مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان مشاهده نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با بیان اینکه این بیماری به صورت شبانه‌روزی توسط ماموران دامپزشکی در استان  رصد می‌شود، گفت: با توجه به شیوع بیماری در کشورهای روسیه، قزاقستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی لزوم آماده‌باش در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری ضروری است.

او افزود: پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا به این بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال داده و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اردبیل که در مسیر مهاجرت این پرندگان واقع شده، احتمال پخش و انتقال آن در منطقه بسیار بالا است.

تکلوی بیان کرد: در این راستا ضمن هشدار جدی به صاحبان و فعالان پرورش طیور در استان در جهت رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه‌ای و افزایش لایه‌های حفاظتی و امنیت زیستی، اطلاع رسانی گسترده‌ای در استان انجام شده است.

او پیش‌بینی، پیشگیری و آمادگی را سه اصل مهم در کنترل این بیماری عنوان کرد و گفت: تشکیل  ستاد استانی به ریاست استاندار، تشکیل  کمیته استانی در این اداره کل، اجرای طرح ملی پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، هماهنگی و همکاری بین بخشی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، انجام مکاتبات لازم با اتحادیه و تعاونی های مرغداران و فعالان صنعت طیور و اقدامات پیشگیرانه از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل در راستای پبشگیری از این بیماری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: این اداره کل به صورت شبانه‌روزی نظارت کاملی بر روند تولید گوشت مرغ در استان داشته و شهروندان می‌توانند گوشت مرغ مورد مصرف خود را به صورت بسته‌بندی کددار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از مصرف آن اطمینان حاصل نمایند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.