ترافیکی، شرایط جوی مثل برف _ باران ، نامشخص بودن آدرس ها، وجود سرعت گیر های غیر استاندارد سرعت عمل نیروی عملیاتی را در زمان ماموریت می گیرد و موجب تاخیر اورژانس بر سر سانحه می شود.
شکری با اشاره به سختی کار اورژانس افزود: استرس های کاری بسیار شدید،کار در شیفت های ۲۴ ساعته، مشاهده صحنه های دلخراش که گاهی از ذهن ما پاک نمی شود، شیفت کاری در ایام تعطیلی دوری از خانواده، ارائه خدمات در شرایط محیطی مختلف گرما، سرما، طوفان، برف، ارائه خدمات در مکان های شلوغ و دخالت مردم و بی اطلاع به امور درمانی از سختی و شرایط کار اورژانس است .
جواد رزق جو تکنسین اورژانس با بیان اینکه صدای آژیر آمبولانس صدای ناجی انسان ها است گفت: آژیر کشیدن آمبولانس به معنای حضور بر بالین بیمار اورژانسی و یا در حال انتقال بیمار اورژانسی است و باید خیلی زود مسیر را مردم برای آمبولانس باز کنند .
او از خاطرات تلخ و شیرین خود در طی ده سال کاری گفت: طی ماموریتی که سه روز پیش اعزام شدیم متاسفانه یک خانواده به علت تصادف کودک خردسال شان را از دست داده بودند که گریه و بی قراری پدر و مادر را هیچ گاه فراموش نمی کنم .
این تکنسین اورژانس یادآور شد: دوهفته پیش زمانی که یک ماموریت رفتیم مادر خانواده دچار ایست قلبی شده بود و پدر خانواده سراسیمه بود و کودک خانواده بالای سر مادر گریه می کرد و وقتی بیمار را احیا کردیم و به بیمارستان منتقل شد بعد از یک هفته در حیاط بیمارستان دیدم که پدر و مادر و کودک خانواده دست هم را گرفتند واز بیمارستان ترخیص شدند که از آن به عنوان بهترین خاطره یاد می کنم .