رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای این استان به منظور استخراج، پایش و جمع آوری اطلاعات این افراد ایجاد و راه اندازی شد.

بانک اطلاعاتی مجرمان حرفه‌ای آذربایجان‌شرقی ایجاد شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،موسی خلیل اللهی رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم اهمیت بررسی و کنترل مجرمین حرفه‌ای و سابقه دار در ایجاد امنیت گفت:از جمله علل وقوع و گسترش جرایم در جامعه تکرار رفتار‌های مجرمانه از سوی مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار است که این موضوع به ویژه در ایامی که در خارج از زندان هستند، روند افزایشی پیدا می‌کند.

او افزود:به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در آذربایجان شرقی، مشخصات کامل و سوابق کیفری این افراد استخراج، پایش و جمع آوری و در بانک‌های اطلاعاتی تمامی دستگاه‌های ذیربط به اشتراک گذاشته شده است.

اوگفت:مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار به لحاظ روحیه و ویژگی خاصی که دارند با رفتار و عملکرد خود و تکرار رفتار‌های مجرمانه سبب اخلال در نظم و امنیت جامعه می‌شوند و همچنین تکرار رفتار‌های مجرمانه توسط این افراد و کمرنگ شدن قبح رفتار‌های مجرمانه، موجب ترغیب و تحریک افراد مستعد به ارتکاب بزه را فراهم می‌کند.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی یادآوری کرد:پیشگیری و برخورد مدبرانه با پدیده جرم و تکرار جرایم از جمله مسایل مهم مورد توجه قانونگذار و مسئولان قضایی بوده و در این راستا تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی وارد عرصه شده و اقدامات مناسبی را تهیه و انجام داده است.

خلیل اللهی با اشاره به منویات آیت الله رئیسی مبنی بر پیشگیری و برخورد با جرایم به خصوص رصد و کنترل مجرمان حرفه‌ای و سابقه داریادآوری کرد:در راستای پیشگیری از جرایم ارتکابی توسط مجرمان حرفه‌ای و دارای حالت خطرناک و سلب امکان هرگونه اقدام خطرناک از ناحیه آن‌ها به عنوان یکی از عوامل اخلال در نظم عمومی جامعه و لزوم پایش آن‌ها و اجرایی کردن دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دار، دادگستری آذربایجان شرقی اقدامات شاخصی را انجام می‌دهد.

او تشکیل و راه اندازی ستاد کنترل مجرمین حرفه‌ای و باسابقه را از جمله اقدامات دادگستری استان برشمرد که جلسات این ستاد به صورت مستمر و مرتب برگزار شده و مصوبات آن به صورت جدی پیگیری می‌شود.

اوگفت: به منظور ایجاد بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای در آذربایجان شرقی در کنار تشکیل ستاد و تلاش همکاران دستگاه قضایی استان مشخصات کامل و سوابق کیفری تعداد یکهزار و ۵۲۴ نفر از مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار استان استخراج، پایش و جمع آوری شده و در بانک‌های اطلاعاتی تمامی دستگاه‌های ذیربط به اشتراک گداشته شده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به موضوع صدور دستورات قضایی توسط دادستان‌ها به استناد دستورالعمل اجرایی و کنترل مجرمان سابقه دارافزود:موضوع کنترل، دعوت، توجیه، اخذ تعهد از مجرمان حرفه‌ای و سابقه دار و خطرناک خطاب به مراجع انتظامی به صورت مستمر در طول سال و به خصوص در ایام خاص دستوراتی برای پیشگیری از وقوع برخی اتفاقات صادر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.