کارشناس جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با تاثیرات مصرف کود‌های بذرمال زیستی فسفاته و پتاسه در مزارع گندم توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حسین ممشلی کارشناس جهادکشاورزی آزادشهر گفت: کود‌های بیولوژیک (زیستی) کود‌هایی هستند که از طبیعت و خاک‌های حاصلخیز جداسازی و تکثیر شده‌اند و در زمان کاشت با بذر آغشته می‌شوند.

او افزود: این کود‌ها با فعالیت در اطراف بذر، عناصر فسفر و پتاسیم موجود در خاک را برای گیاه به شکل قابل جذب در می‌آورند.

ممشلی گفت: با وجود اینکه قیمت این کود‌ها در مقایسه با کود‌های شیمیایی بسیار کم است، تاثیر آن‌ها در افزایش عملکرد قابل قبول و موثر است.

این کارشناس و مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر افزود: از آغاز توزیع بذر گندم تاکنون، برای مصرف همراه با بذر در سطح صد و چهل هکتار کود زیستی توزیع شده است و این در حالی است که در سال گذشته کشاورزان با اهمیت این کود آشنایی چندانی نداشتند.

ممشلی ادامه داد: امید است با آگاهی هر چه بیشتر کشاورزان نسبت به تاثیر کود‌های زیستی بر افزایش عملکرد، مصرف این گونه کود‌ها افزایش یابد.

ممشلی تشریح کرد: کود زیستی فسفاته بارورحاوی باکتری‌های حل‌کننده فسفات است که با استفاده از دو سازوکار ترشح اسید‌های آلی و آنزیم فسفاتاز باعث تجزیه ترکیبات فسفره نامحلول در خاک شده و در نتیجه امکان جذب این عنصر را برای گیاهان فراهم می‌کند.

او گفت: هر بسته صد گرمی یا قوطی نیم لیتری از این کود، برای بذرمال یک هکتار زراعت مصرف می‌شود و می‌تواند جایگزین سالم و مؤثر ۳۰ تا ۵۰ درصد کود شیمیایی فسفاته مورد توصیه در گیاهان شود.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار