اهدای خون کم‌هزینه‌ترین کمک مومنانه برای زندگی دوباره است و مردم نباید از اهدای خون در شرایط کرونایی بترسند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، پس از اتمام سمفونی پاییزه برگ و باد، نوبت به اجرای زمستان می‌رسد؛ باران آهنگین می‌بارد و خیابان‌ها مملو از عابر‌های پیاده‌ای است که با چتر‌های رنگارنگ، خود را محصور در مروارید‌های سپید می‌بینند، در این هیاهو، اما برخی مقصدشان مراکز اهدای خون است. نیت شان بخشش یاقوت سرخ رگ هایشان؛ آنان خون می‌بخشند تا زمستان بیماران نیازمند را بهاری کنند.

اهدا خون به ویژه در فصل سرد پاییزی از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا آمار اهدا کنندگان در این فصل نسبت به دیگر فصول سال به دلیل شیوع برخی بیماری‌ها و مصرف دارو، اهداکنندگان کمتر می شوند.

آمار نشان می‌دهد که نیاز است به صورت پیوسته اهدا خون از سوی مردم نیکوکار ادامه داشته باشد،در غیر این صورت جان بسیاری از بیماران به خطر می‌افتد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

اهدای خون، اهدای زندگی است به همنوعی که جانش به قطرات خون اهدا کنندگان بستگی دارد و اهدا کننده بی‌هیچ چشم داشتی فقط به امید نجات جان انسانی دیگر خون خود را اهدا می‌کند تا شادمانی و سلامتی که بزرگترین نعمت الهی است را به نشانه انسانیت و ایثار به بیمار و خانواده‌اش هدیه کند.

اهدای خون همه روزه باعث نجات جان میلیون‌ها نفر در دنیا می‌شود، با وجود تلاش‌های پزشکی برای تولید خون مصنوعی یا سایر روش‌های جایگزین هنوز خون طبیعی انسان تنها راهکار برای حفظ سلامت انسان‌ها و جلوگیری از مرگ در اثر خونریزی، اعمال جراحی، تروما یا برخی بیماری‌های خونی است.

هدیه‌ای از جنس نوع دوستی

سازمان انتقال خون در سال ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده‌های سالم، مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند به ویژه مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی ( سرطان خون ) تاسیس شد و به همین مناسبت ۹ مرداد در ایران به نام روز ملی اهدای خون نامگذاری شده است.

اهداف این سازمان با سابقه ۴۷سال خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تامین خون سالم و کافی، بسیج اهدا کنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است.

این سازمان، جمع آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

سالانه در ایران بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون اهدا می‌کنند

اهدای خون در شمار کمک‌های نوع دوستانه‌ای قرار دارد که جان را حیات دوباره می‌بخشد، درد و رنج ناشی از بیماری را می‌کاهد، سلامتی را به بیمار هدیه می‌کند و نشاط و شادی را به اطرافیان بیمار ارزانی می‌دارد.

در دین اسلام و فرهنگ ایران همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است و چه بهتر که این ایثار از جنس اهدای خون، مایه حیات باشد و خون سرخ با خود زندگی سبز را به همراه داشته باشد.

اهدای خون در ایران سال‌ها است که به صورت کاملا داوطلبانه انجام می‌شود و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران در ایران از این طریق تامین می‌شود.

اهدای پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

رهایی از ویروس کرونا و بازگشت به چرخه عادی زندگی، نعمتی به ارزشمندی حیات دوباره است؛ افراد رهایی یافته از بند کرونا هم شایسته است با اهدای پلاسمای خون به سایر هموطنان گرفتار در چنگال این ویروس، شکرانه آن را به جا آورد.

به گفته متخصصان آنکولوژی، پلاسما درمانی یکی از روش‌های قدیمی درمان است و از سال‌های گذشته تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن بیماری، از روش پلاسما درمانی برای درمان سایر بیماران استفاده شده است.

بخش مایع خون، پلاسما نام دارد، پلاسما که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد، مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب و یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسید‌های آمینه، کلوگز و چربی و مورد دفعی تشکیل می‌دهد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

یاخته خونی که در تولید پادتن از سایر یاخته‌های خونی فعال‌تر است، یاخته پلاسما نامیده می‌شود.

این روز‌ها با شیوع ویروس کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است.

در مواجهه با ویروس کرونا که تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است با روش‌هایی نظیر پلاسما درمانی تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند.


بیشتر بخوانید


در حال حاضر یکی از بهترین روش‌های درمان مبتلایان به کرونا استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان است و سازمان انتقال خون اهدای پلاسمای بهبود یافتگان را در دستور کار دارد.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران افزود: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و می‌توان بدون هیچ دغدغه‌ای آن‌ها را به مراکز اهداء فراخوان داد.

اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان ویروس کرونا در پایگاه‌های انتقال خون از اوایل اردیبهشت امسال آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان‌ها انجام می‌شد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

این مقام مسئول کشوری اضافه کرد: بر اساس استاندارد‌های جهانی بهبودیافتگان کرونا، یک ماه بعد از بهبودی و با توجه به شرایط بالینی بیمار، می‌توانند خون یا پلاسمای خود را اهدا کنند. توصیه ما این است که به فاصله یک ماه بعد از اولین اهدا نیز می‌توانند، دوباره پلاسما اهدا کنند و حداقل تا ۳ ماه بعد از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا، اهدا پلاسما را ادامه دهند، چرا که بعد از گذشت این زمان سطح پادتن کاهش خواهد یافت و میزان مراجعه کم می‌شود، ذخایر خون منفی هم پایین می‌آید.

حاجی بیگی تاکید کرد: نگرانی ما برای فصل پاییز و زمستان است که امکان دارد شیوع کرونا ویروس بیشتر شود، بنابراین باید ذخیره کافی پلاسما برای آن زمان را داشته باشیم.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: بهبود یافته‌ها از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیمارن و اهدای پلاسما اقدام کنند.

حاجی بیگی ادامه داد: بهبود یافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون ) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می‌توانند به مراکز وصال و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران واقع در جنب برج میلاد مراجعه کنند و از آن‌ها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آن‌ها فریز و بعد از غربالگری و انجام تست سلامت ذخیره می‌شود. بعد از این مراحل پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی درخواست کننده ارسال می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می‌خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی بادی این ویروس در بدن آن‌ها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.

حاجی بیگی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می‌شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

آیا کرونا از طریق انتقال خون منتقل می‌شود؟

در این شرایط سری به اداره انتقال خون شهرستان مهاباد زدیم که ببینیم آیا کرونا ویروس از طریق خون منتقل می‌شود یا خیر؟

داوود نصر رئیس اداره انتقال خون شهرستان مهاباد در این باره به خبرنگار ما گفت: کرونا ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود و شهروندان نگران نباشند چرا که تمامی تجهیزات در فرآیند انتقال خون، بهداشتی و ضدعفونی شده است.

نصر افزود: افراد قبل از خون گیری معاینه می‌شوند و اگر احتمال بسیار کم دارای علائم ابتلا به کرونا حتی به صورت خفیف باشند از آن‌ها خون‌گیری انجام نمی‌شود.

این مقام مسئول در مهاباد اذعان کرد: در اداره‌ی انتقال خون تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برای گیرندگان خون رعایت می‌شود و هیچ جای نگرانی برای اهدا کنندگان وجود ندارد ضمن آنکه تاکنون هیچ مشاهده علمی وجود نداشته که نشان دهد که کرونا از طریق خون منتقل می‌شود بنابراین نه برای اهدا کنندگان و نه برای دریافت کنندگان نگران انتقال ویروس از طریق خون وجود ندارد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

او افزود: وسایل سازمان انتقال خون یکبار مصرف و کاملا استریل شده است و هیچ نگرانی از انتقال ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها وجود ندارد.

رئیس انتقال خون مهاباد سازمان انتقال خون را یکی از حیاتی‌ترین سازمان‌ها دانست و اضافه کرد:برای  یک کودک تالاسمی بسیار دردآور است که بدون دریافت خون به خانه برگردد.

این مقام مسئول در مهاباد ادامه داد: سن اهدای خون بین ۱۸ تا ۶۰ سال است و وزن اهدا کننده باید بالای ۵۰ کیلوگرم باشد و مردان هر سه ماه و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند.

نصر با بیان اینکه سازمان انتقال خون همواره از اهداکنندگان خون قدردانی می‌کند، خاطرنشان کرد: اهداکنندگان خون با تشویق دوستان و نزدیکان به بطور مستمر به اهدای خون خود ادامه دهند.

او با اشاره به اینکه اهدای خون منظم با تنظیم آهن بدن، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد،تصریح کرد: اهدای خون برای شخص اهدا کننده نیز مفید و مؤثر است، چرا که این امر سبب تولید سلول‌های جدید می‌شود.

او با اشاره به دغدغه شهروندان از گرفتار شدن احتمالی به بیماری کرونا با حضور در پایگاه انتقال خون، بیان کرد: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس اداره انتقال خون مهاباد تاکید کرد: در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی و مادران باردار و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمندند، به خطر می‌افتد.

مهم‌ترین شاخص سلامت خون، نبود چه بیماری‌هایی است؟

مهم‌ترین شاخص سلامت خون، وجود بیماری‌هایی با منشأ خون است. به عنوان مثال، بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت ویروسی . البته کشور ما در طول یک دهه گذشته توانسته، این شاخص را به حداقل برساند.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

منظور از اهداکنندگان مستمر چیست؟

افرادی که حداقل بیش از دو بار در سال خون اهدا می‌کنند، اهداکنندگان مستمر محسوب می‌شوند.

افرادی که برای اهدا خون اقدام می‌کنند، باید چه شرایطی داشته باشند؟

مهم‌ترین شرط، سن و تشخیص هویت است. اهدا خون باید داوطلبانه باشد و بدون کوچک‌ترین چشم داشتی صورت گیرد. اهداکنندگان خون مستمر، با اهمیت اهدای خون سالم آشنا می‌شوند. این افراد معتقدند، برای اهدای خون سالم باید مراقب سلامت خودشان باشند. در طول سال، حدود دو میلیون اهدای خون وجود دارد که ۵۰۰ هزار نفر آن، اهدای خون مستمر محسوب می‌شود.

سن اهدا کنندگان باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال باشد. آقایان سالی چهار بار و خانم‌ها سالی سه بار می‌توانند خون اهدا کنند. البته فاصله اهدا نباید از دو ماه کمتر باشد. در این زمینه وزن، فشار خون و هموگلوبین اهداکننده اندازه‌گیری می‌شود و سپس پزشک مشاور، وضعیت فرد را ارزیابی می‌کند. اگر فرد واجد شرایط باشد، به واحد اهدا خون معرفی می‌شود.

اگر فرد فقط چربی خون بالا داشته باشد و بیماری زمینه‌ای دیگری نداشته باشد می‌تواند خون اهدا کند، اما اهدا، نیازی به ناشتا بودن ندارد و همچنین توصیه می‌شود، فرد اهدا کننده خون مایعات هم به اندازه کافی مصرف کند.

کسی که سابقه بیماری قلبی یا سابقه سکته قلبی دارد و در حال حاضر بهبود یافته، می‌تواند اهدا کند؟

در این خصوص، بسته به وسعت عارضه ایجاد شده و میزان فشار خون فرد و این که دارو‌های ضد انعقاد مصرف می‌کند یا خیر، برای اهدا خون او تصمیم گیری می‌شود که البته همه این تصمیم‌گیری با پزشک مشاوری است که فرد اهداکننده را ویزیت و سوابق بیماری‌های او را بررسی می‌کند.

فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید می‌تواند خون اهدا کند؟

فردی که مبتلا به این بیماری است،اما دارو‌های مربوط به بیماری را که باعث ضعف سیستم ایمنی فرد می‌شود، مصرف نمی‌کند، می‌تواند اهدا کند.

حداقل هموگلوبین به منظور اهدا به چه میزان است؟

حداقل هموگلوبین در آقایان و خانم‌ها باید بین ۱۳ تا ۱۸ میلی گرم در صد باشد. البته خانم‌ها بعد از اهدا باید درمان تکمیلی با آهن را داشته باشند که این مساله برای سلامت اهداکننده مهم است و همه این‌ها با نظر پزشک مشاور مستقر در سازمان انتقال انجام می‌شود.

فردی که روزانه آسپرین مصرف می‌کند، می‌تواند اهدا کند؟

با مصرف آسپرین و دارو‌های ضدانعقاد خون فرد پس از اهدا ممکن است دچار مشکل شود و این مورد می‌تواند جزو محدودیت‌های اهدا محسوب شود.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

مصرف دارو و بیماری‌های فصلی از دلایل کاهش اهدای خون است

به گفته رئیس اداره انتقال خون مهاباد اهدای خون تنها در صورتی مجاز به اهدا هستند که از سلامت کافی برخوردار باشند و اهدای خون آنان مشکلی را متوجه فرد اهداکننده و دریافت‌کننده خون نسازد.

یکی از شایع‌ترین علل معافیت اهداکنندگان خون در کشور را مصرف دارو ذکر کرد و می‌گوید: مصرف دارو‌هایی ازجمله دیگوکسین، دارو‌های ضد سرطان و هورمون رشد انسانی، معافیت دائم را به همراه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در فصول سرد شیوع بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند از آمار اهدای خون بکاهد ادامه داد: مبتلایان به سرماخوردگی حدود یک هفته پس از علائم می‌توانند برای اهدای خون داوطلب شوند که البته در مورد مبتلایان به آنفلوانزا این مدت به دو هفته افزایش می‌یابد.

او ادامه می‌دهد: مصرف دارو‌های آنتی‌بیوتیک از شایع‌ترین علل معافیت از اهدای خون در فصل سرما است.

نصر در خصوص مدت ‌زمان معافیت موقت داوطلبین اهدای خون پس از مصرف این نوع دارو‌ها گفت: مصرف‌کنندگان دارو‌های آنتی‌بیوتیک خوراکی سه روز پس از آخرین دوز دارو و آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی یک ماه پس از آخرین دوز دارو، می‌توانند خون اهدا کنند.

سخاوتمندی نوعدوستان مهابادی در اهدای خون

ادامه دار بودن شیوع بیماری کرونا در کشور از جمله شهرستان مهاباد که تامین کننده ۱۱ بیمارستان جنوب آذربایجان غربی بوده سبب کاهش چشمگیر اهداکنندگان خون شده و با وجود مصرف بالای خون در این شهرستان به سبب وجود بیماران تالاسمی متاسفانه اداره انتقال خون با کمبود شدید خون و فرآورده‌های خونی روبرو شده اند.

رئیس پایگاه انتقال خون مهاباد گفت: سخاوتمندی نوعدوستان و خیران مهابادی در اهدای خون سبب شده تا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی ۱۱ بیمارستان جنوب استان آذربایجان غربی را تامین کنیم.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

نصر ارکن همچنین اظهار کرد: در ۷ ماه نخست امسال ۵ هزار و ۵۱۲ نفر برای اهدای خون به این اداره مراجعه کردند که از این تعداد ۵۱۵۹ نفر موفق به اهدای خون شدند.

او اضافه کرد: از مجموع کل اهداکنندگان خون در این شهرستان ۵۷۴ نفر برای نخستین بار اقدام به اهدای خون کرده‌اند و ۲ هزار و ۹۷۲ نفر نیز جز اهداکنندگان مستمر خون بودند.

نیاز مبرم پایگاه انتقال خون مهاباد به همه گروه‌های خونی

رئیس اداره انتقال خون مهاباد با اشاره به کمبود فرآورده‌های خونی در این پایگاه از مردم این شهرستان خواست برای اهدای فوری خون در همه گروه‌ها به این پایگاه مراجعه کنند.

داوود نصر اظهار کرد: ذخایر بانک خون این پایگاه با توجه به شروع فصل سرما و کاهش آمار مراجعه‌کنندگان با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه رو شده و نیاز است شهروندان با هر گروه خونی ضمن مراجعه به اداره انتقال خون این شهرستان اقدام به اهدای خون کنند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه این پایگاه تامین‌کننده نیاز خونی جنوب آذربایجان‌غربی است، ادامه داد: وجود ذخیره مناسب خونی در مهاباد امری ضروری است و تحقق این امر مشارکت بیشتر مردم نوع‌دوست این شهرستان را می‌طلبد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

رئیس اداره انتقال خون مهاباد تاکید کرد: اهداکنندگان خون در تمامی روز‌های هفته به جز ایام تعطیل از ساعت ۷:۴۵ صبح تا ۱۳:۳۰ می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اقدام به اهدای خون کنند.

او با اشاره به ترس شهروندان از گرفتار شدن احتمالی به بیماری کرونا با حضور در این پایگاه گفت: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به نیاز فوری اتاق‌های عمل به خون از شهروندان خواست در راستای نجات افراد و کمک به بیماران خاص و نیازمندان در پایان سال بیشتر به این امر خیر و خداپسندانه اهدای خون اقدام کنند.

اداره انتقال خون مهاباد تامین‌کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، پیرانشهر و تکاب است.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

 چه کسانی نباید خون اهدا کنند؟

افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون ایدز، هیپاتیت، ابولا و سایر بیماری‌های خطرناک قابل انتقال از طریق خون هستند نباید خون اهدا کنند؛ از جمله مزایای سلامتی اهدای خون به ترتیب می‌توان موارد زیر را نام برد.

۱-جلوگیری از بروز خطر هموکروماتوز

هموکروماتوز نوعی عارضه سلامتی است که به علت جذب بیش از حد آهن توسط بدن ایجاد می‌شود. این عارضه علل ارثی یا ژنتیکی دارد یا ممکن است در اثر کم خونی یا اختلالات دیگر ایجاد شود. اهدای منظم می‌تواند در کاهش مقدار اضافی آهن خون کمک کند و به این ترتیب از بروز این عارضه در افراد جلوگیری کند.

۲-ضد سرطان

اهدای خون همچنین می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان موثر باشد. با اهدا کردن خون پاکسازی می‌شود و مواد سمی و ایجاد کننده سرطان دربدن تا حد زیادی تولید نمی‌شوند.

۳-سلامت قلب و کبد

اهدای خون در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و کبدی ناشی از میزان زیاد آهن در بدن مفید است. داشتن رژیم غذایی غنی از آهن به ویژه پروتئین‌های حیوانی می‌تواند سطح آهن در بدن را افزایش دهد و از آنجایی که تنها مقادیر محدودی می‌تواند جذب بدن شود، آهن اضافی در قلب، کبد و پانکراس ذخیره می‌شود که این خود مسبب ابتلا به سیروز و نارسایی کبد، آسیب به پانکراس و یا اختلالات قلبی مانند ریتم نامنظم قلب است. اهدای منظم خون کمک می‌کند تا سطح نرمال آهن خون حفظ شود و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف کاهش پیدا کند.

هدیه سرخ برای نجات زندگی / در این روز‌های کرونایی بیماران خونی با کمبود خون مواجه هستند

۴-کاهش وزن

اهدای خون منظم سبب کاهش وزن اهدا کنندگان می‌شود. به همین سبب افراد چاق یا دارای اضافه وزن می‌توانند از اهدای خون به عنوان یک روش کمک درمانی برای کاهش وزن خود بدون هیچ خطر سلامتی استفاده کنند تا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در آن‌ها کاهش پیدا کند.

۵-ساخت گلبول‌های جدید خونی

پس از اهدای خون، بدن شروع به فعالیت برای پرکردن گویچه‌های خونی و تامین مقدار مورد نیاز خون بدن می‌کند که این سبب تولید سلول‌های جدید خونی و کمک به افزایش سلامت بدن می‌شود.

۶-معاینه و تست رایگان قبل از اهدای خون

قبل از اهدای خون پرستار یا پزشک به مشاوره سلامتی فرد می‌پردازد، در نتیجه فرد با یک بازبینی پزشکی ( چکاپ ) رایگان شده وضعیت سلامت او مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۷-احساس خوب انجام یک عمل انسان دوستانه

اهدای خون سبب نجات جان زندگی هزاران نفر می‌شود و انجام این کار باعث ایجاد حسی خوب در فرد، افزایش مقبولیت اجتماعی، دریافت کارت اهدای خون و خدمات پزشکی ویژه برای خود فرد و اعضای خانواده او در شرایط اورژانسی و صد‌ها فایده و سود دنیوی و اخروی می‌شود.

برای اهدای خون چه باید کنید؟

ابتدا در خصوص مسائل سلامت خود با پزشک مشاوره انجام دهید و با صلاحدید او این کار را انجام دهید. با خود خوراکی‌های شیرین و نیز یک همراه داشته باشید، لباس آزاد و راحت بپوشید، از خوردن هر نوع قرص و دارو چند روز مانده به اهدای خون پرهیز کنید و پس از اتمام خونگیری خوراک مغذی حاوی پروتئین مصرف و مدتی استراحت کنید.

بهترین سن برای اهدای خون بین ۱۸ الی ۶۰ سال است و تفاوتی بین زن و مرد در اهدای خون وجود ندارد، تنها خانم‌ها در دوران قاعدگی و بارداری نباید خون اهدا کنند.

در پایگاه انتقال خون مهاباد از خون علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود.

اداره انتقال خون مهاباد تامین‌کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی از جمله میاندوآب، تکاب، شاهین‌دژ، بوکان، نقده، سردشت، اشنویه و پیرانشهر و تکاب است.

در اداره انتقال خون مهاباد از خون علاوه بر پلاسما، گلبول قرمز فشرده، سی‌پی، سی‌پی‌پی، خون فیلتردار، خون شسته شده و پلاکت خون فرآوری می‌شود. 

 

گزارش از سپیده خشمن

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پاشاوند
۲۰:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام یکی از سنت های حسنه اهدا خون یعنی اهدا زندگی به هم نوع است .در شرایط جاری جهت نجات هم وطنان عزیزمان لازم است کسانی که امکان اهدا دارند فراموش نکنند که خون آنها می تواند در قلب دیگری هم جریان زندگی را برقرار کند . من هم بیش از ۲۰ سال است که اهدای خون انجام میدهم متاسفانه به علت عمل جراحی نتوانستم انشالله بزودی انجام خواهم داد.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۴۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سلام
وقتتون بخیر
ممنون از همکاران باشگاه خبرنگاران جوان و خصوصا خانم سپیده خشمن
در این روزهای سخت همه باهم در کنار هم هستیم و از هیچ کاری دریغ نمیکنیم
شاید بتوانیم جان یک هموطن رو نجات بدیم
با تشکر
سارا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
هنوز که زمستان نیامده !!
Iran (Islamic Republic of)
هیما
۱۴:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
ممنون از گزارشتون، حتما ما هم میریم خون میدیم
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۱۴:۰۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دوست دارم خون بدم ولی وقت ندارم که
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۱۱:۲۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
با تشکر از خبرنگار جوان خانم خشمن.نهاست استفاده را بردیم و بر معلومات ما اضافه شد.موید باشید