وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود در امور داخلی چین، این کشور را به تخریب دموکراسی در هنگ کنگ متهم کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری تریدر، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز پنجشنبه تصمیم چین در مورد رد صلاحیت چهار قانونگذار مخالف از شورای قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ را تقبیح و ادعا کرد که این کشور آسیایی دموکراسی در منطقه هنگ کنگ را نابود کرده است.

پمپئو در توئیتی نوشت: پکن شورای قانونگذاری هنگ کنگ را به پارلمان بی‌اثر دیگری تبدیل کرده است، دقیقاً مانند کنگره ملی خلق. پکن دموکراسی را در هنگ کنگ خرد کرده است.

پس از آنکه کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به رد صلاحیت اعضای مخالف رأی داد، انگلیس، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه این اقدام معترض شدند. واشنگتن تهدید کرد افرادی که آزادی و دموکراسی هنگ کنگ را از بین می‌برند، تحریم می‌کند.

انگلیس نیز مدعی شد چین به تازگی قوانینی برای رد صلاحیت قانونگذاران منتخب این کشور وضع کرده و پیمان دو جانبه درباره هنگ کنگ را زیر پا گذاشته است. از همین رو لندن احتمالا تحریم‌های جدیدی را به عنوان بخشی از پاسخ خود به این مسئله در نظر بگیرد.

پمپئو از سیاست انتقاد سرسختانه از دولت چین پیروی می‌کند. او بار‌ها به دلایل مختلف از شیوع کرونا گرفته تا مسائل تجاری و اوضاع در هنگ کنگ، دولت پکن را هدف انتقاد قرار داده است. از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا روابط میان واشنگتن و پکن بر سر طیف گسترده‌ای از موضوعات به تیرگی گراییده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۲ آذر ۱۳۹۹
خودتون امنیت خودتون رو به خطر می اندازید فکر کردید دنیا هرکه به هرکه یعنی هر که برای خودشه.
آخرین اخبار