منصوره میرفتاح شاعر، معتقد است قرنطینه و فضای مجازی هم نتوانسته بر افزایش سرانه مطالعه مردم اثر بگذارد.

منصوره میرفتاح شاعر و نویسنده، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر فضای مجازی بر سرانه مطالعه کشور گفت: قرنطینه به دلیل شیوع کرونا باعث شد، مردم به سراغ سایت‌ها و صفحه‌های مرتبط با ناشران و معرفی کتاب بروند و در این مدت فضای مجازی تأثیر اندکی روی میزان سرانه مطالعه مردم گذاشت.


بیشتر بخوانید


وی افزود: جامعه‌ای که رغبتی به مطالعه ندارد و ذهن و روحش در این زمینه خسته است، فضای مجازی هم نمی تواند تأثیر زیادی روی سرانه مطالعه مردمش بگذارد. تعدادی از اپلیکیشن‌ها از جمله فیدبیو در این مدت کتاب‌های صوتی را با تخفیف‌های بالا عرضه کردند؛ برای مثال یک کتاب ۳۰ هزار تومانی را ۳ هزار تومان فروختند و مردم این کتابها را تهیه کردند.

این شاعر ادامه داد: ناشران این مدت فعالیت هایشان را در فضای مجازی گسترش دادند و حتی برخی از آن‌ها جشنواره‌های کتابخوانی برگزار کردند. اما مردم این روزها با مشکلات معیشتی زیادی دست به گریبان هستند؛ شاید اگر این فعالیت‌ها در زمان دیگری رخ می‌داد، روی افزایش سرانه مطالعه مردم تأثیر می‌گذاشت.

این نویسنده بیان کرد: مردم الان هم از نظر معیشتی و هم از نظر روحی تحت فشار هستند. اما هر زمان که فعالیت فرهنگی را آغاز کنیم، خوب است حتی اگر کمترین تاثیر را روی مخاطب بگذارد. امیدوارم جشنواره‌های کتابخوانی ادامه یابد.

این شاعر ادامه داد: کاش ناشران ما زودتر در زمینه فروش کتاب هایشان در فضای مجازی فعالیت می‌کردند؛ برای مثال ۵ سال پیش این کار را آغاز کرده بودند. اگر این کار انجام می‌شد الان نتیجه اش را مشاهده می‌کردیم. کاش بلاگر‌هایی هم بودند که در زمینه زبان فارسی فعالیت می‌کردند؛ متاسفانه چنین افرادی در فضای مجازی وجود ندارند. برخی ریشه رسم الخط‌های غلط را بلاگر‌های بی سواد می‌دانند؛ معتقدم ریشه همه این‌ها وجود فرهیختگانی است که گمان می‌کنند چون بنام شدند، دیگر به مطالعه نیاز ندارند. حتی گاه حافظه دیداری خودم هم در زمینه املای کلمات تغییر می کند و  مجبورم برای فهمیدن املای درست کلمه به فرهنگ لغت مراجعه کنم.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار