مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: نشان جغرافیایی در دو رشته "چاروق دوزی" و "مسگری" زنجان به ثبت می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: نشان جغرافیایی در دو رشته "چاروق دوزی" و "مسگری" زنجان به ثبت می رسد وپرونده نشان جغرافیایی این دو رشته در حال پیگیری است.
 
هنر مسگری یکی از رشته‌های اصیل، تاریخی و ماندگار شهر زنجان و ایران به شمار می‌رود و اشیاء و ظروف مسی دست ساز که مربوط به زمان‌های بسیار دور می باشند در موزه‌ها قابل مشاهده هستند.
 
استفاده از فلز برای رفع احتیاجات بشری پس از سنگ، گل و چوب مورد توجه انسان‌های نخستین قرار گرفت و در این میان فلز مس  به دلیل سهولت در استخراج و بهره‌ برداری، شکل‌پذیری و چکش‌خواری بالا و همچنین استحام مناسب به جایگاه ویژه ای در میزان کاربرد دست یافت.
 
هنر مسگری نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد و جایگاه مس بالاتر از جایگاه کنونی است که در آن قرار دارد و تلاش می شود که این صنعت در استان زنجان ارتقا و رونق یابد.
 
چاروق دوزی نیز یکی دیگر از هنرهای دستی می باشد که دستهای ظریف هنرمندان زنجانی در تولیدات آن مهارت ویژه‌ای دارند و استفاده از آن جنبه تشریفاتی و تفننی دارد .
 
ارجمند افزود: در حال حاضر پرونده دو رشته "چاروق دوزی" و "مسگری" در سامانه به ثبت می رسد و در صورت تسریع در بررسی، پرونده ثبت جغرافیایی دو رشته "چاروق دوزی" و "مسگری" از سوی شورای ارزشیابی و ثبت نشان جغرافیایی صنایع دستی،  تا پایان سال 99 به ثبت خواهد رسید.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.