مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها از ثبت‌نام حضوری با توجه به اینکه استان آن‌ها هر وضعیتی داشته باشد، اجتناب کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگوی زنده تلویزیونی، درباره نحوه عملکرد دانشگاه ها به ثبت نام  مجازی از دانشجویان نو ورود اظهار کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در ابلاغیه‌ای که به دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌هایی که در مناطق قرمز و بحرانی قرار دارند، ارسال کرده است تاکید کرد که الزاما ثبت نام  از نو دانشجویان را به روش حضوری برگزار نکنند و از روش‌های مجازی استفاده کنند.

او افزود: این بخشنامه برای کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است، اما برخی از دانشجویان ممکن است در مناطق سفید، نارنجی و یا مناطقی باشند که وضعیت استان آن‌ها بحرانی نباشد و دانشگاه بخواهد که از ثبت نام حضوری استفاده کند، ولی تاکید وزارت علوم بر این است که ثبت نام حضوری نباشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: تاکید وزارت علوم با توجه به وضعیت کشور و گسترش ویروس کرونا بر این است که دانشگاه‌ها در هر وضعیتی از ثبت نام حضوری اجتناب  و از ثبت نام‌های مجازی استفاده کنند.

آهنچیان تاکید کرد: دانشگاه‌ها در این زمینه بخشنامه‌ها و قوانین خودشان را بر روی سایت‌ها بارگذاری کرده اند؛ اگر دانشگاهی، دانشجو را ملزم به حضور در محیط فیزیکی دانشگاه کرده است، دانشجو می‌تواند از طریق مجاری ارتباطی با وزارت علوم انتقادات و اعتراضات خود را مطرح کنند.

دانشگاه‌ها حق ندارند دانشجو را مجبور به مراجعه حضوری کنند

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: هیچ کدام از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه های دولتی، پیام نور و آزاد حق ندارند برای ثبت نام، پرداخت هزینه و انتخاب واحد، دانشجو را مجبور به مراجعه حضوری کنند.

او گفت: اساس دانشگاه بر پایه رشد انسان تاسیس شده است اما در شرایط فعلی، موضوع اصلی، حفظ سلامتی دانشجویان است. 

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره شهریه دانشجویان توضیح داد: شهریه را هیات امنای دانشگاه‌ها تصویب می‌کنند اما توصیه وزارت علوم به دانشگاه‌ها این است که حداکثر مدارا را با دانشجو در این زمینه داشته باشند و یا اگر قرار است افزایش سنواتی صورت گیرد با افزایش حداقلی باشد.

او درباره کاهش هزینه دانشگاه‌ها گفت: ۹۰ درصد از هزینه دانشگاه‌ها صرف هزینه پرسنلی می‌شود که در شرایط فعلی کاهشی نداشته است؛ اما در شرایط کنونی در آمد‌های اختصاصی دانشگاه‌ها کاهش یافته است، البته این بدین معنی نیست که با دانشجویان مدارایی صورت نگیرد.

آهنچیان درباره وضعیت دفاع از پایان نامه‌ها در ایام کرونا تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و چالش‌هایی که ایجاد شده است، معاونت آموزشی وزارت علوم، بخشنامه‌ای ۲۰ بندی در ۱۱ فروردین به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد که یک بند آن به دفاع کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص داشت. به این ترتیب اگر استاد راهنما به دلایل موجهی اصرار به دفاع حضوری داشته باشد، دانشگاه‌ها ملزم هستند با حفظ دستور العمل‌های بهداشتی، شرایط را مهیا کنند در غیر این صورت جلسات دفاع به صورت از راه دور و مجازی برگزار می‌شود.

پیش تر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز در این باره گفته است، آموزش برای دانشجویان نو ورود به صورت کاملا الکترونیکی انجام می‌شود؛ اخذ واحد و ثبت نام نیز به صورت صددرصد مجازی انجام می‌شود و هیچ دانشگاهی مجاز نیست فرآیند ثبت نام را حضوری انجام دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار