معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت در جمعیت گاو و گوساله استان در حال اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، امید جمشیدی معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه طرح واکسیناسیون به صورت رایگان و از ابتدای آبان ماه آغاز و به مدت دو ماه ادامه دارد گفت: در این طرح ده هزار راس گوساله و ۱۶ هزار و ۵۰۰ راس گاو واکسینه می شوند.

جمشیدی با بیان اینکه مهمترین عامل پیشگیری از بروز این بیماری در میان جمعیت دامی، واکسیناسیون است افزود: علاوه بر واکسیناسیون، خونگیری نیز از جمعیت گاو و گوساله برای تشخیص سرمی تب مالت انجام شد.

او بیان کرد: تب مالت نوعی بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: شیوع این بیماری به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه و علائم این بیماری در انسان تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

جمشیدی افزود: با توجه به این که انتقال عامل بیماری تب مالت به واحد‌های دامداری به طور عمده از طریق خرید دام‌های جدید انجام می شود دامداران باید از خرید دام‌های بدون سوابق بهداشتی خودداری کنند.

او از مردم خواست از شیر و محصولات لبنی پاستوریزه استفاده کنند و در صورت استفاده از شیر خام، آن را قبل از مصرف به طور کامل بجوشانند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.