رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور درباره آخرین اخبار از مناسب سازی فرودگاه‌ها و راه آهن‌های کشور، توضیحاتی داد.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مناسب‌سازی راه‌آهن و فرودگاه‌ها برای افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: در سال ۹۸ وضعیت مناسب سازی فرودگاه‌ها و راه آهن‌های سراسر کشور را بررسی کردیم.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با اشاره به اینکه وضعیت ۵۴ فرودگاه و ساختمان‌های آن مورد ارزیابی قرار گرفت، گفت: در شاخص اختصاصی ۶۷ درصد و در شاخص عمومی ۵۳ درصد از فرودگاه‌ها مناسب سازی شده اند، شاخص‌های اختصاصی مربوط به قسمت‌های پذیرش بار، شارژ تلفن، تلفن عمومی، آبخوری، سرویس بهداشتی و ... بوده و شاخص عمومی شامل؛ ورودی ساختمان، سطح شیب‌دار، آسانسور و ... است.

وی ادامه داد: از ۱۰۴ ایستگاه راه آهن و ساختمان‌های آن در سراسر کشور که مورد ارزیابی قرار گرفت در شاخص اختصاصی ۴۳ درصد و در شاخص عمومی ۳۹ درصد مناسب سازی انجام شده بود.

کاظمی مومن سرایی افزود: به همین منظور در جلسه ستاد مناسب سازی کشور این مسئله را مطرح کردیم و وزیر کشور طی مکاتباتی که با رئیس جمهور داشت وضعیت مناسب سازی راه آهن‌ها و فرودگاه‌ها را اعلام کرد و به دنبال آن رئیس جمهور طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی دستور اجرای مناسب سازی در راه آهن‌ها و فرودگاه‌های سراسر کشور را داد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با بیان اینکه فرودگاه‌ها و راه آهن‌های سراسر کشور شروع به اجرای مناسب سازی کردند، اضافه کرد: در بازه زمانی دوماهه ۵۰ ایستگاه اصلی راه آهن در سراسر کشور مناسب سازی کامل شد.

وی افزود: به عنوان مثال؛ ویلچر‌های کوچکی در راهرو‌های قطار‌ها تعبیه شد تا شخصی دارای معلولیت بتوانند با استفاده از ویلچر‌های موجود در قطار و بین واگن‌ها تردد داشته باشد، همچنین سرویس بهداشتی قطار‌ها مناسب سازی شد، بالابر‌ها‌یی برای سوار شدن افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شد تا بتوانند به راحتی و با استفاده از این بالابر سوار قطار شوند و ایستگاه‌های بین راهی نیز مناسب سازی شد.

کاظمی مومن سرایی با اشاره به اینکه در خود راه آهن خدمات ویژه‌ای برای افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شد، بیان کرد: هنگامی که فرد دارای معلولیت وارد ایستگاه راه آهن می‌شود شخصی به دنبال او آمده و خدمت رسانی می‌کند همچنین از آبان ماه سال جاری امکان استفاده توان یابان و تمامی افراد از خدمات ویژه هنگام خرید بلیط فراهم شد، یعنی افراد در سامانه که اقدام به خرید بلیط می‌کنند می‌توانند با انتخاب گزینه خدمات ویژه از خدمات ویژه راه‌آهن بهره‌مند شوند یعنی برای راه‌آهن مشخص است که چه فردی درخواست ارائه خدمات ویژه داشته و در ایستگاه راه آهن منتظر آن شخص هستند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با بیان اینکه وضعیت فرودگاه‌های کشور در زمینه مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت وضعیت بهتری نسبت به راه‌آهن داشت، گفت: اما ایراداتی را در نظر داشتیم و به وزیر راه و شهرسازی آن را اعلام کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال؛ درخواست داشتیم که ارائه خدمات ویژه به روز‌تر و مدرن‌تر باشد و به سمت ایده آل شدن شرایط موجود برای بهره مندی بهتر از افراد دارای معلولیت در فرودگاه‌ها حرکت کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار