دلالان همچنان در بازار زعفران خراسان رضوی آن هم در شرایط کرونایی جولان می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از دلالی در حوزه زعفران بسیار نوشته ایم، اما گویا پایانی ندارد و همچنان دلالان در بازار زعفران خراسان رضوی آن هم در شرایط کرونایی جولان می‌دهند.

این روز‌ها به هر سمت از گناباد که سفر کنید بوی زعفران به مشام می‌رسد و مردم و کارگران در حال برداشت زعفران هستند، اما امسال با توجه به شرایط کرونا زعفران کاران وضعیت خوبی ندارند.

آنچه امروز کشاورزان گنابادی را در فشار قرار داده قیمت پایین زعفران است و از سویی نمی‌توانند محصول و دسترنج یک ساله خود را در زمین‌ها نگه دارند و مجبور می‌شوند آن را به دلال‌ها بفروشند.
 

بیشتر بخوانید


یکی از موضوعاتی که در ابتدای فصل برداشت زعفران در خراسان رضوی مطرح شد از سویی تعیین قیمت نمایندگان مجلس برای زعفران بود و این گروه برای هر کیلو ۲۰ میلیون تومان را در نظر گرفتند.
 
قیمت کم زعفران در گناباد

در همین زمینه محمد صفایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری جلسه نمایندگان برای تعیین قیمت زعفران اظهار داشت: من در این جلسات شرکت نکردم، زیرا این روش را قبول نداشتم، در اقتصاد امروز نمی‌توان قیمت را دستوری تعیین کرد و این عرضه و تقاضا است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

او افزود: چالشی که در حوزه صادرات داریم این است که صد‌ها نفر در این حوزه فعالیت می‌کنند اما سواد حداقلی در صادرات ندارند و در همین خصوص نگاه ملی به آن نداریم. 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید در این حوزه یک مونوپلیسم ایجاد کنیم؛ شاهد بودید در این جلسات برای هر کیلو قیمت ۲۰ میلیون تومانی تعیین شد، ولی دیدید که اجرایی نشد.

 

جولان دلال‌ها در بازار زعفران گناباد

 
حامد قربانی فرماندار گناباد گفت: خرید زعفران حمایتی در گناباد به عنوان یکی از ۶ مرکز خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی تا ۳۰ آذر ماه امسال ادامه دارد و زعفران شهرستان‌های جنوبی این استان در این مرکز خریداری می‌شود.

او افزود: زعفران پوشال مرغوب با قیمت هر کیلو ۱۱۰ میلیون ریال و نگین ۱۳۰ میلیون ریال از زعفرانکاران خریداری می‌شود.
 
سودجویی دلالان در بازار طلای سرخ

فرماندار گناباد ادامه داد: با هدف جلوگیری از جولان دلال‌ها در بازار زعفران، خرید حمایتی به وسیله مراکز خرید تعاون روستایی انجام می شود و کشاورزان باید از این قابلیت استفاده کنند.

قربانی بیان کرد: باید از فرصت ثبت جهانی زعفران گناباد در سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) برای رونق اقتصادی منطقه و تبیین و شناساندن اصالت این محصول در سطح بین‌المللی استفاده مناسب کرد.
 
او تصریح کرد: ثبت زعفران مبتنی بر قنات این شهرستان در فهرست آثار جهانی سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) در دو سال گذشته نشان دهنده غنای این محصول است.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.