چند وقت است از هر کدام از مسئولان وزارت صمت، سراغ قیمت گذار خودرو را می‌گیریم یک جواب تکراری به ما می دهند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقت است که شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد هستیم و به گفته کارشناسان صنعت خودرو این کاهش همچنان ادامه دار است. حالا موضوعی که این بین مطرح می شود، این است که با کاهش و افزایش قیمت خودرو اما قیمت گذار خودرو هنوز مشخص نیست.

چند وقت است از هر کدام از مسئولان وزارت صمت، سراغ قیمت گذار خودرو را می گیریم یک جواب تکراری به ما میدهند. از رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع گرفته تا وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت بر قیمت گذاری دستوری تاکید دارند. قیمت گذاری دستوری به قیمت گذاری شورای رقابت باز می گردد که رئیس شورای رقابت نیز مدعی این امر است. 

مخالف عرضه خودرو در بورس هستم!

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل می‌کند.

او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام می‌دهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.

شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.

این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نمی‌کند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.

گزارش -


بیشتر بخوانید


زیان دنباله دار خودروسازان با قیمت گذاری دستوری خودرو!

اما این رویه باعث شده که هم مردم و هم خودروسازان ناراضی باشند. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر قیمت خودرو در کارخانه، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازی‌ها در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روزافزون ضرر خودروساز‌ها و افزایش بدهی آن‌ها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان می‌توانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. 

گزارش -

طرح نمایندگان مردم به ساماندهی بازار خودرو!

حالا این مشکل باعث شده تا پای نمایندگان مردم به این بازار باز شود. روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با خاطرنشان کردن اوضاع نابسامان فروش خودرو، گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت تولید خودرو را دارد، اما به دلیل توزیع غیرشفاف این محصول، بازار فروش خودرو دچار آسیب‌های فراوان شده است. وقتی خودرو که یک کالای مصرفی است، به کالایی سرمایه‌ای تبدیل گردد، بازار به هم ریخته و آشفته می‌گردد.

ایزدخواه افزود: بر این اساس، طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک، با همکاری اندیشکده‌ها و منتقدین، در مجلس آماده شده است و بعد از اعلام وصول در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در حال بررسی است.

او گفت: مبنای این طرح، اصلاح روش توزیع و فروش خودرو است و این امر با عرضه این محصول در بورس کالا محقق می‌گردد، تلاش می‌شود با عملیاتی شدن این موضوع، روش‌های توزیع خودرو صفر به غیر از مسیر بورس کالا بسته شود تا خودروسازان نتوانند از درب‌های پشتی، خودرو را به فروش رسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می‌کند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می‌شود.

ایزد خواه با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.

گزارش -

او گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، ۲۰ درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی شود و ۷۰ درصد هم به خودروساز‌ها وام کوتاه مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان فقط ۱۰ درصد برای پاداش به خودرو سازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن‌ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو سازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش تولید قرار گیرد.

ایزدخواه با اشاره به اینکه در این طرح کیفیت خودرو دغدغه نمایندگان است، گفت: در شاخص‌هایی که برای فرمول جدید قیمت‌گذاری قیمت تمام‌شده خودرو پیشنهاد شده‌است، مولفه‌هایی مانند ایمنی، مصرف سوخت و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده‌است، با این روش درصورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد، خودروساز با اجازه قانون می‌تواند سود بیشتری از فروش خودرو به‌دست آورد و عملا مجبور به افزایش کیفیت خودرو می‌شود.

طرح تحول بازار و صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفت

حجت الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مدتی است که طرح تحول بازار و صنعت خودرو مورد بررسی قرار گرفته و آقای ایزدخواه طراح طرح مذکور گزارشی از طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک ارائه کرده است که پس از استماع نقطه نظرات موافقان، مخالفان و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس مقرر شد، این طرح برای چکش کاری بیشتر به کارگروه صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع و پس از اصلاح مجدد در صحن کمیسیون بررسی شود.

او ادامه داد: عرضه خودرو در بورس تاکنون سابقه نداشته و ابهاماتی در روند اجرای آن وجود دارد؛ با توجه به اینکه در حال حاضر برخی کالا‌ها مانند فولاد و لوازم خانگی در بورس عرضه می‌شود و بازار این کالا‌ها ملتهب است، چه تضمینی وجود دارد با ورود خودرو به بورس التهاب بازار چهارچرخ‌ها بیشتر نشود.

گزارش -

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: چنان چه خودرو وارد بورس شود برخلاف سایر کالا‌های عرضه شده در بورس که امکان عرضه آن‌ها در بازار آزاد نیز وجود دارد، در صورتی که خودرو خارج از بورس عرضه شود، حکم کالای قاچاق پیدا می‌کند، اما نکته مثبت این طرح این است که پس از اجرای آن، خودرو خارج از بورس شماره‌گذاری نمی‌شود، قابل شناسایی است.

از طرفی وزیر صمت جدید هم بر قیمت گذاری دستوری پا فشاری دارد و مشخص نیست طرح جدید مجلس چه زمانی عملیاتی می شود. حالا سوالی که مطرح است، چه کسانی از این عدم شفافیت سود می بردند که این بازار پرحاشیه همچنان بی سر و سامان مانده و پاسکاری ها همچنان ادامه دارد؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
میگما اگه واقعا دارین ضرر میکنین بزن کنار عامو..ازمن گفتن بود بخدا راضی بضررتون نیستیم..خدا وکیلی وارد کنید خیلی باصرفه تر و با کیفیت تره..آخه مردمو چی فرض کردین؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
بابا آخ تا کی مردم باید تاوان بی خردی مسولین روبدن مردم به دنبال ارزونی هستن اینا روز به روز با طرحهای مسخرشون باعث گرونی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
واقعا فقط تو ایران این مسخره بازیها هست اونم دو کارخونه اشغال ساز دولتی ک نتونه ب بازار نظم و یکپارچگی بده کنترل کنه بدرد لای جرز میخوره قیمت تخم مرغ و نمیتونن کنترل کنن فقط ما این وسط له میشیم حسرت ماشین ب دلمون میمونه اونم پراید یا پژو خستمون کردین بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تنها راه حل مشکل ایجاد رقابت و خصوصی کردن است
و باز گذاشتن ورود ماشین بکشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
عجبا
واقعا که ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
با سلام جهت اطلاع سهام داران ایران خودرو از سرمایه داران
هستند


چرا مثلا تیبا۲ در عراق
۹۰۰ دلار است ولی در ایران نجومی واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
کسانی که یکسال در صف خرید خودرو هستن و پولشون رو در پیش فروش دست خودروساز دادن اونم بدون سود نباید به قیمت آزاد توی بورس ماشین رو تحویل بگیرن، باید برای خودروهای پیش فروشی که یکسال منتظر خودرو هستن قیمت دستوری باشه حداقل و شورای رقابت اون رو پیگیری کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
دوباره افزایش؟
تا کجا افزایش؟
Iran (Islamic Republic of)
alavi
۰۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سلام
فقط هر ساله و تازه گی ها هر ماهه امید واهی میدن‌ به مردم ک قیمت ها کنترل میشه و کاهشی و.....فقط حرف و شعار
دریغ از عمل....
واقعا اگه به گفته خودروسازها تولید داخلی هست؟! پس چرا قیمت ها تصاعدی بالا میره؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تو بورس نبرید. اخرش همون حقوقی ها میخرن و میارن تو بازار میفروشن و خلاصه قیمت نمیاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۰۸:۵۲ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ا ع ع
۰۸:۴۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
سلام،در نهایت،بدلیل بی کفایتی ها مصرف کننده بی چاره است که آسیب می بیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
ارزون کنید تا من جوونم بتونم یه خودرو بخرم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
باسلام هیچ گرانی مربوط به دلار نیست همه چیز دست خود مسولان است چرا جوان نتواند ماشین بگیرد اونم بیکار
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
باسلام هیچ گرانی مربوط به دلار نیست
بسه دیگه
Germany
تیموری
۰۸:۲۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
قیمت کارخانه باید کاهش پیدا کند...‌‌در غیر اینصورت ثبت نام وقرعه کشی هیچ فایده ای ندارد....شما این ثبت نامها رو برا مصرف کننده ها واقشار ضعیف میزارین مخصوصا پیش فروشهای یک ساله که به درد اقشار ضعیف میخوره تا بتونن تو یک سال پولشونو جور کنن نه اینکه هر ۳ ماه یکبار ۳۰ میلیون افزایش قیمت بدین تا در نهایت هنگام تکمیل وجه مجبور به انصراف باشن....پس این چه حمایت کردنی از مصرف کننده واقشار ضعیف هست؟
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق
۰۸:۱۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
خدا خودت کمک مون کن
تا کجا گرانی
-
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
آقا یه پاس هم به ملت بدین بد نیست ها ،ما هم میخوایم گل بزنیم ،گناه داریم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۰۷:۱۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
میگم چجوریه ارز 500 تومان بالا میره سریع خودرو سازها و خودرو مونتاژی ها سایت و قیمت را بروز می کنند الان که چند هزار تومان ارز کاهش پیدا کرده با قیمت قبل خودرو عرضه می کنند
راه حل این معضل دست ما مردم هستش که مصرف کننده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
فروش خودرو در بورس یعنی گران شدن قیمت کارخانه ای خودرو.
به همین خاطر هم هست که خودرو سازها کاملا موافق عرضه در بورس هستند.
همه میدونن که فروش کالای انحصاری در بورس یعنی افزایش سرسام آور آن کالا؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
زیان خودرو ساز یا از روی مدیریت غلط هست یا از روی دست های زیادی که دارن از این سفره و از جیب مردم برداشت می کنند قیمت یک خودرو معمولی در ایران برابر با یک خودرو نسبا لوکس تو کشور عراقه واقعا متاسفم که این مسئله ناچیز اهرم فشار بر روان مردم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
با این قیمت نجومی خودرو سازها تازه میگن داره ضرر میدن کارخونه ها؟
Iran (Islamic Republic of)
ع
۰۳:۰۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
یعنی قراره دوباره گرون شه
چه خبره؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۲۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
دیگه نباید حتی ۱ ریالم افزایش قیمت بدن ما دیگه توانشو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس حواس شون هست به قیمت ها؟
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۱:۱۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
خدا عاقیبت ما رو به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۱۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
من ۷ ماه پیش ثبت نام کردم تا به امروز ۱۲۰ درصد افزایش قیمت دادن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۱:۱۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
تا الانشم خیلی افزایش دادین
Iran (Islamic Republic of)
محسن رحيمي
۰۰:۴۴ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
چرا هيچ مسئولي عدم تحويل دادن خودروها را پيگيري نميكنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
واقعا نمی دونم چرا؟
آخرین اخبار