سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره آخرین جزییات محدودیت‌های کرونایی از هفته اول آذرماه توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین محدودیت‌ها و تصمیمات برای مقابله با کرونا امشب ۲۴ آبان ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه در حدود سه هفته پیش در ۴۳ شهرستان محدودیت شدید اعمال شد گفت: بعد از آن ۴۶ شهرستان نیز در همین شرایط قرار گرفتند، لذا نتایج این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که تصمیمات ما بسیار کارساز بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، از آماده شدن طرح جامع در ستاد ملی خبر داد و افزود: بر اساس بار بیماری در بیمارستان‌های هر شهرستان،  سه سطح هشدار یعنی قرمز، نارنجی و زرد، تعریف شده است.

او ادامه داد: متناسب با هر وضعیت محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و حدود دو هفته زمان برای ارزیابی لازم است که بر اساس آن نیاز به تمدید یا تشدید و یا برعکس تسهیل محدودیت‌ها اعمال می‌شود لذا اگر آن شهر یا شهرستان در سطح ۳ هشدار باشد به جز مشاغل خیلی ضروری بقیه مشاغل تعطیل می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه این تعطیلی‌ها فقط شامل مشاغل نیست و در حوزه آموزش مدارس و دانشگاه‌ها خواهد بود گفت: در این شرایط، مدارس و دانشگاه‌ها غیر حضوری خواهند بود.

او با اشاره به تصمیم گیری برای کارکنان افزود: در شهر‌ها و شهرستان‌های هشدار ۳، یک سوم کارکنان فقط حضور پیدا می‌کنند، در سطح ۲ هشدار، حدود یک دوم و در سطح یک هشدار، حدود دو سوم کارکنان حضور پیدا خواهند کرد.


بیشتر بخوانید


رئیسی خاطرنشان کرد: ممنوعیت تردد‌ها مربوط به سطح ۲ و ۳ هشداریعنی قرمز و نارنجی خواهد بود، به طوری که خودرو‌های پلاک بومی نمی‌توانند به شهر دیگر بروند و غیر بومی هم نمی‌توانند وارد شوند، لذا زمان اجرای طرح جدید،  از یکم آذر ماه خواهد بود.

رئیسی افزود: این طرح، طرحی هوشمند و پویا است و بر اساس بررسی‌های وزارت بهداشت از بار بیماری و میزان بستری روزانه بیماران در شهرستان‌ها صورت گرفته است.  

او گفت: بر اساس رنگ بندی‌ها متناسب با هر وضعیت، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که می‌بایست به طور قطع اعمال شود و حدود دو هفته زمان لازم است که ارزیابی کنیم و ببینیم این اعمال محدودیت‌ها تا چه اندازه موثر بوده و بر اساس آن نیاز به تمدید و تشدید و یا بالعکس نیاز به تسهیل دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه عده‌ای که می‌گویند تعطیل کنید معمولاً کارمند‌ها هستند افزود: همه مسائل را باید در کنار هم ببینیم، سلامت مردم بسیار برای ما مهم است.

او اظهار کرد: برای برگزاری آزمون پروتکل داریم، در شرایط جدید باید بدانیم که چند نفر و در چند حوزه هستند لذا از یک عدد بالاتر قطعاً اجازه داده نمی‌شود.

رئیسی افزود: تعداد زیادی از کارمندان بانک به کرونا مبتلا شده اند، اما اگر مدیرانی هستند که زیر بار نمی‌روند باید بدانند که تخلف اداری مرتکب شده اند، اگر جایی مشاهده شود که تخلف صورت گرفته قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد، مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند و موارد تخلف را گزارش دهند، جلسات متعددی با مشاغل مختلف برگزار شده تا ضرورت‌ها تعیین شود و بر اساس آن اقدام کنیم.

او گفت: یک اتفاقی افتاده و باید سبک زندگی را تغییر داد، برخی از تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با برخی از منطق‌هایی که تاکنون در زندگی روزمره داشتیم تداخل پیدا کرده است، ویروس ۲۴ ساعته وجود دارد لذا پاساژ‌ها، رستوران‌ها و محل‌های تجمع از جمله جا‌های است که به شدت آسیب پذیر است و می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: هدف اصلی تعطیلی کسب و کار مردم نیست و در برخی اماکن و مشاغل به دلیل رعایت نشدن شیوه نامه‌ها اعمال محدودیت خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار