حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در مورد شرایط مهیا شده پس از انتخابات آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

ارتقای اقتصادی در گرو اصلاح رویکردها در سیاست خارجیبه گزارش  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در مورد چگونگی مواجهه جمهوری اسلامی ایران با شرایط مهیا شده پس از انتخابات اخیر امریکا بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بخش‌هایی از این بیانیه به شرح این است:

جمهوری اسلامی ایران با عنایت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست‌های خود از ابتدای تاسیس بدون در نظر گرفتن عرف بین المللی و روابط جهانی پایه گذار نوعی خاص از سیاست ورزی بین المللی بوده است که ارزیابی کامیابی‌ها و ناکامی‌های آن فراتر از این بیانیه است. اما آنچه روشن است این است که هرگاه جمهوری اسلامی با تکیه بر پشتوانه اصلی و قدرت نرم خود یعنی مردم و در سایه مشارکت فراگیر همه ایرانیان و در امتداد مردمسالاری داخلی وارد تعاملات بین المللی شده است موفقیت‌های چشمگیری داشته است و هرگاه خواسته‌است با تکیه بر قدرت سخت، انقلاب را صادر و یا پایگاه بین المللی خود را توسعه دهد، توفیق چندانی نداشته است.

در این بیانیه با تاکید بر توسعه سیاسی داخلی و با اشاره به روی کار آمدن دولتی جدید در ایالات متحده آمریکا آمده است: روابط خصمانه و پر تنش میان ایران و آمریکا به پدیده‌ای مزمن تبدیل شده و هزینه‌های قابل توجهی را بر کشور و به خصوص مردم تحمیل کرده است. در گذشته علی رغم بی اعتمادی میان طرفین، در مقاطعی شرایط و فرصت‌هایی برای دو طرف ایجاد شده بود تا در جهت تنش زدایی و کاهش بی اعتمادی متقابل گام‌هایی بردارند که آخرین آن‌ها توافق چند جانبه برجام بود. متاسفانه این رویکرد تداوم نیافت و حاصل آن از دست رفتن دستاورد‌ها و استمرار تنش متقابل و تداوم هزینه‌ها شد.

با روی کار آمدن ترامپ که رئیس جمهوری غیر متعارف بود و در مسائل منطقه‌ای به خصوص سیاست هایش در قبال ایران به میزان زیادی تحت تاثیر زمامداران و لابی اسراییل قرار داشت آمریکا از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های ظالمانه بی سابقه‌ای را بر کشورمان تحمیل کرد که لطمات سنگینی بر کشور و فشار طاقت فرسایی را بر مردم وارد ساخت. لطمات و فشار‌هایی که کماکان ادامه دارد.

در پاراگراف دیگری از این بیانیه با اشاره به شرایط زندگی و معیشت مردم خاطرنشان شده است: اینک که دوران ترامپ به پایان رسیده و با تجارب پر هزینه‌ای که بدست آمده، باید تدابیری اندیشیده شود که اینگونه تحریم‌ها و فشار‌ها مرتفع گردد و در آینده نیز مجددا امکان تکرار نیابد. سیاست نه جنگ نه مذاکره که شاید در زمان بدعهدی و دشمنی بی‌نظیر دولت ترامپ، که خواستار تحمیل شرایط ذلت‌بار برای شروع مذاکره بود قابل توجیه بود، اینک در زمان دولت جدید آمریکا کاربردی نخواهد داشت. طبعا حل مشکلات و اختلافات مزمن فی‌مابین دو کشور امر ساده‌ای نیست که به راحتی و سرعت بتوان آن را به نتیجه رساند، ولی تجربه دو دولت اوباما و ترامپ تفاوت آشکار رویکرد دولت‌های مستقر در آن کشور را به خوبی نشان می‌دهد.

نویسندگان این بیانیه معتقدند: با نگاهی به تجارب گذشته، قابل پیش بینی است که عدم استفاده از فرصت پیش‌آمده و استمرار سیاست‌های تقابلی می‌تواند بار دیگر به تداوم تحریم‌ها و فشار‌ها منجر شود، با این تفاوت که دولت جدید آمریکا، بر خلاف دولت ترامپ، قادر خواهدبود موافقت و همراهی اروپا را جلب و مجددا اجماعی بین المللی علیه کشورمان شکل دهد. بدیهی است برای قرار گرفتن کشور در مسیر توسعه همه‌جانبه لازم است با تدبیر و روشن بینی و بر اساس سه اصل راهبردی حکمت، عزت و مصلحت همه راه‌های دیپلماتیک و از جمله مذاکره سازنده جهت تأمین منافع ملی در دستور کار قرار گیرد و چه مصلحت ملی بالاتر از آرامش و رفاه ملت ایران و امیدواری آن‌ها به کفایت حکومت در تامین نیاز‌های مادی و معنوی آن‌ها و چه منفعت ملی بالاتر از صلح و امنیت در منطقه آشوب زده خاورمیانه. بدیهی است که راه مذاکره راه آسانی نیست، اما جز آن هم راهی متصور نیست.

صادر کنندگان این بیانیه هم چنین معتقدند: اگر ترامپ رفته است هنوز "ترامپیسم" چه در ایالات متحده و چه در ایران زنده است و این جریان تمام تلاش خود برای به شکست کشاندن مفاهمه و تعامل سازنده بین دو کشور به کار خواهد گرفت. حزب اتحاد ملت بر این باور است که اصلاح رویکرد‌ها در سیاست خارجی با هدف صلح جهانی و اعتماد به انتخاب مردم در سیاست داخلی با هدف مردمسالاری می‌تواند زمینه‌ساز جهش اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی مردم در افق پیش‌روی کشور ما باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار