صفایی بیان کرد: اداره کل راه آهن با راه آهن ازبک و تاجیک مکاتبات لازم را داشته است کشور ازبکستان میخواهد واگن دولتی از طریق ترکمنستان به ایران ارسال کند که در این صورت یا کشور ترکمنستان مانع میشود یا این واگنها به بازرگان ایرانی به فروش میرسد. بعد از وقفهای کشور ترکمنستان با کشور ازبکستان به این نتیجه رسیدند که ۵۰ درصد واگنهای ازبک توسط ترکمنستان استفاده شود ۵۰ درصد را به بازرگان ایرانی تحویل دهند.
او تصریح کرد: لذا ما باید با شرایط کشور ترکمنستان و ازبکستان کنار بیاییم. حال از آن جا که واگن در ترکمنستان خصوصی است به ما واگن دولتی نمیدهند.
رئیس بازرگانی راه آهن خراسان تاکید کرد: مکانیزم لازم برای حذف هزینههای گزاف واگنهای وارداتی از کشور ترکمنستان باید از مجاری قانونی پیگیری شود که این مسئله در سطح اختیارات اداره کل راه آهن استان نیست. اداره کل راه آهن در حق توقفات خود تجدیدنظر کرده است نخست آن که هیچ گونه معافیتی در ورود واگن از ترکمنستان نمیبیند.
صفایی اظهار کرد: کشور ترکمنستان از ساعت ورود تا ساعت خروج واگن به ایران روزانه ۳۲ فرانک از ایران حق استفاده میگیرد و حال برای پرداخت آن باید از بانک مرکزی ارز خارجی دریافت کنیم. در واقع راه آهن منشا ارز دولتی ندارد و باید آن را از سامانه نیما تامین کند.
او با بیان اینکه راه آهن سهم توقفات واگنهای خصوصی را به ۵ درصد کاهش داده است، افزود: سیاست راه آهن، کنترل خروج ارز از کشور و تسهیل در بازگشت آن است.
رئیس بازرگانی راه آهن خراسان ادامه داد: در حال حاضر در خراسان رضوی ۵۰۰ واگن زیر بار داریم و تمامی خطوط پر است و متاسفانه این واگنها به بهانههای مختلف تخلیه نمیشود حال اگر روزی ۳۲ فرانک به کشور صاحب واگن کرایه دهیم. در واقع ارزی که شرکتهای حمل و نقل بین المللی با سختی به دست آورند باید بابت کرایه ناشی از عدم تخلیه واگن به کشور ترکمنستان تحویل دهیم.
صفایی بیان کرد: لذا همان طور که هزینهها برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی افزایش یافته برای اداره کل راه آهن نیز این هزینهها روند صعودی داشته است. حال از آن جا که صادرات متولی بسیار دارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید بخشی از این هزینه را بابت حمایت از صادرات تقبل کند.
او با اشاره به اینکه رویکرد راه آهن در خصوص توقف واگنها درآمدزایی نیست بلکه این مسئله جزء خطوط قرمز اداره کل راه آهن است، تصریح کرد: اعتراض بسیاری به این مسئله که شرکتهای بخش خصوصی واگن وارد کنند، وارد بود. مدیر کل راه آهن خراسان به جد پیگیر این موضوع بود که این شیوه را استان قبول ندارد و جلساتی نیز در تهران برگزار شد.
صفایی افزود: تامین واگن خصوصی از کشور ترکمنستان کار بسیار آسانی است، راه آهن وثیقه ۵۰۰ میلیونی میپذیرد تا شرکتهای خصوصی خود برای تامین واگن اقدام کنند.
انتهای پیام//ف. ح