احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راههای کاهش قیمت خودرو، گفت: متاسفانه چند وقتی است که خودروهای خودروسازان بر اساس قیمت دستوری، قیمت گذاری میشوند که این قیمت دستوری را شورای رقابت اعلام میکند و باید گفت که فرمول این شورا از پایه اشتباه است. تمام خودروسازان به خصوص ایران خودرو و سایپا ماهیانه میلیاردها تومان به دلیل فرمول اشتباه شورای رقابت زیان میکنند.
او بیان کرد: آنطور که آمارهای بورس نشان می دهد، ایران خودرو از ابتدای سال تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان کرده است که نشان میدهد این فرمول ایراد اساسی دارد. بارها گفته شده است که همواره زیان کرده ایم و متاسفانه این زیان همچنان ادامه دارد.
نعمت بخش تشریح کرد: اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش رود، با یک تیر چند نشان میتوان زد. خودرو باید تک نرخی شود و این وضعیت قرعه کشی و رانتی که اکنون توزیع میشود همه از بین خواهد رفت. با یک حساب سر انگشتی میتوان گفت امسال بر اساس تولیدات ایران خودرو و سایپا، بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع میکنیم یعنی ایران خودرو و سایپا با زیان خودرو میفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: یک خودرو پژو پارس درب کارخانه اگر ۱۰۰ میلیون است، در بازار آزاد ۲۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد و فردی که برنده شود بیش از خرید خودرو منفعت میبرد. از طرفی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران داریم که خدمات بعد از فروش خودرو را رصد میکند یعنی شخصی که ماشین میخرد، ۳، ۴ ماه بعد کارشناسان تماس میگیرند که آیا مشکلات گارانتی دارید یا خیر که ۸۰ درصد خریداران میگویند ماشین را فروخته اند.
بیشتر بخوانید
او با بیان اینکه قرعه کشی خودرو باعث رانت و فساد شده است، ادامه داد: افرادی که بلد هستند سیستم قرعه کشی را دور بزنند، این کار را به راحتی انجام خواهند داد. این بدان معناست که ۸۰ درصد در ثبت نام خودرو سرمایه گذار و ۲۰ درصد نیازمند واقعی هستند. باید اجازه داد خودرو در حاشیه بازار به فروش رود که اینگونه میتوانیم از تجربه دهه ۷۰ استفاده کنیم و در واقع خودرو تک نرخی خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان تشریح کرد: قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا مشخص میکند. امسال علیرغم مشکلات ۲۳ درصد افزایش تولید در این ماه داشته ایم که نشان می دهد عرضه را ما افزایش داده ایم.
انتهای پیام/
ما که نیاز داریم درنمیایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما که نیاز داریم درنمیایم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سال 96 بخاطر یکنیاز مالی ماشین سراتو را که از سایپا ثبت نامی گرفته بودم فروختم و الان با سن 55 سال و برای نیاز خود میخواهم ماشین بخرم ولی امکانش برایم مهیا نمیشود. خودم که نمیتوانم ثبت نام کنم ( چون قبلا ثبت نام کرده و سراتو از سایپا گرفته بودم ) خانمم و دخترم در همه ی مراحل ثبت نام ایران خودرو و سلیپا ثبت نام میکنند ولی تاکنون بنامشان در نیامده است.
واقعا" افرادی مانند بنده چکار کنند تا بتوانند یک ماشین زیرپای خود بخرند؟
برای هر کار کوچکی همانند خرید و یا رفتن گاه به گاه به دانشگاه و .... باید اسنپ بگیرم و زندگی بدون ماشین برایم سخت شده است.
مسئولین محترم کاری کنند که ماشینهای ثبت نامی واقعا" بدست استفاده کننده واقعی برسد.
خود این اقا مصاحبه کرده وگفته خودرو داخلی سوار نمی شود جالب است
چه روزی وچه کسی ما را از دست این افراد نجات میدهد خدا میداند
دنا پلاس توربو شارژ اتومات ایران خودرو قیمت تمام شده اش ظرف یک سال میشه ۵۰ میلیون پراید سایپا هم همون ۵ میلیون مشکل انحصاری بودن بازار این کالای مصرفی هم حل میشه
ما سرمایه گذار نیستیمم اسم مون هم در نیامده تا حالا
خوب با این هجم ثبت نام مشخصه که به من سرپرست خانوار نمیافته و این ثبت نام ماشین هم راهی برای سرمایه گذاری بعضی ها که هم ماشین دارن هم خونه و به اسم زن بچشون میخرند وسرمایه گذاری میکنند
نمیدونم چه دستی پشت پرده هست با این قرعه کشی شون
من حتی یه دوچرخه هم ندارم تو این دنیا. چهار باره ثبت نام کردم هیچی بنامم در نیومده اونایی که چندتا ماشین بنامشونه تو اولویتند
نه اینکه شما ماشین های 40 سال پیشو که روز به روز کیفیتشون میاد پایین با قیمت های سرسام آور تحویل مردم بدین
من مهندسی مکانیک دارم میدونم بازار خودرو در کل دنیا چجوری هست. و کل دنیا در حال رقابت است فقط اینجا انحصار طلبی است
ایران خودرو اگه راست میگه باهمون قیمت بدون قرعه کشی به کسایی که خودروندارن بده چرا توی بازار می فرستند که دزدی کنند
کافر همه را به کیش خود پندارد،آقای نعمت بخش که میگه ۸۰ درصد سرمایه گذار هستند،آقا جیب خودش را در نظر گرفته این حرف رو میزنه چون حتمآ خودرو های خارجی بهش میدن من بعد از عمری دوریال با سختی جمع کردیم هر سری هم ثبت نام میکنم ولی نمیدونیم چطور قرعه کشی میکنند.حداقل جمله اش را اصلاح کند و بگوید ۸۰ درصد برندگان سرمایه گذار هستند.
خودرو رو گرون میکنید که خزانتون پر بشه والا با چهارتا قوطی سرمردم رو میبرید.
دوای شما فقط احمدی نژاد است و بس.
ظاهرا ملت سرکار هستند
ولی آخر وعاقبت که چی .....
الان یعنی یه ماشین ۴۰۵ را یک میلیارد هم به دست مردم بیچاره بدن بازم میگن ضرر می کنیم . اگه ضرر می کنید خوب یه مقدار از نیروهاتونا تعدیل کنید از اون حقوق های نجومی که می گیرید اندکی کم کنید همش که نباید خون مردما بمکید
من الان چند بار هست که برای ماشین ثبت نام کردم ولی تو قرعه کشی اصلا اسم من نمیاد درحالی که من مصرف کننده هستم واز جامعه معلولین هستم وبرای من واجب هست که ماشین داشته باشم .خواهش میکنم در مود من نیز ترتیب اثر کنید .باتشکر
در عرض ۷۲ ساعت اثری از ایران خودرو و سایپا نخواهد بود
همیشه غر میزنن و فقط ادعا دارن
همیشه ناله میکنن
اینا اگه ایران وارد تجارت باز با دنیا بشه نیم ساعت هم توی رقابت دووم نمیارن چون ماشیناشونو خودشونم نمیخرن چه برسه به مردم
خودشون میدونن چه کیفیت بنجولی دارن
از کجا فهمیده 80 درصد سرمایه گذارن؟
تحلیل ابدوغ خیاری تحویل ندین
منطقی و مستدل جواب بدین