به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ جلال عزیزی بااشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر سبک زندگی مردم، اظهار کرد: دراین شرایط که استفاده از حمل و نقل عمومی خطر شیوع بیماری کرونا را افزایش میدهد، بهترین فرصت است که برای بازگشت دوچرخهها به خیابانها تلاش کنیم.
او دوچرخه را جایگزینی بسیار مناسب برای وسایل حمل و نقل عمومی دانست و افزود: از آنجایی که دوچرخه سواران بصورت خودکار فاصله اجتماعی را حفظ میکنند، برای همین با ترغیب مردم و افزایش زیرساختها میتوانیم تاحدودی کاهش شیوع بیماری کرونا را داشته باشیم.
رئیس هیات دوچرخه سواری کرمانشاه به دیگر مزیتهای استفاده از دوچرخه در مقابله با بیماری کرونا هم اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه دوچرخه سواری نوعی ورزش محسوب میشود، برای همین میتواند در تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا موثر باشد.
او اضافه کرد: همچنین دوچرخه سواری در سلامت قلب و عروق، تقویت ریهها و ماهیچهها نیز تاثیر زیادی دارد و از سوی دیگر به کاهش استرس در این شرایط بحرانی هم کمک میکند.
عزیزی در ادامه با تاکید براینکه کرونا فرصتی را فراهم کرده تا بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه را بین مردم افزایش دهیم، اعلام کرد: البته برای تحقق این هدف موانع مهمی هم پیش رویمان وجود دارد که از جمله آن میتوان به عدم دسترسی اکثریت مردم به دوچرخه اشاره کرد.
او یادآورشد: به علت گران بودن دوچرخه، برخی از مردم به خرید دوچرخههای دست دوم روی آوردهاند، اما عدهای دیگر توان خرید حتی دوچرخههای دست دوم را نیز ندارند که مدیریت شهری باید برای این افراد برنامه ریزی داشته باشد.
رئیس هیات دوچرخه سواری کرمانشاه بیان کرد: همانگونه که درحال حاضر در برخی از شهرهای ایران همچون تهران ایستگاههای دوچرخه راه اندازی کردهاند و مردم با ارائه کارت ملی میتوانند برای چند ساعت دوچرخه اجاره کنند، در کرمانشاه نیز میتوانیم با اهتمام مسئولین شهرداری چنین شرایطی را ایجاد کنیم.
او در ادامه به چرایی نهادینه نشدن فرهنگ دوچرخه سواری بین مردم کرمانشاه هم پرداخت و گفت: وقتی زیرساخت مناسبی نداریم، نمیتوان انتظار داشت مردم به دوچرخه سواری روی بیاورند.
عزیزی اضافه کرد: در کرمانشاه حتی یک مسیر استاندارد دوچرخه سواری وجود ندارد، هرچند که طی سالهای گذشته در مسیر کمربندی شرقی و غربی و جاده کرمانشاه به سراب نیلوفر مسیرهایی احداث شده، اما هیچکدام استاندارد لازم را ندارند و بدون نظرات کارشناسی طراحی شدهاند و برای دوچرخه سواران خطرآفرین هستند.
او با بیان اینکه دوچرخه سواران به میسر امنی برای تردد نیاز دارند تا اینگونه آمار استفاده از دوچرخه هم در استان بالا برود، عنوان کرد: اختصاص بخشی از لاینهای کناری خیابانها برای دوچرخه سواران با خط کشی کردن آنها میتواند به این مسئله کمک کند.
انتهای پیام/ز