یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی گفت: سال گذشته بیش از ۷۰ درصد سفته‌های ضمانت کارگران که در اختیار کارفرمایان قرار گرفته بود، در زمان شکایت فاقد اعتبار تشخیص داده شد.

وحید حاجی زاده کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی  در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کارفرمایان چک و سفته ضمانت را از کارگران خود برای جلوگیری از شکایات احتمالی آن‌ها می‌گیرند و این اشتباه بزرگی است.

حاجی زاده با بیان اینکه به دلیل آن که حتی اخذ چک و سفته ضمانت نمی‌تواند از شکایات کارگران جلوگیری کند، گفت: کارفرمایان چک و سفته ضمانت را سفید امضا دریافت می‌کنند با تصور اینکه هر زمان خواستند علیه کارگر اقدام کنند.

یک کارشناس حوزه اختلافات کارگری و کارفرمایی افزود: این اشتباه بزرگ باعث می‌شود تا در زمان شکایت علیه کارگر، برعکس جریان خود کارفرما محکوم به زندان شود.

او ادامه داد: کارفرمایان بدون اینکه پیش بینی ترک کار و خسارت مربوطه را در قرار دادکار اولیه انجام داده باشند به محض ترک کار کارگران بر روی سفته یا چک سفید امضا اقدام می‌کنند و در نهایت تاسف خودشان محکوم می‌شوند و باید رضایت کارگر را جلب کنند.

حاجی زاده با بیان اینکه سو استفاده از چک و سفته سفید امضا برای کارفرمایان شش ماه تا سه سال حبس دارد، گفت: جالب است بدانید در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد سفته‌های ضمانت کارگران که در اختیار کارفرمایان قرار گرفته بود، در زمان شکایت فاقد ضمانت اجرا و اعتبار تشخیص داده شده است و در بیشتر پرونده‌ها کارفرمایان محکوم شده اند.

او گفت: آنچه در روابط فی مابین کارگران و کارفرمایان موثر است فقط قرارداد کار بوده و عدم وجود قرارداد کار قانونی جرایم غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
وقتی برخورد با اشتباه و ... مشاغل دولتی درست شد میشود چک وسفته از کارگر برای ... کار گرفت این دریافت چک وسفته نامشروع است همان تنظیم قرارداد دقیق به حد مکفی کافی است زمان تبدیل شدن قرارداد موقت به دائم یکسال شود درضمن برای اخراج کردن کارگر قبل موعد که بخاطر طمع کارفرما است باید توان برپایی دادگاه صحت سنجی توان اخراج کارگر قانون شود بعدا این یکسال شش ماه میشود مشاغل یک امتیاز جمعی است پس هر کاری خواستن کردن اشتباه است . اخراج کارگر به شرط نتوانستن تامین کردن نیاز مشروع و معقول صنفی کارفرما و مسائل انضباطی که بصورت معقول و معتدل تعیین می شود الباقی اخراجها غیر تایید شود .
آخرین اخبار