در این گزارش سعی شده است  به اختصار توضیحاتی پیرامون  مهریه و راه های مطالبه آن به خصوص در طلاق توافقی بررسی گردد .

نحوه دریافت مهریه در طلاق توافقیبه گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق قوانین کشور ما هر انسان اعم از زن و مرد از اهلیت تمتع برخوردار است یعنی می توانند دارای حق شوند از جمله این حقوق آن است که  انسان ها می‌توانند مالک مالی شوند و هرگونه تصرف را در امور مالی خود بنمایند، مگر آنکه محجور محسوب شوند یعنی دیوانه، سفیه و یا غیر رشید باشند و از این جهت هیچ تفاوتی بین زن و مرد نمی باشد از جمله این حقوق مالی می توان به مهریه اشاره نمود که مرد هنگام ازدواج با همسر خود مالی را به او می‌دهد یا توافق به پرداخت مالی به عنوان مهریه نماید که در این مقاله سعی شده است  به اختصار توضیحاتی پیرامون  مهریه و راه های مطالبه آن به خصوص در طلاق توافقی بررسی گردد.

مطالبه مهریه در طلاق توافقی

همانطور که از نام طلاق توافقی پیداست ، مهمترین رکن این نوع از جدایی و مفارقت توافق بر سر حقوق مالی زوجه و حضانت فرزند یا فرزندان مشترک است بنابراین تا توافقی بر سر مهریه و سایر حقوق مالی زوجه از جمله نفقه گذشته و ایام عده ، اجرت المثل ، جهیزیه و ... نگردد حکمی مبنی بر طلاق صادر نخواهد شد؛ در نهایت زوج و زوجه هستند که میزان و چگونگی دریافت مهریه را در طلاق توافقی تعیین می نمایند نه دادگاه.

وکیل طلاق توافقی

چنانچه زوجین تصمیم نهایی خود مبنی بر طلاق و جدایی گرفته باشند بهتر است اقدامات قضایی خود را توسط وکیل خانواده و یا وکیل متخصص طلاق توافقی انجام دهند تا حقی از آنها ضایع نگردد ، چرا که به جهت تخصصی بودن قوانین و مقررات ، عدم آگاهی کافی و لازم می تواند باعث تضییع حقوق هر یک از زوجین گردد.

وکلای متخصص در حوزه خانواده بهترین مشاوران و تأمین کننده حقوق قانونی شما خواهند بود چرا که آنها با اشراف کامل به قوانین مربوط به خانواده می توانند بهترین و کاملترین مشاوره حقوقی را به شما ارائه نمایند.

شرایط مهریه

مهریه باید دارای شرایط ذیل باشد:

 ۱_ مهریه ارزش مالی داشته باشد

 ۲_ زوج مالک ، مالی باشد که به عنوان مهریه تعیین شده بنابراین ، مال موقوفه را نمی توان مهریه قرار داد

 ۳_ از نظر شرع و قانون قابل انتقال باشد لذا برای مثال مشروبات الکلی را نمی توان به عنوان مهر تعیین نمود

طرق مطالبه مهریه

مهریه از  دو طریق قابل وصول است:

۱_ از طریق مراجعه به محاکم دادگستری: در این روش زوجه با تقدیم دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده اقدام می نماید ، شایان ذکر است که در این روش باید تابع تشریفات دادگاه خانواده بود یعنی علاوه بر ابطال تمبر قانونی دعوی مالی که با توجه به میزان مهریه تعیین می گردد ، باید فتوکپی مصدق عقدنامه یا رونوشت آن ضمیمه دادخواست نماید.

۲_ از طریق اجرای اداره ثبت : در این روش زوجه با مراجعه به دفترخانه ازدواجی که نکاح در آن دفترخانه ثبت شده و تقاضای وصول مهریه نماید که این تقاضا از طریق دفتر مذکور به زوج ابلاغ می گردد ، چنانچه زوج حاضر به پرداخت مهریه نشود ، زوجه اموال زوج را که جزء مستثنیات دین نباشد را به اداره ثبت معرفی نموده و از طریق واحد اجرای این اداره اموال مذکور را توقیف و از محل آن ، مهریه خویش را استیفا می نماید.

در طلاق توافقی که زوجین برای جدایی به تفاهم رسیده اند نیز علی الاصول زن به بذل تمام یا بخشی از مهریه اقدام می نماید ، لیکن در صورتیکه بخشی از مهریه خویش را بذل نموده باشد ، این امکان وجود دارد که جهت وصول بخش دیگر آن مطابق یکی از طرق فوق الذکر اقدام نماید . همچنین امکان رجوع به مقداری از مهریه که بذل گردیده در ایام عده وجود دارد.

در انتها مجدداً تأکید می گردد به جهت حفظ حقوق قانونی خود قبل از هر گونه اقدامی با وکیل شاه مرادی به آدرس وب سایت vakilshahmoradi.com در آن زمینه مشورت نموده و حداقل مشاوره های لازم را دریافت نمایید سپس اقدام به طرح دعوا یا دفاع نمایید .

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار