معاون خدمات شهری شهرداری قم از ابلاغ وظایف مناطق هشتگانه شهری برای مقابله با آب گرفتگی‌ها خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، سید امیر سامع،معاون خدمات شهری شهرداری قم  با اشاره به اهمیت همراهی مردم در جمع‌آوری و دفع آب های سطحی، اظهار کرد: علاوه بر توسعه امکانات و رفع گرفتگی‌ها، همراهی مردم نیز در جمع آوری و هدایت آب های سطحی اهمیت دارد.

او افزود: وقتی بارندگی اتفاق می‌افتد حرکت یک پلاستیک می‌تواند در مسیر یک نهر یا کانال گرفتگی ایجاد کند و در واقع  همراهی نکردن مردم در این زمینه همه توسعه امکانات را بی فایده خواهد کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با توجه به برنامه‌های شهرداری برای مدیریت آب‌های سطحی، ادامه داد: بعضی وقت‌ها بارندگی‌ها به دلیل تغییر اقلیم یا دوره‌های خشکسالی و ترسالی که یک مسئله کاملاً تخصصی است با شدت بیشتری همراه هستند به‌طوری‌که پارسال در قم  ظرف ۲۰ دقیقه حدود ۳۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم و در شهر قم هم سابقه ۲۳ میلی‌متر بارندگی در ۲۰ دقیقه را در یکی دو سال گذشته داشته‌ایم.

او با تأکید بر این که شرایط جدید بارش‌ها ضرورت پیش‌بینی‌های لازم را بیشتر می‌کند، تأکید کرد: هرسال در بودجه شهرداری ردیف بودجه‌ای برای جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی پیش‌بینی می‌شود، اما پارسال به‌صورت ویژه به این موضوع پرداخته شد.

سامع ادامه داد: جلسات خیلی خوبی با شهرداران مناطق و حوزه فنی و خدمات شهری شهرداری برگزار شد و نتیجه بازدید‌ها با حضور کارشناسان در قالب فیلم و گزارش مستند شد و از سوی دیگر هم گزارش‌هایی که در۱۳۷ و مرکز تماس آتش‌نشانی داشتیم بررسی و رسیدگی شد و مجموع این اطلاعات نیز صورت‌جلسه شد.

او بابیان این که درنتیجه این صورت‌جلسه‌ها برای هر منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ بند تعریف شد، تصریح کرد: این صورت‌جلسه‌ها به شهرداران مناطق ابلاغ شد و مناطق متعهد شدند که برای رفع این موارد اقدام کنند.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری قم همه مناطق یک تا دو ردیف کلی دارند که مجموعه اقدامات جزئی که باید صورت بگیرد مانند نهری که باید روی آن تعریضی صورت بگیرد یا خط لوله‌ای که باید ادامه پیدا کند و کار‌هایی مانند این همگی در این ردیف‌ها انجام می‌شود.

سامع افزود: علاوه بر این کار‌های گسترده‌تری هم در این صورت‌جلسات به مناطق ابلاغ‌شده است که باید حتماً با نام برای آن در بودجه ردیف تعیین می‌شد بنابراین برای کار‌هایی که در پارسال ردیف در بودجه وجود نداشت در سال ۹۹ ردیف پیش‌بینی شد و در دستور کار قرار گرفت.

به گفته او با توجه به همراهی بخش طراحی در بازدید‌ها و جلسات طراحی‌های لازم برای اجرای پروژه‌های آب‌گرفتگی هم هم‌زمان در حال انجام است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم افزود: آخرین نتیجه‌ای که بعد از چند مرحله بازدید از اقدامات مناطق به وجود آمد این است که از بین ۱۵ تا ۳۰ بند مانده اکثریت موارد نهایی شده، اما ازهر منطقه حدود ۳ تا ۵ مورد که نیاز به‌وقت و تمرکز بیشتری داشت، هنوز نهایی نشده است.

سامع  به هماهنگی آتش نشانی و ۱۳۷ در رابطه با اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با آبگرفتگی هم اشاره کرد و افزود: در صورت آبگرفتگی خانه‌ها مردم با آتش نشانی تماس بگیرند تا نیرو‌های آتش نشانی با استفاده از دستگاه‌های مکشی که تهیه شده است نسبت به رفع مشکل خانه‌های شهروندان اقدام خواهند کرد.

او بر لزوم محدود کردن تردد در هنگام بارندگی‌های بسیار شدید تاکید کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که شبکه معابر اصلی شهر در هنگام بارندگی‌های شدید مختل نشود، اما به همراهی مردم هم بسیار نیازمند هستیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار