یاسمی گفت: یک هزار خانوار عشایری کوچرو مهمان و بومی به مدت چهار ماه در مناطق قشلاقی شهرستان مرزی دهلران مستقر می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛فرشاد یاسمی مدیرکل امور عشایری استان ایلام گفت: این تعداد خانوار عشایری از استان‌های همدان، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و شهرستان‌های ایلام هستند که در مناطق قشلاقی بخش‌های مرکزی، موسیان و دشت عباس استقرار می‌یابند.

او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای نحوه استقرار عشایر و تامین نیاز‌های آن‌ها اندیشیده شده است، یادآور شد: رویه کوچ سنتی عشایر بدلیل شیوع کرونا به کوچ ماشینی تغییر کرده است و عشایر مجاز به کوچ سنتی نیستند.

یاسمی تاکید کرد: ۹۹ کانون عشایری برای استقرار عشایر کوچرو در استان وجود دارد که دارای منابع، امکانات و استعداد‌های لازم برای ایجاد اشتغال و اسکان هستند.

مدیرکل امور عشایری ایلام مهم‌ترین فعالیت جاری و مهم در راستای حمایت از جامعه عشایر استان را تامین سوخت‌های فسیلی ذکر کرد و افزود: علاوه بر تامین سوخت در فصل زمستان و قشلاق، جلوگیری از تخریب جنگل‌ها و مراتع، توزیع کپسول گاز به صورت سبدی و توزیع پنل‌های خورشیدی بین عشایر کم‌برخوردار از اقدامات انجام شده است.

یاسمی اضافه کرد: تامین آب شرب، نگهداری و مرمت راه‌های عشایری، بهسازی چشمه‌ها و قنوات و نیز تهیه علوفه عشایر در حین کوچ از دیگر فعالیت‌ها در راستای حمایت از عشایر است.

او با اشاره به فعالیت ۱۴ شرکت تعاونی و یک اتحادیه عشایری ادامه داد: شرکت شبکه‌های تعاونی بخش خصوصی وابسته به عشایر که اعضای آن را خود عشایر تشکیل می‌دهند کار تامین نهاده‌های دامی، جو، علوفه، کنسانتره و ارزاق را برعهده دارند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.