سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و اداره کل آموزش و پرورش فارس، با عقد تفاهم همکاری، از طرح شهر فرزانگان رونمایی کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مرتضی جعفری معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز  در مراسم عقد تفاهم نامه همکاری با اداره کل آموزش و پرورش و رونمایی از طرح شهر فرزانگان، گفت: یکی از حوزه‌هایی که مقام معظم رهبری هم تراز با موضوع امنیت و اقتصاد همواره بر آن تاکید دارند، فرهنگ به عنوان مقوله‌ای حیات بخش بوده، که درک تاثیر آن بر حوزه‌های مختلف اجتماع، نیازمند دانش و بصیرت خاص است.

او، بیان کرد: طرح شهر فرزانگان بزرگ‌ترین برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان و نوجوانان و در واقع دانش‌آموزان شیراز بوده، که از سوی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش فارس شکل گرفته است.

 جعفری، تصریح کرد: با این طرح گسترده که شهر شیراز در اجرای آن پیشرو بوده، قرار است فرزندانمان گفتگوی اخلاقی و عقلانی را تمرین کنند، بیاموزند اهل مدارا باشند، تفاوت‌ها را بپذیرند و دیگر مهارت‌های بنیادی زندگی از جمله توانایی برقراری ارتباط مؤثر، حل مساله، تفکر منطقی، مدیریت بحران، کنترل خشم، سعه صدر و گفتگوی اجتماعی را یاد بگیرند تا شهروندان خوبی برای آینده شیراز باشند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، با اشاره به اینکه امروز سواد تنها مدرک تحصیلی نیست بلکه یادگیری مهارت‌های اجتماعی، اقتصادی و رفتاری که منجر به تغییر شوند، معنای کامل سواد است، ادامه داد: مجموعه ۴ جلدی کتاب‌های کارآگاه کُنج کو که محتوای طرح شهر فرزانگان را تشکیل می‌دهد، با همکاری تیمی از نویسندگان و طراحان مطرح، روان‌شناسان و اساتید دانشگاه برای آموزش به دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی طراحی شده، که با داستان پردازی‌های ویژه و متفاوت مهارت‌های هفت‌گانه را به کودکان و نوجوانان می‌آموزد.

او، اجرای متفاوت طرح شهر فرزانگان و عقد تفاهم همکاری با آموزش و پرورش را فرصتی برای تغییر رویکرد به مقوله فرهنگ، آموزش و نهادینه سازی آن دانست.

فرهاد اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این مراسم، افزود: فرهنگ، مقوله ای بسیار پیچیده با تعاریف و مصادیق متعدد  بوده اما رسیدن به یک تعریف واحد از فرهنگ و اشتراک در مصادیق آن از ضرورت‌های انجام کارهای زیرساختی است.

او، با بیان اینکه امروز مهمترین هدف دشمنان ما بر مبنای مسائل فرهنگی طرح ریزی می‌شود، اضافه کرد: نقطه عطف حفظ انسجام یا فروپاشی یک جامعه نهادینه سازی فرهنگ نیازمند آموزش و برنامه ریزی های بلندمدت بوده که موارد مختلفی بر فرهنگ و جامعه اثرگذارند و از این رو کار نهادهای متولی مانند شهرداری که بیشترین ارتباط را با مردم دارد، بسیار دشوار است.

اسماعیلی، اظهار کرد: این تفاهم‌نامه همکاری، گامی مؤثر در به اشتراک‌گذاری دغدغه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو مجموعه بزرگ است و مهم‌ترین بند آن تشکیل اتاق فکر و به‌کارگیری خرد جمعی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌های فرهنگی ، افزایش ضریب نفوذ برنامه‌ها با تشریک جامعه مخاطبان دو مجموعه همچنین تعریف برنامه‌های هدفمند، باکیفیت و استفاده از ابزار هنری در تعریف مفاهیم، تبیین مصادیق و توسعه فرهنگ پذیری شهروندان از دیگر مفاد اثرگذار این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار