معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت: روند ترخیص کالاها از گمرک تسریع شده که ۴۵ روز دیگر تاثیر آن را در بازار خواهیم دید.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میراشرفی رئیس کل گمرک در برنامه تیتر امشب در خصوص روند ترخیص کالا‌های اساسی تصریح کرد: گمرک مجری سیاست‌های بازرگانی در بخش خارجی است که اگر پویایی خوبی داشته باشد در تجارت کشور تاثیرگذار خواهد بود.

او ادامه داد: بیش از ۴ ماه  بود که کالا‌هایی وارد گمرک شده بودند و اسناد مالکیت داشتند، اما به دلایل مختلف مثل نداشتن کد رهگیری ترخیص نشده بودند. تحریم‌ها هم مسیر تجارت را غیر شفاف و طولانی می‌کنند.۹۰ درصد کالا‌های مانده در گمرک ، اساسی و مورد نیاز تولید هستند.

میراشرفی تصریح کرد: بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی در گمرکات کشورمانده بود وهمین میزان کالا‌های غیراساسی مرتبط با تولید بود.  تا امروز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا ترخیص شده است.

او ادامه داد: ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات مانده بود که اکنون به ۱۲۰ هزار تن رسیده است. قسمت عمده مواردی که منتظر کد رهگیری بودند با مصوبه جدید ستاد اقتصادی دولت می‌توانند بدون کد رهگیری از گمرک ترخیص شوند. کالا‌هایی که تا ۱۰ آبان ۹۹ قبض انبار گمرک را گرفته اند، بدون ارائه کد رهگیری ترخیص می‌شوند.

میراشرفی گفت: امسال ما نسبت به سال گذشته تا کنون ۹۰۰ هزار تن ذرت بیشتر ترخیص کرده ایم.

رئیس کل گمرک در خصوص واردات برخی کالاهای غیر ضروری مثل عروسک و جت اسکی گفت: هیچ کالایی از گمرک ترخیص نمی‌شود مگر به اعتبار ثبت سفارش ، ثبت آماری . مصوبه ارز متقاضی فقط شامل کالا‌های اساسی و واسطه‌ای می شود که نظارت این کار با گمرک است و یک قلم کالای غیر ضروری و لوکس وارد کشور نمی‌شود. بدون ثبت آماری و ثبت سفارش و کد رهگیری هیچ کالایی از گمرک ترخیص نشده است.

ترخیص ۴۰ درصد برنج های مانده در گمرک


قبادی معاون داخلی وزارت صمت در ادامه برنامه تصریح کرد: اصلی‌ترین وظیفه وزارت صمت و گمرک تامین کالا‌های اساسی است و باید مواد اولیه به سرعت به داخل کشور وارد شود. در شرایط جنگ اقتصادی با دستورالعمل‌های همیشگی نمی‌توان کار کرد و باید قوانین تسهیل شود.

او در خصوص کالاهای مانده در گمرک گفت: برخی کالاها مربوط به گروه یک است که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند مثل ذرت، کنجاله، نهاده های دام و طیور و روغن. گروه بعدی کالا‌های واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیازکارخانجات و بخش تولید است.

قبادی گفت: ۳.۷ میلیون تن کالاهای اساسی و ۴ میلیون تن هم کالای غیر اساسی در گمرک مانده بود. ۱.۳ از این کالا‌ها ترخیص شده است. حدود ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی هم به زودی ترخیص می‌شوند. ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرک مانده بود که اکنون ۴۰ درصد آن ترخیص شده است.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت: کالا‌هایی که وارد کشور می‌شوند در صورتی ترخیص می‌شوند که ثبت سفارش شده باشند و یا جزء کالا‌های گروه یک، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ باشند.

او ادامه داد: گروه ۲۴ و ۲۵ کالایی هم  ماشین آلات و تجهیزات هستند که با بررسی و نظارت و در صورت ضرورت به کشوروارد می شوند. واردات کالاهای لوکس مثل عروسک و جت اسکی را تایید نمی کنم و باید به طور مصداقی بررسی شوند.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت تاکید کرد: فراوانی کالا در بازار روی قیمت آن اثر دارد. نتیجه ترخیص کالاهای اساسی و  نهادهای دامی از گمرکات ۴۵ روز دیگر بر روی بازار تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
سید فروزان
۰۳:۵۱ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
چی میگه ایشون ، کالا آمده در بندر است ، منتظر تشریفات اداری ، چه ربطی به تحریم دارد
عادت کردند مقصر همه سستیها را بیندازند گردن تحریم ، و باید مذاکره کنیم با بایدن تا حل شود
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۵۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سابقه نشون داده هیچ تغییر ی نمیکنه البته احتمال افزایش قیمت حتما وجود داره فقط حرف میزنند
Iran (Islamic Republic of)
کرمی
۰۹:۳۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
پس چرا نتیجه بالا رفتن دلار و سکه و ... را ما همون لحظه میبینیم
دیروز رفتم برای بچه ام پوشک بچه گرفتم از بس قیمتها وحشتانک بود
که تصمیم گرفتم بزارم راحت باشه
و اگه فرش رو بدم فرش شویی ارزون تر و به صره تره
Iran (Islamic Republic of)
عاشق ولایت
۰۸:۵۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
روغن رو دیدید سلام من رو بهش برسونید .دولت وعده دروغ نده بابا روغن سرخ کردنی پیدا نمیشه و حالا وعده ترخیص کالا در گمرک داده میشه . ببخشد دولت ما رو چی فرض کرده ؟
Canada
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
عروسک وارد نمیشه مگر به اعتبار ثبت سفارش!!!؟ ؟شما اول ثبت میکنید بعدشم اما و اگر میزارید!!!؟ ؟؟این یعنی ده برابر بیشتر وارد میشه اما به شرط رانت...
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۰۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
بخش‌دام‌شدیدا‌نیاز‌به‌علوف‌وارداتی‌جو‌ذرت.‌سویا‌دارد‌چون‌تولیدات‌داخلی‌توسط‌محتکران‌ودلالان‌احتکار‌شده‌نمونه‌بارز‌جو‌که‌نیاز‌مبرم‌دامدار‌هست‌‌در‌فصل‌برداشت‌دلالان‌کیلوویی‌۱۸۰۰تومان‌‌از‌کشاورزان‌خریدن‌وانبار‌کردن‌والان‌می‌دن‌کیلویی‌۵۸۰۰تومان‌‌ودامداران‌به‌رغم‌ناتوانی‌در‌خرید‌علوفه‌دامهای‌خود‌را‌در‌نیمه‌راه‌روانه‌کشتار‌گاه‌می‌کنند‌وانگیزه‌وتوان‌پروار‌بندی‌مجدد‌را‌هم‌ندارند‌در‌نتیجه‌زحمات‌۴۰ساله‌صنعت‌دام‌وطیور‌در‌حال‌فروپاشی‌هست‌وادامه‌این‌روند‌شاید‌تا‌۲دهه‌قابل‌جبران‌‌نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
وزارت کشاورزی باید طرحی پیاده کنه تا محصولات وارداتی کشاورزان بکارند
محصولاتی در کشور کاشته میشه که میشود بجای اون ها محصولات استراتژیکی تری مثل ذرت کاشت
بجای سیب هندوانه و گوجه مازاد در جنوب میشه ذرت کاشت نیاز اصلی کارخانه های خوراکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
حالاکه همچی قیمت رفته بالاخوب شددیگه باقیمت بالابیارین بفروشین خوب راهکاری بودگذاشتین اونجابمونه تاکمبوداقلام رامتوجه بشیم بعداینکه کمبوداحساس بشه میدونین که مردم نیازدارن مثل روغن حالاباقیمت چن برابربفروشین
آخرین اخبار