رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از کاهش ۱۸ درصدی تعداد اهداکنندگان خون در خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  سید احمد هاشمی رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی   گفت: اهدای خون پس از بحران کرونا کاهش داشته و برای رفع این مشکل، همکاری بیشتر افراد جامعه نیاز است.

هاشمی افزود: با توجه به شرایط بحرانی کرونا، مراکز درمانی به صورت مستمر و روزانه به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند که اگر اهدای خون روند کاهشی داشته باشد، با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون در استان مواجه خواهیم شد.

او درخصوص اهدای  پلاسمای درمانی عنوان کرد:، چون کرونا درمان قطعی ندارد، پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اکنون به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهبودیافتگان، ۲۸ روز بعد از بهبودی می‌توانند پلاسمای خون خود را به هموطنان مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری هستند، اهدا کنند.


بیشتر بخوانید


هاشمی اظهار داشت: از زمان آغاز اهدای پلاسما در استان تا کنون تنها ۵۷ نفر از بهبودیافتگان کرونا، پلاسما اهدا کردند و میزان اهدای پلاسما توسط بهبودیافتگان کرونا در مقایسه با آمار مبتلایان بسیار کم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: در این فصل نیاز به پلاسما به مراتب بیشتر است و از بهبودیافتگان پلاسما می‌خواهم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آن‌ها کاهش می‌یابد و دو ماهه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون استان مراجعه و به شکرانه سلامت خود و با هدف نجات جان بیماران اقدام به اهدای پلاسما کنند.

هاشمی با بیان این که پلاسم درمانی عوارضی ندارد، افزود: شرایط اهدای پلاسما همانند شرایط اهدای خون است، همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدای پلاسما را ندارند و سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد.

او گفت: اهدای خون موجب ضعیف شدن بدن و یا کاسته شدن از سطح ایمنی آن نمی‌شود همچنین افرادی که اهدای پلاسما داشته‌اند برای بار دوم و سوم بعد از گذشت یک ماه از اهدای اولیه می‌توانند مجدد پلاسما اهدا کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اظهارکرد: برخی بر این باورند که احتمال خطر ابتلا به کرونا در مراکز انتقال خون زیاد است و بر این اساس هم از اهدای خون استقبال نمی‌کنند، اما اهداکنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که در سازمان انتقال خون استان همه نکات ایمنی و بهداشتی رعایت و تمام تجهیزات این مراکز ضد عفونی و استریل می‌شوند بنابراین اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون و پلاسما اهدا کنند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.