به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار،بی ام و X3 با لکسوس nx200 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
در این گزارش به سراغ دو کراساوور لوکس پرطرفدار در بازار کشورمان رفتهایم. دو کراساوور که یکی اعتبار و سابقه درخشان برند خود را به رخ رقبا میکشد و دیگری بهلطف ظاهر زیبا و دلربای خود، عاشقان سینهچاکی در کشور ما دارد. لطفا با مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 همراه ما باشید تا در نهایت ببینیم هر یک از این دو خودرو جذاب، برای چه سلایق و معیارهایی مناسب هستند.
با آغاز هزاره سوم میلادی و رونقگرفتن بازار کراساوورها، شرکت bmw تصمیم گرفت سرمایهگذاری خود را در این سگمنت خودرویی گسترش دهد. از اینرو، بی ام و X3 نخستین بار در سال 2003 معرفی و به بازار عرضه شد تا پس از bmw x5، دومین نماینده این خودروساز آلمانی در جمع خودروهای قدبلند باشد.
تاکنون سه نسل از این کراساوور مطرح آلمانی در بازارهای جهانی عرضه شده است که نسل اول و دوم آن در بازار کشور ما نیز حضور پررنگی داشتهاند؛ اما نسل سوم bmw x3 (مدل 2018 به بعد) بهدلیل محدودیتهای موجود، به بازار ایران راه پیدا نکرد.
ما در این مقاله بهسراغ بررسی آخرین نسخه bmw x3 موجود در بازار ایران، یعنی نسخه فیسلیفت نسل دوم (2015-2017) و مقایسه آن با لکسوس nx200 رفتهایم.
در مقابل، لکسوس nx را داریم که نخستین بار در سال 2015 توسط شرکت لکسوس بهعنوان برادر کوچکتر لکسوس rx معرفی و به بازار عرضه شد. لکسوس nx تقریبا همزمان با بازار جهانی در دو نسخه nx200t (پیشرانه توربو بنزینی) و nx300h (پیشرانه هیبریدی) به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرد و آمار فروش بسیار خوبی را به ثبت رساند.
لکسوس nx در سال 2018 دستخوش یک فیسلیفت مختصر قرار گرفت که هنوز هم در همین نسل به حیات خود ادامه میدهد. البته نسخه فیسلیفت این خودرو به بازار کشور ما راه پیدا نکرد و آخرین نسخههای لکسوس nx موجود در بازار ایران، مدل 2017 هستند.
در اولین بخش از بررسی تخصصی مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 نگاهی به طراحی این دو خودرو میاندازیم؛ طراحی bmw x3 کاملا مبتنیبر سنتهای دیرینه این خودروساز آلمانی است و المانهایی همچون چراغهای جلو با لنز دوگانه و جلوپنجره کلیوی شکل، از راه دور هویت این خودرو را فریاد میزنند. البته استفاده از این سنتها به معنای قدیمیبودن طرح نیست و bmw x3 به لطف خطوط برجسته بدنه و هماهنگی عالی این خطوط با یکدیگر، چهرهای نسبتا مدرن، اسپرت و خشن را بهنمایش میگذارد.
ناگفته نماند که اکثر bmw x3های موجود در بازار ایران، از نوع M پکیج هستند که بهلطف طراحی اسپرتتر سپرها و رینگها، عضلانیتر و خشنتر از نسخههای عادی (X-Line) بهنظر میرسند.
درون کابین bmw x3 نیز شاهد همان داشبورد همیشگی محصولات bmw هستیم. این داشبورد بهلطف چرمدوزیها و قطعات طرح چوب باکیفیت بهکار رفته در آن، جلوهای کاملا لوکس دارد و از نظر ارگونومی نیز نمره بالایی کسب میکند. اما بایستی پذیرفت که طرح کلی کابین bmw x3 نسبت به کلاس و رده قیمتی این خودرو، تا حدودی ساده و کمهیجان به نظر میرسد.
در سمت دیگر، لکسوس nx200 را داریم که طراحی آن با استفاده حداکثری از خطوط شکسته انجام شده است. در نتیجه، چهره این کراساوور لوکس ژاپنی کاملا تهاجمی و جسور به نظر میرسد و جلوهای جوانپسندانهتر را نسبت به رقیب آلمانی خود بهنمایش میگذارد.
لکسوس nx200 نیز از نظر ظاهری با دو تیپ معمولی و F-Sport در بازار کشور ما موجود است که نسخههای F-Sport آن به لطف جلوپنجره مشبک، طراحی متفاوت سپر جلو و برخی جزئیات ظاهری دیگر، کاملا اسپرتتر از نسخههای معمولی بهنظر میرسند و در بازار نیز اقبال بیشتری دارند.
طراحی داخل کابین لکسوس nx200 نیز طبق همان اصول طراحی بیرونی این خودرو انجام شده است و در آن شاهد یک داشبورد با خطوط شکسته و تزئینات آلومینیومی هستیم که کاملا باب میل خریداران جوان است. البته طراحان این خودرو با تعبیه یک ساعت آنالوگ در قسمت میانی داشبورد، سعی کردهاند تا روح تجمل را نیز در این فرزند جوان لکسوس زنده نگهدارند.
Bmw x3 در سالهای نهچندان دور با پیشرانههای متنوعی در بازار کشور ما عرضه میشد، اما نسخه فیسلیفت نسل دوم این خودرو بهدلیل محدودیتها و قوانین بازار کشور ما، تنها با کد فنی 28i به ایران آمد که مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری با کد N20B20 است.
پیشرانه مذکور به کمک توربوشارژر با مجرای ورودی دوگانه (Twin scroll turbo) قادر است حداکثر قدرت 244 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتنمتر را تولید کند. bmw x3 با این پیشرانه و یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، برای طیکردن هر صد کیلومتر مسافت در سیکل ترکیبی، به 7/4 لیتر سوخت نیاز دارد و قادر است در مدت زمان 6/5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
در مقابل، لکسوس nx200 نیز مانند رقیب خود از یک پیشرانه 2 لیتری مجهز به توربوشارژر با مجرای دوگانه استفاده میکند. این پیشرانه حداکثر قدرت 235 اسب بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتنمتر را تولید میکند و به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل میشود. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد لکسوس nx200 با این مجموعه فنی، به ترتیب برابر با 9/4 لیتر در هر صد کیلومتر و 7/4 ثانیه است.
مدل خودرو |
Bmw x3 |
لکسوس nx200 |
پیشرانه |
چهار سیلندر توربوشارژر |
چهار سیلندر توربوشارژر |
حجم موتور (L) |
2 |
2 |
حداکثر قدرت |
244 اسب بخار در 5000-6500 دور |
235 اسب بخار در 5600 دور |
حداکثر گشتاور |
350 نیوتنمتر در 1250-4800 دور |
350 نیوتنمتر در 1650-4000 دور |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک |
6 سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7/4 |
9/4 |
شتاب صفر تا 100 |
6/5 |
7/4 |
حداکثر سرعت |
230 |
200 |
با نگاهی به مشخصات فنی هریک از خودروهای مورد بحث، متوجه خواهیم شد که هرچند لکسوس nx200 در نوع خود مشخصات فنی بسیار خوبی دارد، اما bmw x3 به لطف مهندسی دقیق پیشرانه و گیربکس پیشرفته خود، کممصرفتر و در عین حال پرشتابتر از محصول لکسوس ظاهر میشود.
برای مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 از نظر امکانات رفاهی میتوانیم بگوییم که هر دو خودرو با توجه به قرارگیری در رده کراساوورهای لوکس، امکانات رفاهی متعددی را به سرنشینان خود عرضه میکنند و جای گله چندانی را از این بابت باقی نخواهند گذاشت.
البته تفاوتهای جزئی نیز بین این دو رقیب وجود دارد. بهعنوان مثال bmw x3 از اتوپارک و سقف پانوراما قابل بازشدن بهره میبرد، اما لکسوس nx200 نیز در نسخههای فولآپشن خود آپشنهایی همچون سردکن صندلیهای جلو، صندلیهای عقب تاشو برقی و گرمکن فرمان را دارد که در محصول bmw دیده نمیشوند.
تجهیزات |
Bmw x3 فول آپشن |
لکسوس nx200 فول آپشن |
چراغ |
چراغهای جلو و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور، نور بالا اتوماتیک، چراغشور، چرخش چراغها هماهنگ با چرخش فرمان(AFS) |
چراغهای جلو و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور، نور بالا اتوماتیک، چراغشور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو |
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی 600 واتی هارمن کاردن، DVD، AUX، USB، Mirror Link، ماوس کنترلی، بلوتوث، 16 بلندگو |
سیستم صوتی Mark Levinson DVD، USB، AUX، Ipod، بلوتوث، 14 بلندگو، تاچ پد کنترلی، تنظیم هوشمند بلندی صدا |
صفحه نمایش |
8/8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
رینگ ها |
18 اینچی آلیاژ سبک |
18 اینچی آلومینیومی |
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی با حافظه، گرمکن آینههای جانبی، آینههای جانبی و میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی با حافظه، گرمکن آینههای جانبی، آینه میانی الکتروکرومیک |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوگانه، دریچه سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوگانه، دریچه سرنشینان عقب |
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن تمامی صندلیها، صندلی عقب تاشو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، صندلی عقب تاشو برقی |
شیشه |
شیشههای برقی، شیشههای عقب دودی |
شیشههای برقی، شیشههای عقب دودی |
سیستمهای هشدار دهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، رادار تابلوخوان |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سایر امکانات |
کیلساستارتر، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، اتوپارک، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، سنسور باران، دوربین 360 درجه، هدآپ دیسپلی(HUD)، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، درب صندوقبار برقی، پرده جانبی عقب، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) سه حالته |
کیلس استارتر، سانروف بازشونده یا سقف پانوراما ثابت(بسته به کشور سفارشدهنده)،کروز کنترل هوشمند، درب صندوقبار برقی، سنسور باران، دوربین 360 درجه، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، شارژر وایرلس موبایل، هدآپ دیسپلی (HUD)، تنظیم برقی ستون فرمان، گرمکن فرمان، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهار حالته |
ایمنی نیز یکی از پارامترهایی است که در آن، مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 حالت تنگاتنگی به خود میگیرد و هیچکدام از این دو خودرو قصد ندارد که قافیه را به رقیب خود واگذار کند. از نظر تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال مورد استفاده، وضعیت هر دو خودرو مناسب است و با وجود انواع سیستمهای کنترل پایداری، هشداردهنده و ایربگهای متعدد، حافظ جان سرنشینان خود هستند.
البته لکسوس nx200 در نسخههای فولآپشن، مجهز به ایربگ محافظ زانوی سرنشین جلو نیز هست؛ اما bmw x3 فقط برای راننده از این نوع ایربگ بهره میبرد که این نکته را میتوان یک مزیت نسبی برای محصول لکسوس محسوب کرد.
تجهیزات |
Bmw x3 |
لکسوس nx200 |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی (DSC)، کنترل کشش داینامیک (DTC)، کنترل ترمز در پیچها (CBC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)، هشداردهنده نقاط کور، سیستم پیشگیری از برخورد (رادار تصادف جلو) |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، سیستم پیشگیری از برخورد (رادار تصادف جلو و عقب) |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای، محافظ زانوی راننده (مجموعا 9 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو و عقب، پردهای، محافظ زانوی راننده و سرنشین جلو (مجموعا 10 عدد) |
سیستم ترمز |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
هر دو خودرو نیز از آزمایشهای ایمنی انجام شده سربلند بیرون آمدهاند و امتیاز کامل (5 ستاره ایمنی) را از موسسه معتبر Euro Ncap کسب کردهاند.
البته میانگین امتیازهای ایمنی bmw x3 کمی از لکسوس nx200 بالاتر است، و این نکته با توجه به اینکه تست ایمنی محصول bmw سه سال زودتر از رقیب ژاپنی خود انجام شده، قابل توجه است.
برای مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 از نظر نرمی سواری میتوانیم بگوییم که با توجه به قرارگیری این دو خودرو در سگمنت کراساوورهای لوکس اسپرت، نبایستی انتظار سواری خیلی نرم و بدون تنش را از آنها داشت. این مورد در نسخههای M پکیج bmw x3 و F-Sport لکسوس nx200 بیشتر قابل لمس است؛ چراکه در نسخههای مذکور بهمنظور بهبود هندلینگ، از سیستم تعلیق خشکتری نسبت به نسخههای معمولی استفاده شده است.
البته نمیتوان سواری هیچیک از این دو رقیب را آزاردهنده توصیف کرد؛ اما شاید خریدار با توجه به رقم پرداختی، انتظار سواری لوکستری داشته باشد. اگر بخواهیم در این مورد کمی دقیقتر صحبت کنیم، میتوانیم بگوییم که سیستم تعلیق لکسوس nx200 کمی نرمتر از bmw x3 عمل میکند اما در مقابل، محصول bmw صندلیهای راحتتری دارد.
در زمینه لذت رانندگی و هندلینگ نیز هرچندکه لکسوس nx200 نمره خیلی خوبی کسب میکند، اما bmw x3 به لطف مهندسی دقیق پیشرانه، تقسیم وزن بهتر و بهرهگیری از گیربکس 8 سرعته فوق هوشمند، رانندگی بسیار لذتبخشی را ارائه میدهد و یک سروگردن بالاتر از رقیب ژاپنی خود قرار میگیرد.
Bmw x3 و لکسوس nx200 از جمله خودروهای خوشنام بازار کشور ما محسوب میشوند و هر کدام طرفداران پرشماری دارند. از اینرو بازار خرید و فروش این دو کراساوور لوکس و اسپرت، اوضاع قابل قبولی دارد. اما لکسوس nx200 با توجه به ظاهر بهروزتر خود، جاذبه بیشتری برای خریداران دارد و کمی راحتتر در بازار معامله میشود.
البته یک bmw نیز در هر شرایطی خریدار خاص خود را دارد، اما بسیاری از علاقهمندان این برند آلمانی، ترجیح میدهند در این بازه قیمتی به سراغ bmw x4 بروند و همین موضوع، کمی بازار bmw x3 را تحتالشعاع قرار داده است.
از نظر گستردگی خدمات پس از فروش نیز هر دو خودرو با توجه به رنج قیمتی خود، وضعیت قابل قبولی دارند؛ اما شبکه نمایندگیهای ایرتویا کمی گستردهتر از پرشیا خودرو است که این نکته میتواند برای آن دسته از مالکان لکسوس nx200 که در شهرهای کوچکتر زندگی میکنند، یک امتیاز مثبت باشد.
در مورد هزینههای نگهداری نیز بایستی بگوییم که هر دو خودرو با توجه به پیشرانههای توربو پربازده خود، حساسیت بالایی دارند، و لازم است که مالک نهایت دقت را در رسیدگی و انجام سرویسهای دورهای به خرج دهد. اما با اینوجود در درازمدت این لکسوس nx200 است که به لطف استهلاک پایینتر و قطعات یدکی ارزانتر، هزینههای نگهداری کمتری نیز نسبت به bmw x3 دارد.
به راند نهایی مقایسه bmw x3 و لکسوس nx200 رسیدیم. با مروری بر ویژگیهای هریک از دو خودرو مورد بحث، میشود گفت که bmw x3 در پارامترهای کیفیت ساخت، دینامیک رانندگی و مصرف سوخت، برتر از لکسوس nx200 ظاهر میشود. در مقابل، طراحی ظاهری، هزینههای نگهداری و بازار فروش نیز از مواردی هستند که محصول لکسوس را از رقیب نامدار آلمانی خود جلو میاندازند. امکانات رفاهی، کیفیت سواری و ایمنی هر دو خودرو نیز در یک سطح ارزیابی میشود.
بهعنوان کلام آخر میتوان بیان کرد که اگر بیشتر تابع مدروز هستید و تمایل دارید یک کراساوور زیبا و نسبتا کماستهلاک خریداری کنید که پس از مدت نهچندان طولانی، خیلی راحت آن را به فروش برسانید، به سراغ لکسوس nx200 بروید. اما اگر خواهان خودرویی هستید که در عین خانوادگیبودن، نقش یک خودرو اسپرت و جوانانه را نیز برای شما ایفا کند و مشکلی هم برای پرداخت هزینههای این اسپرتبودن ندارید، bmw x3 گزینه بسیار مطلوبی است.
انتهای پیام/